Vergeet je werkgeheugen niet - Richard Moelker

De volledige reactie van Richard voor het hoofdartikel in SWK 228

Slagwerkkrant Plus 24-02-2022 15:07

In Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022) publiceerden wij een uitgebreid achtergrondartikel over Drums studeren. Aanleiding was een column in zusterblad Musicmaker. Gitarist Wim den Herder kwam daarin met een prikkelend betoog. Kort samengevat: ‘Ons geheugen is nagenoeg onbeperkt. Ons werkgeheugen is echter juist zeer klein en daardoor snel overbelast. Voor een goed resultaat zou je dus in kleine, overzichtelijke stappen moeten studeren.’ Twaalf vooraanstaande drumleraren kwamen met een uitgebreide reactie, die we online volledig publiceren. Hieronder lees je de reactie van Richard Moelker. De column uit Musicmaker kun je bekijken als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoon.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 228, maart-april 2022. Vanaf vrijdag 25 februari in de winkel. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten. 
 

RICHARD MOELKER
Nam in 2009 Drumschool Cleuver over en schreef diverse cursussen voor Slagwerkkrant.

‘Het is prima om snel tevreden te zijn over je studie-effort’


1. Wat vind je van de uitspraak, en denk je dat het van toepassing is op drums studeren?

Ik denk dat veel mensen op enig moment tot de conclusie (moeten) komen dat ze slechts een beperkte hoeveelheid informatie kunnen verwerken of opslaan. Dat kan best ontnuchterend (maar hopelijk ook bevrijdend) zijn. Je bent jong en ambitieus en er wordt verwacht of geëist (door je omgeving of door jezelf) dat je informatie snel opslaat en met die informatie ook direct kan werken. We zien er video’s van op Youtube waarbij een ervaren muzikant in een studio één keer naar een nummer luistert en vervolgens (nagenoeg) foutloos met de track meespeelt. Inzicht proberen te krijgen in wie je bent en hoe jij acteert in allerlei (stressvolle) situaties - in een omgeving die ook nog eens competitief kan zijn - en daar eerlijk naar jezelf toe zijn is niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk om tot (een optimale) ontplooiing te komen. Probeer vanuit dat inzicht te komen tot een workflow die voor jou werkt of dat nu gaat om studeren, optreden of opnemen in een studio. Tips van je docent en (mede)muzikanten, maar ook verhalen en interviews van mensen uit andere vakgebieden kunnen je helpen, want dit onderwerp is breder dan muziek maken.

2. Heb je voorbeelden hiervan
-in je eigen ervaring met drums studeren
Ik bestudeer graag methodieken van anderen en ontwikkel ook zelf methodieken. Die gebruik ik als ik zelf studeer. Korte studeersessies geven mij het beste resultaat. Ik gebruik vaak de snooze functie op mijn telefoon en stel deze in op tien minuten. Dan wissel ik bijvoorbeeld een oefening waar ik veel concentratie voor nodig heb, zoals een coördinatieoefening, af met een technische work-out die ik op routine kan doen. Over het algemeen neem ik langzame tempi als ik iets nieuws instudeer, maar ik kies er soms ook voor om het direct op tempo te spelen om te kijken hoe flexibel ik ben. Daarna neem ik pauze of ik ga wandelen in de natuur. Tip: ga een tijd voor je uit staren.

-in je ervaringen met leerlingen/studenten
Mijn ervaring met de recreatieve leerling is dat ze vaak al op de manier werken, zoals Wim den Herder in het artikel beschrijft: al dan niet met de hulp van een docent of YouTube-filmpjes een nummer, fill of groove uitzoeken en dat dan gaan oefenen. Sommigen zetten hun tanden erin en willen het exact naspelen. Anderen zijn sneller tevreden en hoppen vrolijk door, niet gehinderd door een overload van het werkgeheugen.
Er zijn ook leerlingen, die de ambitie hebben om heel goed te worden op hun instrument. De methodieken die ik aanbied geven structuur en rust. Internet is wat mij betreft een fantastisch medium, dat mij de mogelijkheid biedt om met de student door de muziekgeschiedenis te gaan, of gezamenlijk een studie te doen naar bijvoorbeeld interpretatie, klank en intensiteit. Overload van het werkgeheugen kom ik ook bij dit type student weinig tegen.

-in je ervaringen met andere muzikanten of in bands, orkesten, voorstellingen, projecten, etc
Met Richard Heijerman heb ik een aantal drum clinics gegeven waarin we complexe Afrikaanse grooves speelden. Het is mij een enkele keer overkomen dat mijn bassdrumvoet in de freeze-stand ging. Alsof je computer even blijft hangen. Dat lijkt te duiden op een overload. Dat is op zichzelf niet vreemd aangezien je veel informatie moet verwerken en we ook niet geregeld samen optreden. Je bouwt dus geen of te weinig wedstrijdritme op. Freedom in the mind is wat muzikanten graag willen bereiken, maar daarvoor is soms meer tijd nodig. Ik bereid me altijd goed voor, dus ik verwijt mezelf dat soort ‘fouten’ niet.

3. Als je werkgeheugen inderdaad beperkt is, hoe kun je dat dan het best counteren in een uitdagende situatie (b.v. korte tijd om een lang programma met veel partijen in te studeren)
Zodra je weet dat je een uitdagend project gaat doen is time management heel belangrijk. Dus een strak tijdspad uitzetten en gestructureerd werken. Dat geeft rust in je hoofd. Ook zing ik altijd de delen van een stuk door terwijl ik op balkon zit of aan het wandelen ben. Daardoor beklijven deze beter. Ik raak de partijen daardoor bij de uitvoering niet kwijt. Zelfs niet als de informatievoorziening vanuit mijn hersenen naar mijn ledematen niet optimaal is.

4. Hoe weet je eigenlijk wanneer je werkgeheugen overbelast is?
Als je bezig bent met bijvoorbeeld repeteren en je voelt mist in je hoofd en je merkt dat je moeite hebt om basale informatie op te nemen of gelijk te vertalen naar je ledematen, dan zou er sprake kunnen zijn van een overload.

5. Is het hele verhaal niet gewoon een excuus om snel tevreden te zijn over je studie-effort: dus om niet te veel te hoeven studeren?
Het is prima om snel tevreden te zijn over je studie-effort. Als jij niet veel wil studeren, dan is dat jouw keuze. Dan heb je tijd om andere dingen te doen. Het betekent ook niet dat je niet succesvol kan worden als muzikant. Dat hangt ook af van andere factoren, waaronder geluk. En er zijn vele vormen van muziek maken, de één vraagt veel meer van je dan de andere. Wat voor muzikant wil je zijn? Heb je de eigenschappen en kwaliteiten om die muzikant te worden en wat ben je daarvoor bereid te doen en te laten?

 
Richard Moelker & Emilie Cleuver

Check de volledige reacties van de andere 11 drumdocenten

Vergeet je werkgeheugen niet - Davy Deckmijn

Vergeet je werkgeheugen niet - Dennis Boxem

Vergeet je werkgeheugen niet - Eddie Claessens

Vergeet je werkgeheugen niet - Hans Eijkenaar

Vergeet je werkgeheugen niet - Jeroen Vrolijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Joost Patocka

Vergeet je werkgeheugen niet - Lucas van Merwijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Mark Eeftens

Vergeet je werkgeheugen niet - Mira Burgers

Vergeet je werkgeheugen niet - Olaf Fase

Vergeet je werkgeheugen niet - Yoran Vroom

 Illustratie Lucie Milo


Lees het volledige artikel in Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022)
Vanaf 25 februari 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken