Yoran Vroom in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Ik reageer op de lockdown met berusting
Lockdown 13-08-2020 06:08
Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken.


Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die zij voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 


Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop "Lockdown". 



Yoran Vroom in Lockdown
Lees in dit artikel het onversneden relaas van Yoran Vroom op onze lijst met vaste vragen. 


Het volledige verhaal van Yoran Vroom
‘Op het moment dat ik hoorde over een toekomst voor mij in de muziek vertrouwde ik erop, dat met de juiste inzet, er een grote kans bestond dat genoeg werk vanzelfsprekend zou zijn. Dan blijkt dat hoe meer je speelt, je nog meer gaat spelen en zodra het bevalt, speel je meer dan je kunt werken. Als je opgroeit in de muziek, weet je ook dat dit gegeven tijdelijk kan zijn en dat tijdelijk langer (of korter) duurt dan je denkt. Als je dit bij elkaar optelt, concludeer je vervolgens dat in deze wereld er veel afhangt van factoren die jijzelf niet altijd kan controleren, laat staan beheersen. Dit leidde ertoe dat ik besloot mij te concentreren op dat wat ik het beste kan. Wat voor mij het beste leek om te zorgen dat de mij beloofde toekomst altijd verlengd zou worden: mijn kunde op mijn instrument en een zo breed mogelijke kennis opdoen wat muziek inhoudt. Deze doelstelling kent geen tijdslimiet en garandeert je dan ook een eeuwige toekomst in de muziek.

‘Toen recentelijk besloten werd tot een zo gezegde “intelligente” lockdown, tot stand gekomen door een virus waarvan de oorsprong enigszins bekend was, de bestrijdingsmethode openstond voor suggesties en de beleidsbepalers nog een te nader te bepalen tactiek moesten overeenkomen, bedacht ik mij dat dit precies een van die factoren was waar ik weinig tot geen invloed op had. Dat gegeven leidde ertoe dat ik reageerde op een manier die bij mij vaker gebeurt als ik merk dat mijn kennis, kunde en mening beperkt blijven tot die kleine kring die het geduld heeft om naar mij te luisteren (of simpelweg wel naar mij moet luisteren omdat er geen ontkomen aan is): berusting.

‘Nou mag het raar klinken dat ik berusting vind in het gegeven dat ik door bovengenoemd debacle ik al mijn welvaart (hard verdiende welvaart mag ik wel zeggen) voor onbepaalde tijd verloren ben, maar een eerlijker antwoord kan ik de lezer niet meegeven en ik kan u ook verzekeren dat het absoluut geen “achteraf” gezwets is. Op het moment van schrijven bevind ik mij in een net wat betere positie dan vier maanden geleden.

‘Als ik er goed over nadenk, kom ik tot het besef dat ik een ongekende episode uit de recente wereldgeschiedenis als deze, toch het liefst beleef in de aanwezigheid van die mensen (familie en vrienden, ook op leeftijd) die mij altijd hebben laten zien dat er plek voor mij is in deze industrie (op dat moment was er nog een industrie).

'Niet geheel onbelangrijk is dat deze zelfde groep, nog steeds, de harde kern vormt van mijn trouwe fanclub, al hoop ik dat met het uitbrengen van mijn, bijna voltooide, album (januari) daar wat meer diversiteit in komt.

‘Om simpelweg antwoord te geven op die vragen die mij vooraf zijn gemaild door de redactie: Ik heb precies dat gedaan wat ik ooit veel heb kunnen doen, tot voor kort deed voor wie ernaar wilden luisteren en altijd zal blijven doen totdat het niet meer acceptabel is: muziek leren, studeren, luisteren, analyseren, beoordelen, veroordelen en soms, onder de juiste omstandigheden en met de juiste voorschriften in achtneming, maken.’

Lees het volledige artikel met 39 persoonlijke verhalen in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel
Of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl