Vergeet je werkgeheugen niet - Olaf Fase

De volledige reactie van Olaf voor het hoofdartikel in SWK 228

Slagwerkkrant Plus 24-02-2022 14:52

In Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022) publiceerden wij een uitgebreid achtergrondartikel over Drums studeren. Aanleiding was een column in zusterblad Musicmaker. Gitarist Wim den Herder kwam daarin met een prikkelend betoog. Kort samengevat: ‘Ons geheugen is nagenoeg onbeperkt. Ons werkgeheugen is echter juist zeer klein en daardoor snel overbelast. Voor een goed resultaat zou je dus in kleine, overzichtelijke stappen moeten studeren.’ Twaalf vooraanstaande drumleraren kwamen met een uitgebreide reactie, die we online volledig publiceren. Hieronder lees je de reactie van Olaf Fase. De column uit Musicmaker kun je bekijken als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoon.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 228, maart-april 2022. Vanaf vrijdag 25 februari in de winkel. Of je kunt deze editie nu al bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.  

OLAF FASE
Drumt bij Slagerij Van Kampen en schrijft samen met Cesar Zuiderwijk een vaste cursus voor Slagwerkkrant; zijn Drumfase 1 werd in Slagwerkkrant Poll 2021 verkozen tot beste drumboek.

 
‘Je werkgeheugen kan nooit beperkt zijn; hooguit kun je het verkeerd inzetten’


1.
Wat vind je van de stelling, en denk je dat het van toepassing is op drums studeren?
Ik vind de stelling onjuist tenzij je in de stelling vermeld in relatie tot wat ons werkgeheugen beperkt is (je kunt ons eigenlijk niet met een computer vergelijken). Je "werkgeheugen" wordt overbelast als je teveel en te snel wilt in 1x, of dat snel gebeurd hangt dus van je ongeduldigheid af. Daarbij denk ik dat het "werkgeheugen" tussen personen ook zal verschillen.

2. Heb je voorbeelden hiervan
-in je eigen ervaring met drums studeren.
Ik heb een sterke voorkeur als het gaat om drumoefeningen. Zodra ik een leuk idee heb, heeft het mijn interesse en vergeet ik de tijd tijdens het oefenen hiervan. Inspiratie zorgt ervoor dat voor mij op dat moment de noodzaak om iets kunnen groot is. Ik studeer als ik inspiratie heb.
Daarnaast herhaal ik ook altijd oude drumoefeningen, olie in de machine zeg maar. Met regelmaat krijg ik inspiratie voor nieuwe oefeningen tijdens deze herhalingen.

 -in je ervaringen met leerlingen/studenten
In mijn ervaring werkt het met leerlingen hetzelfde als bij mijzelf. Zodra je de interesse van de leerling gewekt heb (combineer de wens van de leerling met wat jij als leraar belangrijk vind), is er voor de leerling een reden om met oefeningen aan de slag te gaan. Geef een leerling niet teveel oefeningen mee. Ze worden gemotiveerder en enthousiaster als ze een oefening ontzettend goed kunnen. Het rendement uit hun werkgeheugen zal dan op zijn best zijn!

-in je ervaringen met andere muzikanten of in bands, orkesten, voorstellingen, projecten, etc
Gelukkig zijn de muzikanten waarmee ik werk altijd erg goed voorbereid voor een repetitie of show. Er is vooraf aan de repetitie bekend wat we gaan doen en dat moet je voorbereiden. Voor die nieuwe muziek gebruik je dan thuis je werkgeheugen. De muziek kan inspirerend zijn waardoor je er graag mee aan de slag gaat. Er zal dan ook geen probleem ontstaan, je begint op tijd met studeren waardoor je ook niet met tijdsdruk komt te zitten. Als de muziek niet inspireert zal de druk om te studeren vanuit verantwoordelijkheid (t.o.v. je medemuzikanten) moeten komen. Soms schuif je het oefenen dan wel vaker voor je uit en kun je eerder in tijdsdruk komen. Met zelfkennis kun je vaak behoorlijk goed inschatten waar jouw werkgeheugen tot in staat is, en wanneer je echt aan de bak moet. Als ik zelf echt niet door de muziek gemotiveerd ben, studeer ik minimaal en vertrouw ik op mijn werkgeheugen tijdens de repetitie. Door ervaring en vele kilometers achter het drumstel kom ik er dan ook. Te druk om te studeren is meestal een slap excuus, je hebt je prioriteiten ergens anders gelegd.

3. Als je werkgeheugen inderdaad beperkt is, hoe kun je dat dan het best counteren in een uitdagende situatie (b.v. korte tijd om een lang programma met veel partijen in te studeren)
Je werkgeheugen kan nooit beperkt zijn. Je kunt het hoogstens verkeerd inzetten. Vind voor jezelf iets wat je onder knie wilt hebben. Gun jezelf tijd, geniet ook van de reis naar je doel. Bedenk een manier je naar je doel wilt maar accepteer ook dat een vooraf gekozen route niet de beste hoeft te zijn. Wees flexibel en pas je aan. Luister naar je gevoel en leg een doel soms tijdelijk opzij. Geniet optimaal.

4. Hoe weet je eigenlijk wanneer je werkgeheugen overbelast is?
ls je jouw drumstel overgoten hebt met benzine en je met je zippo klaarstaat om een einde aan je hobby te maken.

5. Is het hele verhaal niet gewoon een excuus om snel tevreden te zijn over je studie-effort: dus om niet te veel te hoeven studeren?
Een kind ziet een middag in de speeltuin ook niet als studeren maar als een uitlaatklep en veel plezier. Zo zouden wij ook naar ons drumstel kunnen kijken, je hoeft het niet te doen, het is een hobby. Als een leerling van mij thuis nooit iets achter zijn drumstel doet en met tegenzin naar zijn oefening kijkt wordt het tijd om afscheid van elkaar te nemen.

 

Check de volledige reacties van de andere 11 drumdocenten

Vergeet je werkgeheugen niet - Davy Deckmijn

Vergeet je werkgeheugen niet - Dennis Boxem

Vergeet je werkgeheugen niet - Eddie Claessens

Vergeet je werkgeheugen niet - Hans Eijkenaar

Vergeet je werkgeheugen niet - Jeroen Vrolijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Joost Patocka

Vergeet je werkgeheugen niet - Lucas van Merwijk

Vergeet je werkgeheugen niet - Mark Eeftens

Vergeet je werkgeheugen niet - Mira Burgers

Vergeet je werkgeheugen niet - Richard Moelker

Vergeet je werkgeheugen niet - Yoran Vroom

 

 

Lees het volledige artikel in Slagwerkkrant 228 (maart-april 2022)
Vanaf 25 februari 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken