Vergeet je werkgeheugen niet - Joost Patocka

De volledige reactie van Joost voor het hoofdartikel in SWK 228

Slagwerkkrant Plus 24-02-2022 14:02

In Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022) publiceerden wij een uitgebreid achtergrondartikel over Drums studeren. Aanleiding was een column in zusterblad Musicmaker. Gitarist Wim den Herder kwam daarin met een prikkelend betoog. Kort samengevat: ‘Ons geheugen is nagenoeg onbeperkt. Ons werkgeheugen is echter juist zeer klein en daardoor snel overbelast. Voor een goed resultaat zou je dus in kleine, overzichtelijke stappen moeten studeren.’ Twaalf vooraanstaande drumleraren kwamen met een uitgebreide reactie, die we online volledig publiceren. Hieronder lees je de reactie van Joost Patocka. De column uit Musicmaker kun je bekijken als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoon.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 228, maart-april 2022. Vanaf vrijdag 25 februari in de winkel. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.  


JOOST PATOCKA
Drumt met o.a. Benjamin Herman en eigen formatie Krupa & The Genes en is docent aan de jazzafdeling van het Rotterdams Conservatorium

 
‘Ga eerst lekker spelen, dan komt dat studeren vanzelf wel’
(foto Jonathan Herman)

 

Persoonlijk heb ik niet zo heel veel met die uitspraak. In het geval van Yo-Yo Ma kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als je de Cello Suites van Bach moet instuderen, is dat een ton aan informatie die er op een gegeven moment – tijdens een concert – als vanzelf er uit moet komen. 

Het ding voor mij als jazzdrummer is dat jazz geïmproviseerde muziek is en ik tijdens een concert - in het moment - beslis wat ik ga spelen; bijvoorbeeld als reactie op wat ik hoor of dat ik ideeën wil aanreiken aan de gasten met wie ik speel. Pianist Joe Zawinul noemde dat improviseren ‘instant composing’, en is het tegenovergestelde van het instuderen de Cello Suites van Bach. De vraag voor mij als jazzdrummer is meer hoe moet je iets studeren waarvan je eigenlijk niet weet wanneer en of je het ooit gaat spelen.

Begin jaren 90 heb ik één keer les gehad bij Joe Morello en die zei tegen me: “Practice what you need. The rest is useless.” Dat is sindsdien mijn studeermotto. Als ik studeer is het voornamelijk praktisch en studeer ik meestal het repertoire in wat ik binnenkort moet spelen of iets wat me bij de laatste gig is opgevallen. Het kan van alles zijn. Het is dan gelijk duidelijk waar ik aan moet werken en als er een probleem is wordt dat probleem ook direct opgelost. Het valt me trouwens wel op dat er na 43 jaar drummen nog steeds aardig wat op te lossen valt.
 
Er zijn soms studenten op het conservatorium die me vragen wat ze nou moeten studeren. Dat is voor mij het teken dat ze niet of in ieder geval te weinig spelen, jammen of repeteren. Ik vraag ze dan om de volgende les een trio of een kwartet mee te nemen en een paar stukken voor te bereiden. Ze gaan dan spelen en van daaruit kan ik ze dan wijzen op wat ze moeten gaan studeren. Denk vooral niet dat je eerst veel moet studeren voordat je kunt gaan spelen. Wat mij betreft is het precies andersom; ga eerst lekker spelen en dan komt dat studeren vanzelf wel.


foto Eddy Westveer

 

Check de volledige reacties van de andere 11 drumdocenten

Vergeet je werkgeheugen niet - Davy Deckmijn

Vergeet je werkgeheugen niet - Dennis Boxem

Vergeet je werkgeheugen niet - Eddie Claessens

Vergeet je werkgeheugen niet - Hans Eijkenaar

Vergeet je werkgeheugen niet - Jeroen Vrolijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Lucas van Merwijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Mark Eeftens

Vergeet je werkgeheugen niet - Mira Burgers

Vergeet je werkgeheugen niet - Olaf Fase

Vergeet je werkgeheugen niet - Richard Moelker

Vergeet je werkgeheugen niet - Yoran Vroom

 

 


 
Illustratie Lucie Milo

Lees het volledige artikel in Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022)
Vanaf 25 februari 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken