Koen Herfst in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219

Bizar hoeveel bereik je kunt hebben met een livestream vanaf je telefoon

Lockdown 13-08-2020 07:08

Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl de volledige antwoorden van Koen op onze vragenlijst en de vrolijke lockdownfoto’s die hij ons opstuurde.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die zij voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 

Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop "Lockdown". 

Koen Herfst in Lockdown
Lees in dit artikel de volledige antwoorden van Koen Herfst op onze lijst met vaste vragen, en en de vrolijke lockdownfoto’s die hij ons opstuurde.

 

Het volledige verhaal van Koen Herfst 

Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?
Zeker! Zo heb ik met Harrison Young (zanger van The Cards) livestream optredens vanuit de woonkamer gedaan als ‘The Jack & The Joker’, waarbij we verzoekjes speelden die van te voren (tegen betaling) aangevraagd konden worden. Superleuk om live connectie te maken met mensen uit Japan, Duitsland, USA, UK, Spanje, Italië en Rusland en bizar om te beseffen hoeveel bereik je kunt hebben met een simpele livestream vanaf je telefoon.


The Jack & The Joker:1,5m = 5 drumstokken afstand!

Ook ben ik begonnen met live schrijfsessies. Ik heb uitgevogeld hoe ik mijn geluid van Logic naar Facebook live kon krijgen en ben toen een aantal keer gewoon gaan streamen en schrijven, waarbij kijkers suggesties konden doen waar het heen zou moeten gaan. Supertof om te ervaren dat er dus mensen vanuit huis mee zaten te doen, want ik kreeg van zowel drummers als gitaristen concrete noten en plaatsingen mee, suggesties voor stijlen, tempo’s, etc. Deze sessies zijn ook onderdeel van mijn aankomende album ‘Isolation Sessions’.


Live schrijfsessie op Facebook

Daarnaast heb ik zelf én samen met Vernon Chatlein (3meets2) grooves online geplaatst, waarbij men de multitrack kon downloaden om er muziek mee te maken. Heel erg gaaf om dan tracks terug te krijgen en allemaal verschillend op dezelfde beats!


Vernon en Koen 3MEETS2


Ook heb ik eindelijk wat drumvideo's afgemaakt die lang op mijn lijstje stonden; playthrough video’s van mijn album LEO.


LEO playthrough drumvideo

Vooral de schrijfsessies en de grooves online plaatsen zijn zeker dingen om door te zetten na corona.

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Ik heb mezelf vooral ontwikkeld op het gebied van muziek schrijven, ik merk dat ik daar sowieso steeds meer naar toe neig. Ook opnametechnieken, mixen en drumsound maken ben ik veel mee bezig geweest. Daarnaast begonnen met een online lesprogramma voor filmmuziek!

Heb je online les gegeven, of misschien zelfs genomen?
Ik heb een aantal Skype lessen gegeven in het begin, maar na een paar keer had ik het wel gezien. Erg lastig om samen te spelen, dat gaat eigenlijk niet. Niet per se iets om door te zetten, wellicht wel in de vorm van coaching van jongere drummers.

Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit?
Zeker. Het is niet alleen een kwestie van meer tijd hebben maar je moet ook wel nieuwe dingen verzinnen om rond te komen (of andere baantjes zoeken). Zo ben ik onder andere bezig (geweest) met:

* Het maken van een ‘groove/samplepack’ i.s.m. Sandlane studios (foto rechts)

* Merchandise opzetten voor Drum Demons, The Cards, Voodoo Chambers en Herfstfest.

* Naast het schrijven van heel veel eigen muziek ook begonnen met schrijven van kinderliedjes in samenwerking met een kinderboekenschrijfster (!)

* Het maken van trailer/filmmuziek.

* Alternatieve edities van Herfstfest (je probeert eens wat te verzinnen..)

* Releases afmaken van Drum Demons met Cesar

* Samenstellen van een playalong album met nummers van mijn album en ook een nieuwe track ‘Tamazing’ die ik voor Tama heb gemaakt

* Drumvideos afmaken en uploaden

* Een nieuw soloalbum schrijven

* Werken aan mijn act en nieuwe nummers voor mijn solo act DRUMLUST

En naast dit alles ook de tijd genomen om te reflecteren en te beseffen hoe ver ik ben gekomen…..een paar keer de wereld over gevlogen met bands en projecten, twee soloalbums gemaakt, Madison Square Garden spelen, uit het dak van de Arena komen, een eigen drumfestival, mijn eigen drumstudio en dan nu ook nog uitkijken naar een tour met VANDENBERG….dus af en toe ook eens de focus op iets anders dan mijn carrière….

Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
Studiowerk, stukje overheidssteun, clinics, kleinere optredens en ander werk. Ik denk ook dat het ergens stiekem wel eens goed is dat sommige muzikanten inzien dat het niet vanzelfsprekend is dat je van je muziek kunt rondkomen en dat je geen mindere muzikant bent als dit niet lukt en je je focust op je eigen muziek en creatie (ook buiten corona). Daarnaast ben ik natuurlijk voor meer geld naar cultuur en is mijn houding richting het basisinkomen erg positief geworden. Als iedereen een basisinkomen zou kunnen hebben en daardoor kan focussen op wat hij/zij ECHT wil doen/maken, dan denk ik dat de wereld een stukje mooier zou kunnen worden.

Hoe zie je de nabije toekomst?
Ik denk dat ik langzaam aan clinics ga inplannen. Ook staan er al wat kleinere shows gepland en zelfs een Europese tour met VANDENBERG. Al moeten we nog zien of dat doorgaat natuurlijk. Daarnaast neigde ik al meer naar het schrijven en produceren van muziek en zal ik dat nog veel meer blijven doen, zie de lijst met projecten die ik eerder noemde. Ik zou nooit overwegen te stoppen met muziek maken, wel is het nog duidelijker geworden dat ik niet afhankelijk wil zijn van spelen zodat ik kan kiezen wat ik doe (heb ik altijd al gedaan).

Heb je tijdens de lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Zeker. Enerzijds dat ik me door mijn gedrevenheid ‘unstoppable’ voel en anderzijds dat die gedrevenheid er ook voor heeft gezorgd dat ik bijna alleen maar met mijn carrière bezig ben geweest. Ik kan nu af en toe ook wat meer genieten van ‘niet-muziek dingen’ en met iets bewustere trots terugkijken op wat ik allemaal heb bereikt.

 

Lees het volledige artikel met 39 persoonlijke verhalen in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel
Of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl

 

zoeken
zoeken