Vergeet je werkgeheugen niet - Eddie Claessens

De volledige reactie van Eddie voor het hoofdartikel in SWK 228

Slagwerkkrant Plus 24-02-2022 11:27

In Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022) publiceerden wij een uitgebreid achtergrondartikel over Drums studeren. Aanleiding was een column in zusterblad Musicmaker. Gitarist Wim den Herder kwam daarin met een prikkelend betoog. Kort samengevat: ‘Ons geheugen is nagenoeg onbeperkt. Ons werkgeheugen is echter juist zeer klein en daardoor snel overbelast. Voor een goed resultaat zou je dus in kleine, overzichtelijke stappen moeten studeren.’ Twaalf vooraanstaande drumleraren kwamen met een uitgebreide reactie, die we online volledig publiceren. Hieronder lees je de reactie van Eddie Claessens. De column uit Musicmaker kun je bekijken als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoon.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 228, maart-april 2022. Vanaf vrijdag 25 februari in de winkel. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.  

 EDDIE CLAESSENS
Eigenaar drumschool Drums4Fanatics, in Slagwerkkrant Poll 2021 verkozen tot Drumschool van het Jaar

‘Nieuwe informatie blijft goed hangen als het in kleine stukken aangeboden wordt’

1. Wat vind je van deze uitspraak, en denk je dat het van toepassing is op drums studeren?
In mijn drumschool -en bij mezelf!- merk ik dat nieuwe informatie goed blijft hangen als dit in kleine stukken aangeboden wordt. Hoe klein deze stukken zijn, hangt af van de context. Beheersen van compleet nieuwe stof, of een onbekende techniek- gaat erg goed in die kleine stukken. Nieuwe technieken of stof die voortborduren op wat we al kennen/kunnen, beheersen we veel sneller. Dit heeft met name te maken met onze witte stof in de hersenen, deze wordt in de volksmond vaak ‘muscle memory’ genoemd. In dit gebied in de onze hersenen worden continue nieuwe verbindingen gemaakt, of bestaande verbindingen uitgebreid en zorgt onder andere voor het doorgeven van informatie vanuit je brein naar je spieren en zenuwen. En het goeie nieuws is; we hebben dit gebied allemaal! En het kan blijven groeien door de juiste stimulans… Dat is onder andere drummen!! Dus we kunnen allemaal onszelf blijven ontwikkelen door nieuwe dingen te leren. Dus ook die mega-snelle heel-toe techniek of die black page van Zappa ;-)

Dus dat RAM-geheugen van ons is inderdaad gebaat bij dosering… niet te veel nieuws in 1 keer! Hoe groot de hapklare brokken voor jou zijn, is voor iedereen anders. Of het compleet nieuw is, of voortborduurt op iets dat je al beheerst heeft wel invloed. Dan kun je vaak meer info in 1 keer oppikken. Maar ik wil ook nog graag zeggen: studeer ook niet te weinig! Dan dwalen je gedachten sneller af en verlies je je focus, waardoor zelfs dat beetje er maar moeilijk in gaat…! Wat mij betreft zijn er 2 grote verschillen: Studeren is echt dedicated iets nieuws leren, met focus en in stappen… Lekker rossen tussendoor of die ene vette plaat meespelen maakt je werkgeheugen weer leeg en is supertof en goed voor je motivatie, maar niet iets nieuws leren. BEIDE is belangrijk en tof! 

2. Heb je voorbeelden hiervan?
-in je eigen ervaring
In mijn eigen ervaring merk ik dit aan de lopende band haha! Ik denk even snel tussendoor iets compleet nieuws voor te bereiden  en dan ook goed te beheersen.. En dan blijkt dat ik er toch nog een aantal keren naar moet kijken om het echt te internaliseren, zodat het ‘valt’. Tot die tijd lijkt het gestudeerde wel op wat ik eigenlijk wil spelen, maar klinkt het nog niet. Ik kan er dan nog geen muziek mee maken. En om dat laatste gaat het, vind ik.

-in je ervaringen met leerlingen/studenten
Bij onze drummers merk ik ook duidelijk dat studeren en leren geholpen wordt door herhaling. Drummers die vaker aan een bepaalde oefening of lick/techniek gewerkt hebben, KENNEN deze ECHT. Drummers die vlak voor de les nog snel het te oefenen hebben doorgespeeld weten vaak wel ongeveer wat de bedoeling is. Tijdens de les, wanneer we nog paar keren dezelfde stappen doorlopen, valt dan het kwartje. BOING! Das echt ruig. Maar dat had ook thuis gekund ;-) En het coole is, dit werkt zo bij onze drummertjes van 3 tot de drummers van 70. Ieder op z’n eigen snelheid en niveau. Dat stapsgewijs drums leren goed werkt, zie ik bij iedereen terug!

-in je ervaringen met andere muzikanten, bands, orkesten, voorstellingen, projecten, etc.
Ik speelde een keer met een gelegenheidsformatie bij een motorclub. We gingen die show wel even in 1 repetitie erin knallen. Dus thuis repeteren en voorbereiden was wel handig om te doen..Tijdens de repetitie de puntjes op de ‘i’ en gas erop! Nu ging die repetitie bij een aantal muzikanten nogal moeizaam. Maar…ruimte voor een extra repetitie was er niet. Dus iedereen op het hart gedrukt echt nog goed de setlist door te nemen en iedereen ging huiswaarts. Het weekend van de show ging gelukkig veel goed, maar bij sommige nummers had iemand anders toch een intro verwisseld, alleen net dat nummer met een drumintro, waar gitaar naadloos op zou moeten invallen. Je raadt het al, dit ging niet helemaal vlekkeloos..ahum. Ik was lekker aan de gang, maar daar bleef het dat nummer ook bij…toen vervolgens de stroom (de show was buiten, tussen de motoren!) uitviel en er niet meer op autocue gezongen kon worden, was de chaos compleet. Het was nog lang onrustig….;-) In 1 keer een show erin knallen zonder al te veel voorbereiding bleek niet zo’n sterk plan achteraf. Dat hebben we dik vet in onze oren geknoopt!!

3. Als je werkgeheugen inderdaad beperkt is, hoe kun je dat dan het best counteren in een uitdagende situatie (bijvoorbeeld als je in korte tijd veel partijen moet instuderen)?
Als ik nummers instudeer wanneer ik weinig tijd heb, maar ik leadsheets. Deze gebruik ik ook in m’n drumschool, zodat iedereen al snel hiermee leert omgaan en kan gebruiken. Ik schrijf hierop de structuur van een song, het aantal BPM, en de grooves en fills die horen bij de stukken in een nummer. Gewoon 1 of 2 maten, met eventueel daarbij een referentie voor jezelf, zodat je in 1 blik snapt hoe die groove moet klinken. Dat kunnen andere nummers zijn (bijvoorbeeld als referentie: 'intermezzo a la shuffle Radar Love', of iets dergelijks) of kreten als ‘vette hihat’, of ‘groovy’ of zoiets. Wat voor jou werkt. Dus: door het opschrijven leer je al..en drummend achter je kit met behulp van de leadsheet ben je al een beetje voorbereid op wat er komt. Hierdoor wordt je werkgeheugen een stukje ontlast, waardoor je dat moeilijke stuk moeiteloos speelt! Met af en toe een blik op je leadsheet op de grond..!

Als ik van partijen speel, maak ik de bijzonderheden visueel waardoor de verschillende stukken of bijzondere passages al aangegeven staan en ik er op kan anticiperen. Dus eigenlijk is mijn boodschap: Ga kliederen! Door te omcirkelen en schrijven op de partij/iPad ben je ook al met je drums bezig zonder er feitelijk achter te zitten. Das ook weer winst! En door het visueel te maken worden die verbindingen (in dat witte hersengebied) ook weer getriggerd.

4. Hoe weet je eigenlijk wanneer je werkgeheugen overbelast is?
In mijn eigen hoofd merk ik dat mijn werkgeheugen overbelast is, wanneer ik vaker dan normaal een nieuw stuk of oefening moet herhalen om echt ‘erin te krijgen’. Mijn gedachten dwalen dan ook nog een keer af..en bij overmaat van ramp ga ik ook nog tegen mezelf roepen dat ik dit echt veel te vaak moet repeteren en nog steeds niet kan! Al die dingen helpen dan niet echt ;-) Een kop koffie, meerossen met Van Halen ofzo en eventueel een rondje lopen help dan weer wel. Of je bandmaten even bellen..Ga in ieder geval niet naar Youtube om die vette fill te checken..want die komt op dat moment echt niet meer binnen! 

5. Of… is het hele verhaal gewoon een excuus om snel tevreden te zijn over je studie-effort: dus om niet te veel te hoeven studeren?
Oei, das een goeie. Ik denk dat je door stelselmatig, gestructureerd, gefocust en niet per se veel uren achter elkaar te studeren meer af krijgt dan wanneer je af en toe heeeel lang achter je drums gaat zitten. Voorbereiding is toch echt het halve werk, maak daarom ook een plan voor jezelf: wat je wil je leren of op welk gebied ga je de komende maand trainen? Niet te uitgebreid, maar wel met concrete onderwerpen. Dat geeft al rust in je kop (= meer plek voor je RAM-geheugen), je maakt sneller keuzes in wat je op dit moment wel en niet gaat oefenen (= meer plek voor je RAM-geheugen), je weet wanneer je tevreden bent met het resultaat en wanneer je nog verder moet oefenen (= meer plek voor je RAM-geheugen)….waardoor je uiteindelijk meer studeert en af krijgt dan je van te voren kon bedenken..! HIT IT!

Check de volledige reacties van de andere 11 drumdocenten

Vergeet je werkgeheugen niet - Davy Deckmijn

Vergeet je werkgeheugen niet - Dennis Boxem

Vergeet je werkgeheugen niet - Hans Eijkenaar

Vergeet je werkgeheugen niet - Jeroen Vrolijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Joost Patocka

Vergeet je werkgeheugen niet - Lucas van Merwijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Mark Eeftens

Vergeet je werkgeheugen niet - Mira Burgers

Vergeet je werkgeheugen niet - Olaf Fase

Vergeet je werkgeheugen niet - Richard Moelker

Vergeet je werkgeheugen niet - Yoran Vroom

 

Illustratie Lucie Milo
 

Lees het volledige artikel in Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022)
Vanaf 25 februari 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken