Kim Weemhoff in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219

Ik was 2,5 maand ziek met milde Covid-19-klachten

Lockdown 13-08-2020 13:08

Het volledige en ongecensureerde verhaal van Kim Weemhoff. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier online Kims onversneden reactie.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

Kim Weemhoff

Vraag 1
Ik heb wat drum en percussie tracks in Ableton Live en We Transfer ( met behulp van zoon, vriend en technicus/producer/ componist Vijay) voor oa album van DJ Figi& San Proper en nog wat tracks voor diverse collegae. Op mijn zolder staan 2 sets die ik in verschillende configuraties kan neerzetten voor alle stijlen onder een prima mic opstelling
Voordeel is natuurlijk dat ik niet hoef te sjouwen, niemand mijn sound kan verknallen en ik zelf beslis wat ik opneem en hoe. Nadeel is dat live spelen met een complete band/group toch altijd net wat muzikaler en opwindender is. In spelen op clicktracks ben ik heel bedreven in (na 20 jaar met Mathilde Santing te hebben gewerkt , die absoluut tempo gevoel eiste, live en in de studio) maar het is toch altijd of je de liefde moet bedrijven met een dik condoom om en met een stopwatch ernaast. Organic just feels better.

Ik vind het gemak om vanuit huis te werken zeker iets om te blijven doen na Corona (Wanneer dat ook is, ik denk dat we er de komende jaren zeker niet vanaf zullen zijn, zij het in minder hysterische mate)
Qua promotie doe ik niet veel behalve iedere week wat drum en percussie video’s op Facebook gooien om te laten weten dat ik nog steeds op technisch en creatief hoog niveau speel. 

 Home set-up

Vraag 2
Omdat ik door eigen keus al veel minder toerde en gigs doe dan in het verleden omdat ik alleen nog doe wat of echt goed betaalt of wat ik creatief interessant vind ( en dat werk er nauwelijks nog is, ik ben nogal kritisch en vind niet snel iets opwindend of schoonheid hebben) en als het met me vrienden is die ik erg goed en sympathiek vind/ mee kan lachen ,is de impact van de lockdown voor mij niet zo groot geweest. Ik speel iedere dag sowieso een uur drums of percussie, voor Corona en tijdens en ook na. Ik ben na 40 jaar heel veel spelen en op de leeftijd van 60 niet meer zo dol op reizen, files en wachten op drukke plekken 
Ik besef dat als ik Covid-19 had moeten meemaken in mijn drukke ambitieuze jaren ik knettergek van frustratie zou zijn geworden, dus ik heb veel mededogen met jongere generaties die nu een heel werkveld en inkomsten zien afbrokkelen in hun gretige handen. Dat is echt afschuwelijk. Mijn beide zoons zijn werkzaam en in opleiding tot musicus/producer en dat baart mij grote zorgen
Ik ontwikkel mezelf nog steeds maar investeer niet meer kwa tijd en duur instrumentarium voor zaken waar ik geen zin meer in of invloed op heb
Lezen doe ik wel veel, vooral filosofie en literatuur over Zen Boeddhisme en ik kijk heel graag naar Arthouse films 

 

Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 

 

Vraag 3
Ik heb nog niet de apparatuur om online les met kwaliteit te geven en geef nu wel weer sinds een maand thuis 1 op 1 les maar ik ben wel aan het onderzoeken hoe digitaal te gaan lesgeven als dat schijtvirus nog lang blijft rondwaren.

Vraag 4
Ieder moment tot zelfreflectie biedt kansen tot ontwikkelen creativiteit en na aanvankelijke angst ( Ik ben 2,5 maand ziek geweest met milde Covid-19 klachten en op momenten van benauwdheid is de lol ver te zoeken kan ik je vertellen, vooral als je 60 bent en moddervet) heb ik bijna verlichte momenten van stilte gekend en ik heb een 6tal stukken gecomponeerd en een script voor een griezelverhaal geschreven waar ik binnenkort mee ga leuren 
Ook is gebleken dat mijn liefde voor handdrums spelen het langzaam gaat winnen van reguliere drumkit. I like the many on one versus the one on many, zoals ze dat noemen.

Vraag 5 
Daar kan ik kort en eerlijk in zijn. Door de jaren heen zijn de rollen in mijn relatie omgedraaid (ik bedoel niet dat mijn vriendin nu met een strap-on rondloopt…), en is zij steeds meer gaan werken in haar twee goedlopende praktijken en ik steeds meer gaan zorgen voor onze kinderen. (Ik overweeg mijn voornaam in Hennie te veranderen, zeg maar…). Ik blijf nog steeds muziek maken en zal dat altijd blijven doen, en ik draag bij aan ons inkomen met losse werkzaamheden, maar Corona heeft niet zoals bij 100.000’en zulke vreselijke gevolgen gehad voor onze situatie.
Ik heb ook geen uitkering aangevraagd; we leven gewoon iets zuiniger.
Ik heb geen adviezen aan een minister van Cultuur, maar zou iedereen willen oproepen bij de volgende verkiezingen de neo-liberalen en andere cultuur-, onderwijs- en zorgminachtende politici geen kans meer te geven.

Vraag 6
Ik zie niet veel positiefs aan de nabije toekomst in het algemeen en voor de cultuursector in het bijzonder. Er is door bancaire crisis, bezuinigingen, neo liberalisme, weinig inkomsten door album verkoop en door Corona verder instorten Cultuur sector en speelveld een hoogst ongezond klimaat ontstaan waar ik niet zo snel nog verbetering in zie komen
De sector gaat een enorm frustrerende zware tijd tegemoet ben ik oprecht bang voor
Ik ben verdrietig daarom maar tevens dankbaar dat ik 35 jaar zo fijn heb mogen werken in het mooiste vak ter wereld en ik wens dat de nieuwe generatie toch hun weg mag vinden in de komende jaren.
Als er een collectieve verandering van mentaliteit plaats gaat vinden over de hele wereld voor wat echt belangrijk is in het leven is die kans er. Waarschijnlijk is dat echter niet, aangezien politici en hun achterban zelden de ballen hebben om op langere termijn te kijken en te doen wat gezond is voor samenlevingen en milieu

Bonusvraag
Wat ik geleerd heb heeft een schizofrene conclusie. Aan de ene kant heb ik ontdekt dat ik heel goed zonder muziek kan leven en waardeer ik rust en stilte als nimmer tevoren. En er zijn dagen geweest dat ik mijn instrumenten bekeek en dacht ‘Wat een onzin, al die herrie om niks” Maar ook momenten dat ik besefte dat muziek maken en kunst het einde is dat dit aardse tranendal overstijgt en de meerwaarde geeft die ons mensen bestaansrecht geeft. Zo complex is het voor mij.

 


Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken