Anthony Amirkhan in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219
Ik denk vooral in kansen
Lockdown 13-08-2020 12:08
Het volledige verhaal van Anthony + links en video's. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl het complete verhaal van Anthony Amirkhan.

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

 Anthony Amirkhan


Heb je online iets gedaan aan optreden/samenspelen/presentatie/zelfpromotie?

Samenspelen met andere artiesten of met de band online is in de periode dat we “vooral” thuis zaten niet gebeurd. Ik was vooral bezig met het voorbereiden van de lessen voor mijn leerlingen. Ergens was wel de noodzaak bij mij dat ik het belangrijk vond om de kwaliteit van de lessen via Skype zo te krijgen dat het de tarieven die mensen bleven betalen terecht maakte. Heb ook meer YouTube filmpjes gemaakt voor m’n YouTube-kanaal 'Anthonydrumsdiary' en geïnvesteerd in opnameapparatuur en het mixen en masteren.

Hier zie je twee tracks van de afgelopen maanden





Bekijk meer op Anthony's YouTube-kanaal 

Ik heb de website van Silver Note Studios een volledige redesign gegeven, dus genoeg dingen kunnen doen.

 

 Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 

Heb je de lockdown aangegrepen om meer of anders te studeren?
Ik vond het altijd al wel leuk om video’s te maken met covers en zo dus ik heb voor leerlingen een aantal opdrachten en basis beats/ritmes/patronen opgenomen zodat ze die thuis konden kijken in hun eigen tijd en makkelijk kunnen oefenen. Net als voor vele muzikanten was het ook voor mij een spannende tijd. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt en ik was daardoor gemotiveerd om er zelf wel het beste van te maken. Ik dacht persoonlijk dat nu de tijd was om er alles aan te doen om toch een goed product te leveren mbt mijn drumlessen. Meer tijd aan lezen van artikelen over mixing was voor mij ook een groot cadeau. Optredens gingen voorlopig namelijk zeker niet door.

Heb je online les gegeven, of misschien zelfs genomen?
Ik heb vooral in de eerste maand of misschien iets meer veel online les gegevens. In mijn studio geven we prive les met genoeg ruimte tussen de leerlingen en leraren in. Daarom konden wij ook nog een gedeelte lesgeven in de studio voor wie online les volgen niet goed kon/lukte.
Veel tijd besteed aan lessen voorbereiden. Website optimaliseren voor opdrachten en filmpjes. Ik heb wel ingezien dat het fijn is om ook online een aantal video’s klaar te hebben voor momenten dat les in de studio voor welke reden dan ook niet mogelijk is.

Heeft de lockdown ook positieve effecten op de creativiteit?
Ik zag dat mensen toch nog op afstand met elkaar muziek aan het maken waren. Naar aanleiding van kleine muziekclips die ik deelde op social media heeft een gitarist genaamd Jahja Telussa, die ik ontzettend goed vind, ook een solo bedacht.
Dit posten we dan ook samen op social media. Dit zijn manieren om alsnog samen dingen te doen. Ik was ook meer bezig met patronen oefenen om mijn oefenpad. Als je achter je drumset zit speel je toch minder vaak alleen maar op je snare. Ik denk ook wel dat het vooral op het begin een beetje paniekvoetbal was om alles op de rit te krijgen en om te gaan met de situatie waardoor ik wel minder tijd had om echt te focussen op eigen creatieve momenten. Maar dat kwam later ook wel steeds meer. Doordat er toch een bepaalde saamhorigheid was onder muzikanten, omdat iedereen zich tot op zekere hoogte kon inleven in elkaars situatie, kwamen er veel leuke samenwerkingen en dialogen over bijvoorbeeld “hoe nu verder” en ook laten we samen alsnog muziek maken.

Hoe houd je tijdens lockdown het hoofd boven water?
Ik geef gelukkig veel les. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik financieel stabiel was in deze periode. Het was wel spannend want de huur en kosten lopen gewoon door. Er stonden heel wat optredens gepland en 3 tours in deze periode, dus helaas zijn die allemaal gecanceld. Ik kan me wel goed voorstellen dat mijn collega muzikanten die volledig leven van optreden het ontzettend moeilijk hebben gehad of nog steeds hebben. Ik hoop dat de staatssteun daar wel bij geholpen heeft.

 

Hoe zie je de nabije toekomst?
Toen ik me dit hardop afvroeg riep mijn vriendin “ Met mij!” haha. Ik heb er wel vertrouwen in. Natuurlijk hoor je en volg ik ook wel de berichten wat voor financiële gevolgen deze pandemie op de langere termijn met zich meebrengt en dat is natuurlijk ook niet mis. Maar ik ben vooral bezig om ervoor te zorgen dat ik goed voorbereid ben voor als alles weer stukje bij beetje mag. Ik denk inderdaad dat de muziekindustrie heel anders zal zijn. Ik vraag me vooral af of er voorlopig minder geld beschikbaar is om bands te betalen festivals op te zetten en of kleinere bands of artiesten nog wel makkelijk worden geboekt. Ik zou zelf alleen niet kunnen stoppen met muziek. Dat heeft deze pandemie mij wel laten zien. Mijn liefde voor muziek/drums en alles eromheen bleef, ondanks alles, sterk.

Heb je tijdens de lockdown iets geleerd over jezelf als drummer/muzikant/persoon?
Ik denk dat het makkelijk is om in het negatieve door te slaan en te denken dat er misschien geen weg uit je persoonlijke situatie is en misschien is een carrière in de muziek wel helemaal niet slim om te doen.
Ik kan me voorstellen dat muzikanten net als vele anderen hard getroffen zijn door deze pandemie. Ikzelf heb me zo veel mogelijk positief opgesteld en vooral gedacht in kansen. Ik had ondanks de pandemie niet het gevoel dat ik meer vrije tijd had; ik moest juist meer tijd opofferen om bepaalde functionaliteiten van het online lesgeven goed te laten werken. Dus bottomline is het goed om te zien dat muzikant zijn, in bepaalde opzichten, net zoiets is als ondernemen. Als je niks doet, gebeurt er ook niks en verdien je ook niks. Je moet er al het mogelijke voor doen.

 

Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl