Vergeet je werkgeheugen niet - Hans Eijkenaar

De volledige reactie van Hans voor het hoofdartikel in SWK 228

Slagwerkkrant Plus 24-02-2022 11:49

In Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022) publiceerden wij een uitgebreid achtergrondartikel over Drums studeren. Aanleiding was een column in zusterblad Musicmaker. Gitarist Wim den Herder kwam daarin met een prikkelend betoog. Kort samengevat: ‘Ons geheugen is nagenoeg onbeperkt. Ons werkgeheugen is echter juist zeer klein en daardoor snel overbelast. Voor een goed resultaat zou je dus in kleine, overzichtelijke stappen moeten studeren.’ Twaalf vooraanstaande drumleraren kwamen met een uitgebreide reactie, die we online volledig publiceren. Hieronder lees je de reactie van Hans Eijkenaar. De column uit Musicmaker kun je bekijken als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoon.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 228, maart-april 2022. Vanaf vrijdag 25 februari in de winkel. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.
 

HANS EIJKENAAR
Drumt bij o.m. The Voice Of Holland en Kayak, heeft eigen drum-apps (Drum Clinic, Drum Loops, Percussion Loops) en is docent aan Conservatorium Rotterdam (Pop Afdeling)

 ‘Ik ga van song naar song en delete de vorige song uit het werkgeheugen’


1.
Wat vind je van de uitspraak, en denk je dat het van toepassing is op drums studeren?
In kleine, overzichtelijke stappen, ja, enigszins maar: ik werk met ‘ingrediënten’ in plaats van stappen.
Ik zie het als kunnen koken zonder receptenboek, deels ook de reden dat ik (in tegenstelling tot veel anderen, I know) niet of nauwelijks met boeken werk. Dus veel kennis en ervaring met de onderdelen (zijnde fysieke techniek/rudiments/beweging/sound en macro/micro time) en geen vastomlijnd plan hoe dat toe te passen, maar eerder improviseren. In kleine stappen betekent in mijn geval, per ingredient. Maar dan heeeeel lang zitten op het herhalen van dat ‘ingredient’, dat is mijn manier.

2. Heb je voorbeelden hiervan
-in je eigen ervaring met drums studeren
-in je ervaringen met leerlingen/studenten
-in je ervaringen met andere muzikanten of in bands, orkesten, voorstellingen, projecten, etc
Hoe anekdotischer hoe beter <[:-)

Anekdotisch: ik heb minder ‘drums' gestudeerd dan mijn eigen studenten en dan met name dan de luie studenten. Dat wil zeggen, drumritmes en fills. Ik heb alle tijd besteed aan het herhalen en herhalen van dezelfde ingrediënten om ze zo goed ‘bij de hand’ te hebben dat ik er echt mee kan improviseren.
Het drumstel en zijn eigen eigenaardigheden zijn voor mij eigenlijk minder interessant dan de onderdelen van muziek, dus: time, melodie, akkoorden, groove, genre, stijl. Dit beperkt me wel degelijk in het kunnen kopiëren van andere drummers maar (ook anekdotisch eigenlijk) ik wil dat helemaal niet. Dat doen we al genoeg en na 100 jaar kopiëren is het mijns inziens niet erg als een drummer een andere vormgeving aan een groove of fill geeft dan zijn ‘voorbeelden’ .
Voorbeelden voor mij dienen ter muzikale inspiratie, ik zal nooit hun niveau kunnen evenaren maar ik kan proberen ‘aan boord’ te komen van hun feel en stijl, om er dan vervolgens weer iets heel anders evt mee te doen. Net als met koken… Ik zie in een middagshow iemand iets klaarmaken, denk dan, hey pastinaak, doe ik ook vanavond maar ik maak er dan chips van, of blokjes of friet of whatever. (of ijs???)
Dus geïnspireerd door iemand een eigen variant laten gebeuren is mijn devies, maar dan moeten de ingrediënten wel echt goed zijn, vandaar mijn focus daarop.
En als er iets letterlijk gelezen moet worden, dan doen we dat, als het letterlijk een kopie moet zijn van iemands partij of opname, doen we dat. maar nooit met het idee dat ik een kopie speel, altijd met de gedachte dat het eigen is geworden.
Overigens mijn zwakte is wel degelijk dat ik een slecht historisch besef van andere drummers heb, nooit transcripties, nooit op gestudeerd, altijd alleen maar uit mijn dak door de feel en dat dan meenemen. MEA CULPA!

3. Als je werkgeheugen inderdaad beperkt is, hoe kun je dat dan het best counteren in een uitdagende situatie (b.v. korte tijd om een lang programma met veel partijen in te studeren)
Per song benaderen (max 5 minuten tenslotte, behalve bij Kayak trouwens haha), per song onderscheid maken tussen stijl/feel/sound en opvatting in het algemeen of historische connotatie. En alles opschrijven wat je nodig hebt om dat op dat moment goed te spelen. Anekdotisch voorbeeld: stel ik moet een track spelen ergens die ik niet ken en waarvoor ik een steunpartij heb gemaakt (speed writing noem ik dat) dan zet ik er bijv. boven en naast dingen als:
80er jaren low snare of programmed feel of mechanische feel of smooth RnB of progressive hiphop of 90s glamour rock of 30% shuffle of London Soul Feel of L.A. glamour ballad feel en ga zo maar door.
Allemaal dingen die mij triggeren om de goede approach te hebben, of het historisch klopt of niet ;-) Naast de BPM overigens, indien nodig, 'whatever it takes to get me started in the right fashion'

4. Hoe weet je eigenlijk wanneer je werkgeheugen overbelast is?
Heel goede vraag, nooit gehad (niet arrogant bedoeld maar gewoon niet gehad) …middels steunpartijen, bpm-notatie en andere eerder genoemde kreten ga ik van song naar song en ik delete de vorige song uit het werkgeheugen zodra hij is geweest. Moet wat mij betreft bij een musicus geen punt zijn, part of the territory om met veel repertoire om te gaan al scheelt het wel als je veel (in mijn geval) jazz hebt gespeeld zonder partijen en gewoon on the fly, daarmee heb je altijd een repertoire buffer paraat.

5. Is het hele verhaal niet gewoon een excuus om snel tevreden te zijn over je studie-effort: dus om niet te veel te hoeven studeren?
Wellicht, wellicht, ik denk het eigenlijk wel! Al ga ik niet graag in discussie met Yo-YO Ma:-) In zijn geval overigens het eigen maken en doorleven van klassiek werk, in ons geval het aanleren van een enorme fysieke discipline en handigheid alsmede soundscape en groove, dus toch een iets andere wereld.
Ik vind kort studeren op de ingrediënten onzinnig, en dat deed en doe ik dus heel lang. Maar als je bij mij komt kijken als ik een uur studeer (komt niet zo vaak voor door de drukte) is het voor de luisteraar saai, ik herhaal en herhaal en herhaal voor routine en discipline en geniet van die ‘onzin' ook!

 

Check de volledige reacties van de andere 11 drumdocenten

Vergeet je werkgeheugen niet - Davy Deckmijn

Vergeet je werkgeheugen niet - Dennis Boxem

Vergeet je werkgeheugen niet - Eddie Claessens

Vergeet je werkgeheugen niet - Jeroen Vrolijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Joost Patocka

Vergeet je werkgeheugen niet - Lucas van Merwijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Mark Eeftens

Vergeet je werkgeheugen niet - Mira Burgers

Vergeet je werkgeheugen niet - Olaf Fase

Vergeet je werkgeheugen niet - Richard Moelker

Vergeet je werkgeheugen niet - Yoran Vroom

 

 Illustratie Lucie Milo

Lees het volledige artikel in Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022)
Vanaf 25 februari 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken