Jeroen Vrolijk in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Zonder drumstokken in mijn handen moet ik ook iets te vertellen hebben
Lockdown 13-08-2020 13:08
Het volledige verhaal van Jeroen Vrolijk. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl Jeroens boodschap aan de minister (en meer), en de video’s die hij mee stuurde.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

Jeroen Vrolijk

Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?
Ik heb de mogelijkheid aangegrepen om mijn drumschool te digitaliseren. Ik heb de website ge-update en ben met instructiefilmpjes begonnen. In eerste instantie voor de leerlingen van mijn drumschool Drummerslab. Later ben ik de drummerslab YouTube channel gestart. Binnen een week meer dan 100 abonnees! Moeilijk vind ik het bepalen van de online content. Ik wil voor ieder wat wils bieden van beginner tot pro. Ik heb ook leerlingen van alle niveaus en leeftijdsgroepen. Dat zijn helaas ook verschillende doelgroepen en dus extra moeilijk om die allemaal te bereiken op Social Media. Mijn online content heeft wel een sterke educatieve inslag.

Ik ben heel trots op mijn collab met Cubaanse percussionist Yoel Gonzales die ook op mijn laatste New Morning EP The KingKong Sessions speelt. Hij stuurt mij improvisaties en ik leer zijn ritmes, ongeloofelijk leerzaam qua timing en het leren meespelen van zijn onmiskenbare Cubaanse feel:

 


En natuurlijk mijn collabs met The Dutch finest drummers die meewerkten aan mijn # Drumchain. Interactief, spontaan, geïmproviseerd. Deze is met Léon Klaasse:

 

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Absoluut!
- bepaalde boeken, dvd’s, video’s (her)ontdekt?
Mark Guiliana's boek, Benny Greb, John Riley's Jazz Workshop en de digitale lessen van Gary Husband zijn van grote schoonheid.
- focussen op:
Stick Control, bounce, klank en timing
- iets om na corona voort te zetten?
Time is the enemy. In september start ik de studie Educatieve Master en begin ik op een middelbare school als docent muziek. Tot die tijd pak ik de uurtjes mee die ik krijg.

Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 

Heb je online lesgegeven, of misschien zelfs genomen?
Ja, ik heb een drumschool met betalende leerlingen. Ik vond dat ik mijn leerlingen wat moest bieden. Overigens werd mijn online aanbod niet door iedereen aangenomen, niet iedere leerling zag het zitten met zijn/haar potten en pannen voor de camera. Voor een enkeling heb ik wat opdrachten opgenomen dus niet interactief maar huiswerk gegeven. De leerling kon in zijn/haar eigen tijd aan de opdracht werken en deze, indien gewenst, opnemen en naar mij terugsturen. Zelf heb ik genoten van de SWK-weekendpakketten en ik heb 2 online lessen van Gary Husband gekocht.

Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit?
Het verplicht thuiszitten doet iets met de menselijke psyche. Bij mij gaf de ruimte om na te denken over mijn sound, wat ik muzikaal wil uitdrukken. Ik kan een people pleaser zijn. Met mijn technische bagage kan ik die kant op, maar dat is niet altijd wat ik wil zeggen, muzikaal.
Ik heb 2 projecten die ik nog moet afmaken: een nieuwe samenwerking met mijn maatje Oz Noy, wellicht met ene Jimmy Johnson op bas. En een soundtrack die bijna af is bij het te schrijven van mijn e-book over drugspreventie.
- studiemethode uitdenken (lesplan)
Ik ben bezig met het ontwikkelen en uitwerken van mijn Heronimus Complete Drumworkout; 6 stappen waardoor je d.m.v. drummen tevens je brein traint.

 

Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
Ik geef drumles. Ik heb samen met een fantastische gitarist gespeeld voor zorginstellingen. Daarnaast ben ik afgelopen schooljaar begonnen op een middelbare school als docent muziek voor de onderbouw. Ik heb uren voor de computer gezeten met Zoom meeting om mijn leerlingen, veelal pubers, nog wat bij te brengen.
- adviezen aan Minister van Cultuur?
Volgens minister van Engelshoven: 'In Nederland is iedereen gelijkwaardig en heb je de vrijheid om te houden van wie je wilt en om zichtbaar jezelf te kunnen zijn.' Die is dus meer bezig met kleur geven aan onze maatschappij dan opkomen voor de mensen die daadwerkelijk cultuur maken. Ik heb het idee dat het zzp-schap in de cultuur in Nederland een gedwongen keuze is. Er zijn nog maar enkele banen in loondienst in de cultuursector dat zijn docerende banen, geen uitvoerende banen (muziek maken), mensen die op het conservatorium lesgeven of nog een enkele muziekschool die nog overeind staat. De conservatoria in ons land geven les aan leerlingen 85% buitenlandse studenten (bron: David de Mares Oyens – coördinator opleiding Conservatorium Amsterdam), betekent 15% autochtone leerlingen die gaan proberen in Nederland geld te verdienen met muziek. Daar tegenover staan dus erg veel docenten in loondienst. Zij leiden mensen op voor uitvoerend musicus terwijl ze zelf al jaren een baan in loondienst hebben omdat uitvoerend te weinig oplevert. Schaf dat hele loondienst systeem af, huur docenten in waarvan leerlingen aangeven dat ze daar wat van willen leren, bijvoorbeeld contract voor een schooljaar. Als een menukaart. En breng conservatoria terug naar hooguit 3 verspreid over Nederland.

 ...'t is soms op een houtje bijten...


Hoe zie je de nabije toekomst?
Wij wonen sinds kort in Middelburg waardoor uitvoerend bezig zijn in Nederland vooral veel en lang reizen wordt. Ik heb zelf de keuze gemaakt om mijzelf meer te bekwamen in voornamelijk didactische skills. Ik volg een opleiding Educatieve master.

Heb je tijdens de lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Stilstaan of (verplicht) stilzitten is iets wat ik moeilijk vind. Ik ben dus behoorlijk geconfronteerd met gedachten die ronddwalen in mijn muzikantenhoofd. Ik voel mij op de eerste plaats muzikant maar zonder drumstokken in mijn handen moet ik ook iets te vertellen hebben, een verhaal. Ontwikkel jezelf ook zonder bezig te zijn met de kost verdienen als muzikant. Ik ben de laatste 20 jaar alleen maar bezig geweest met opdrachten binnenhalen, projecten en/of bands verkopen, workshops ontwikkelen, lesgeven, spelen. Wat kan ik nog meer? Waar ben ik goed in? Hoe kan ik dat inzetten in het nieuwe normaal? Ik denk niet dat 'de Toppers' of Dré Hazes mij gaan bellen dus ik zal iets anders moeten gaan doen.

 

Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl