Mischa Porte in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Muzikaal heeft de lockdown me veel nieuwe inzichten gebracht
Lockdown 13-08-2020 10:08
Het volledige relaas van Mischa Porte. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl Mischa's complete reactie, en zie je alle video's die hij doorstuurde.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?
Een of twee dagen voor de lockdown zou ik thuis wat opnemen voor iemand. Hiervoor had ik wat mooie apparatuur geleend van Studio Joneski, waardoor ik ineens een hele goeie opname-setup had staan thuis.
Omdat ik alles toch had staan en enorm gefrustreerd was over de lockdown en het zien wegvallen van al m’n tours en plannen voor de rest van dit jaar besloot ik grooves op te nemen en online te zetten zodat andere muzikanten daarmee konden schrijven of spelen als ze zouden willen, om zo mezelf en anderen een beetje gaande te houden. Deze grooves noemde ik Isolated Drumbeats.
Het begon als een spontane actie, maar liep uit op een behoorlijk groot succes. Na 70 dagen achter elkaar elke dag een nieuwe groove te hebben gepost heb ik er een punt achter gezet. Er zijn honderden, misschien wel duizenden, mensen mee aan het werk gegaan. Dat had ik nooit verwacht! Het voelt zó goed om te weten dat er zoveel mensen iets aan hebben (gehad).

De Isolated Drumbeats zijn nog steeds gratis te downloaden via mijn website
Op Instagram (@ritmisch) en Facebook (Mischa Porte) vind je de video’s van de grooves.

Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 

Naast de Isolated Drumbeats heb ik ‘gestapelde’ video’s gemaakt met o.a. Wouter Planteijdt en Iris Hond. Met gestapeld bedoel ik dat alle muzikanten een voor een hun partij opnamen. Meestal nam ik de drums als eerste op en stapelden anderen hun partijen daar bovenop. Dit was leuk om te doen, maar na een keer of 6 merkte ik dat de lol er een beetje vanaf ging. Je kunt namelijk niet reageren op elkaar tijdens het spelen, waardoor het uiteindelijk toch statisch voelt om te doen. Ik miste de live interactie.

Hier vind je wat van deze samenwerkingen:
Wouter Planteijdt - Time Is a Friend:


En via de volgende link kun je kijken naar Iris Hond - I’ll Always Remember (Muzikale brief aan Hasan)

 

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Ik ben niet meer of anders gaan studeren. Wel heb ik vrijwel elke dag gespeeld en opgenomen. Ik heb enorm veel geleerd over opnametechniek, waar ik de rest van m’n carrière nog veel aan ga hebben. Ik kan nu makkelijker mee-praten en -denken over microfoons, opnametechnieken en sounds. Dat is enorm waardevol!

Heb je online les gegeven, of misschien zelfs genomen?
Ik geef les op de DSOPM in Amsterdam en de Goudse Popschool in Reeuwijk. De lessen van de Goudse Popschool hebben even stilgelegen. Die van de DSOPM gingen online door, onder andere omdat veel studenten toewerkten naar een auditie voor een muziekopleiding.
Het was heel fijn om ook op afstand les te kunnen blijven geven, maar het was wel even schakelen. Dingen als techniek (stokvoering, basdrum-techniek etc.) en sound zijn moeilijk te demonstreren op afstand, alleen al door de geluids- en beeldkwaliteit van de meeste videostreams. Ik heb daarom veel van mijn studenten gevraagd om na de les video’s op te nemen als ze studeerden, zodat ik beter kon terugkijken wat ze nu precies deden.
In Reeuwijk zijn 1 op 1 lessen weer begonnen toen het mocht. Dat was een enorme verademing.

Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit?
Zoals eerder gezegd heb ik veel geleerd over drums opnemen door de lockdown. Daarnaast was het ook erg interessant om 70 dagen lang elke dag een nieuwe groove op te nemen voor Isolated Drumbeats. Ik heb 3 of 4 momenten gehad dat ik echt niet wist wat ik moest opnemen. Ook is het me 2 keer gebeurd dat ik iets op had genomen en er vervolgens achter kwam dat die groove wel heel veel leek op een groove die ik eerder al had opgenomen. Hoe langer het duurde, hoe groter de uitdaging werd om met nieuwe ideeën te blijven komen. Dat was soms enorm frustrerend, maar ook heel gaaf omdat ik uiteindelijk altijd wel ergens uitkwam. Door bijvoorbeeld iets in m’n drumsetup te veranderen kwam ik weer op andere ideeën uit.

 

Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
De afgelopen maanden kon ik nog lesgeven en ontving ik daarnaast de TOZO. Ook nu ontvang ik die nog, t/m september. Daarna wordt het even spannend financieel. Er komt wel wat opnamewerk aan en af en toe eens een optreden, maar of dat genoeg gaat zijn om de huur te kunnen blijven betalen weet ik niet. Gelukkig heb ik vanaf begin 2021 wel uitzicht op meer shows, als de situatie blijft zoals hij nu is en er niet bijvoorbeeld een tweede golf komt. Het blijft dus nog even afwachten. Het zou kunnen dat ik er een ander baantje bij moet nemen om het tot volgend jaar te redden.

 

Hoe zie je de nabije toekomst?
Momenteel werk ik aan nieuwe muziek met o.a. Pitou en Douwe Bob. Met zowel Pitou als Douwe ga ik ook live wat spelen, maar dat zijn voorlopig enkele shows.
De rest van deze zomer zal ik dus voornamelijk doorbrengen in oefenruimtes en studio’s.
Ik vind het spannend hoe het verder gaat gaan. De gevolgen van de crisis en het gebrek aan ondersteuning van de overheid beginnen op veel plekken nu hun tol te eisen. Bij veel zalen en theater vinden nu reorganisaties plaats, ook horen we steeds meer geluiden over faillissementen. Feit is dat op dit moment alle zalen draaien op ongeveer een kwart van de capaciteit qua kaartverkoop. Hierdoor is geen enkele show of productie winstgevend te maken. Je mag blij als je de kosten kunt dekken op dit moment. Ik houd daarom wel in m’n achterhoofd dat ook volgend jaar er nog veel werk kan gaan wegvallen, omdat veel artiesten solo of in minimale bezetting moeten gaan touren om zelf de huur te kunnen blijven betalen.

In de afgelopen tijd heb ik wel eens nagedacht over of het ooit nog te doen gaat zijn om te leven van het muziekmaken. Ik weet het simpelweg niet. Niemand weet het op dit moment.
Ik heb het geluk dat ik in een relatief goeie positie zit, met een aantal succesvolle artiesten die met me willen samenwerken, waardoor ik áls het vroeg of laat weer kan ik gelijk weer aan de bak kan. Mocht het muzieklandschap zo gaan veranderen dat het niet te doen blijft dan zal ik iets anders moeten gaan doen, maar wat weet ik nog niet. Misschien ga ik dan wel m’n pre-drummer-jongensdroom achterna: ANWB-monteur worden! Of boswachter lijkt me ook gaaf. Of ijscoman. Je merkt het al: ik heb geen idee.

Heb je tijdens de lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Ik denk dat iedereen in de afgelopen maanden meer op zichzelf teruggeworpen is. Persoonlijk ben ik wel tegen een aantal dingen aangelopen die ik nu probeer aan te pakken. Op persoonlijk gebied betekent dit meer sporten en gezonder eten. Voor de crisis was ik vrijwel altijd onderweg en at ik zelden thuis. Nu moet ik veel meer letten op wat ik in huis haal om te zorgen dat ik gezond en afwisselend blijf eten.
Op muzikaal gebied heeft het me ook nieuwe inzichten gebracht. Zo merk ik de afgelopen maand, sinds ik weer wat met andere mensen samenwerk, dat ik eigenlijk heel erg geniet van wat minder verschillende dingen tegelijk doen. Eerder speelde ik gemiddeld 2 of 3 dagen in de week met verschillende artiesten en zat ik de rest van de week in oefenruimtes en studio’s met andere artiesten. Dat vind ik nog steeds te gek, maar nu merk ik meer dan eerder de waarde van de focus kunnen houden op 1 of 2 dingen. De tijd nemen om goed te reflecteren op nieuwe liedjes en producties, waardoor ik zelf meer als maker ga denken in plaats van als sessiemuzikant. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen in de komende tijd.

Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl