Sietse Huisman in Lockdown - extra bij hoofdartikel SWK 219

Betaal gewoon voor goede muziek!

Lockdown 13-08-2020 13:08

Het volledige verhaal van Sietse Huisman. Voor het hoofdartikel 'Drummers in Lockdown' in Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) lieten we 39 nationale en internationale slagwerkers vertellen over hun (muziek)leven van de afgelopen maanden: Hoe doorstaan zij deze gigloze tijd? Hoe houden zij hun techniek op peil? Hoe houden zij contact met mede-muzikanten en publiek? Zijn online lessen en livestreams een uitkomst? Hoe zien zij de nabije toekomst, en tot welke diepere inzichten zijn ze gekomen… We kregen 39 uitgebreide en opvallend openhartige epistels met antwoorden. Dat konden we lang niet altijd allemaal kwijt in de 20 pagina’s (!) die we voor dit artikel uittrokken. Daarom lees je hier op Slagwerkkrant.nl de complete reactie van Sietse; hij schreef aan de hand van onze vragenlijst in een ruk een doorlopend verhaal met een lekker politiek tintje.  

Hier op Slagwerkkrant.nl lees je de volledige verhalen die de drummers voor ons schreven en zie je de video's en foto's die zij in hun reacties mee stuurden. 
Je vindt deze artikelen in een speciale sectie op de website, onder de knop LOCKDOWN. 

  Sietse Huisman

2020!
Het beloofde een muzikaal mooi en spannend jaar te gaan worden met een goed gevulde agenda en toffe projecten in het vooruitzicht. Een theater tour, buitenlandse projecten met mijn band The Pact, en een aantal bijzondere evenementen waarvan ik artistiek leider, bandleider en medeorganisator ben. Bovendien ontstaan er in de loop van een jaar ook altijd weer nieuwe opdrachten en gigs. En die zijn vooralsnog door de huidige situatie grotendeels uitgebleven. Ik speelde op de valreep nog 2 prachtige shows met Willeke Alberti in het concertgebouw, en toen kwam al snel de Corona lockdown!
BAM! Alleen al vanaf dat moment tot 1 september was ik ruim 50 shows en daarmee ruim 2/3 van mijn inkomen kwijt. Je bent natuurlijk al snel geneigd om de crisis vanuit je eigen perspectief te zien en te ervaren. Maar, ik ben me er natuurlijk ook enorm van bewust wat dit betekend voor de Corona patiënten die de ziekte hebben moeten ondergaan en, het ook vaak niet overleefd hebben. En wat dus die impact voor veel mensen heeft betekend. Voor mij was het een tweeledig verhaal.

Enerzijds natuurlijk de uitdagende mentale consequenties voor wat betreft het ontbreken van werk, inkomen, perspectief en misschien wel het belangrijkste; het ontnemen van je identiteit. Je muzikant zijn en de daarbij behorende dynamiek en dus, het wegnemen van een lifestyle is het ding waar ik erg veel moeite mee (gehad) heb. Het onderweg zijn naar een gig en de daarbij horende sociale en artistieke context die dat leven kleuren en bepalen, is voor mij een groot gemis gebleken. Ik mis het enorm! Ondanks dat er nu op kleine schaal weer wat beweging is, lijkt de 1,5 meter samenleving een sta in de weg te blijven om weer op een normaal niveau te kunnen werken. Het ontbreken aan perspectief en dus een buitengewoon onzekere toekomst, is iets waar ik me toch af en toe wel eens neerslachtig in voel.

Anderzijds speelde er ook iets anders. Ik heb een aantal extreem intense jaren gekend van veel touren, lesgeven en het dragen van verschillende projecten. Dat nam ook mede door het Co-ouderschap van mijn zoontje Herre met mijn ex Elske DeWall alle ruimte in beslag. Want ik had al een behoorlijke tijd de behoefte om mijn presence op het internet eens goed en anders aan te pakken. Omdat ik ook heb ingezien dat in een veranderende muziek industrie en in de tegenwoordige tijd, het internet nu in potentie het grootste podium is. 
Social media was in mijn beroepspraktijk een absoluut ondergeschoven kindje. Daar wilde ik toch graag eens verandering in aanbrengen door mezelf daar eens in te ontwikkelen. En ineens had ik door de Corona crisis daar eindelijk meer tijd voor! 

Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020)


Zo opperde mijn vriendin nu ruim 1,5 jaar geleden dat ik een soort VI (voetbal programma met Johan Derksen) talkshow over drummen moest gaan maken. Toen ik even later een tourtje deed met een Deense gitarist die iets dergelijks deed met een gitaarshow, was het plan daar. Nu nog het moment en dat kwam. Vlak voor de Corona crisis hebben we de eerste 2 afleveringen opgenomen met Emmanuel Afriyie en Joey Marin de Boer. Inmiddels is afl 3 met Koen Herfst ook uit en staat op dit moment afl 4 met Micky Fisser in de steigers. Met een fantastisch team hebben we dit mooie programma weten te realiseren. Aan alle lezers ga vooral kijken naar deze toffe talkshow!!! Ik produceer het zelf vanuit mijn bedrijf The Drumlife Company.




Ook heb ik een nieuwe artistieke uitdaging gevonden in het maken van korte drumfilmpjes voor Instagram en Facebook. Omdat ik zelf een studio bezit en daarom alles zelf kan doen, was de volgende uitdaging om het behalve te spelen en op te nemen, ook alles zelf uit te lichten, filmen en monteren. Iedere dinsdag en zaterdag verschijnt er dan zo’n filmpje op mijn socials.

De uitdaging is dan wel om iedere keer weer met iets nieuws en anders te komen. Een buitengewoon leerzaam en leuk proces wat ik alleen mogelijk heb kunnen maken door de ruimte die is ontstaan door de Corona crisis.

Zo is er ook meer online samenwerking met diverse muzikanten/artiesten door tracks voor elkaar in te spelen. In mijn eigen studio achter in de tuin, ben ik meteen operationeel om een drums of percussie track op te nemen. Vervolgens stuur je de losse files dan door naar de opdrachtgever/collega.

Met The Pact komen er zo binnenkort ook weer nieuwe tracks uit in samenwerking met o.a. Selina Albright, Adam Hawley, Gianni Vancini, Soren Reiff, Martin Verdonk….

Ik heb een baan als docent aan de HBO opleiding Academie voor Popcultuur te Leeuwarden. Daar werk ik 1 dag in de week, geef drumlessen en draai ik een LAB wat gaat over muziek industrie gerelateerde thema’s. Bovendien ben ik inmiddels weer meer privé-drumlessen gaan geven (ik kan altijd nog wel wat leerlingen gebruiken) in mijn studio en via Skype. Op die manier is het voor mij toch mogelijk om in deze periode min of meer net rond te komen.

Financieel is het door gebrek aan en, het annuleren van werk een erg spannende tijd. Met het voorlopig uitblijven van concreet perspectief, is er toch ook af en toe een stressvolle en zorgelijke mentale staat.

Ik heb een eigen huis, een kind en een beroep wat steunt op inspiratie, creativiteit en vandaar uit productiviteit. Vaak is het er en gaat het goed maar, bij vlagen slaat het ook helemaal dood. Dan komt er even niets uit en heb ik nergens zin in. Om jezelf dan weer even in het zadel te helpen om toch weer het licht te willen zien, is dan vaak een vibe waar je dan toch even in blijft hangen. Daar wordt het lastig en pittig. Omdat je dan niet even gedragen wordt door een meevaller, positief bericht of moment. Ik probeer in zo’n geval het er maar te laten zijn want het is ook gewoon een erg moeilijke situatie.

Ik behoor gelukkig nog wel tot de groep zzp’ers die het voorlopig nog kan overleven maar, dat is natuurlijk wel eindig. Voorlopig en met de voorzichtige nieuwe optredens die er komen zal het waarschijnlijk nog wel goed gaan. Ik ben en wil optimistisch zijn. In het internet-verhaal heb ik ook een Youtube kanaal “Sietse Huisman Official” opgezet. Daar vinden mensen behalve de afleveringen van Drumpraat, mijn andere nieuwe Corona project “the playalong packages”. De Playalong paketten, die je kunt kopen via mijn website of alleen de losse -1 playalongs op BandCamp
via de website van Sietse Huisman
via BandCamp

Het betreft 4 tracks van mijn soloprojecten waarvan ik de drums opnieuw heb ingespeeld en gefilmd. Ze dienen als voorbeeld en richtlijn voor dat wat er verkrijgbaar is op mijn website. 4 pakketten met in elk een playalong van die track, chart, videoles en een bonus track. Dit alles om mijn zichtbaarheid en verdienmodel in de drummers wereld en het werkveld te verbreden. Zie het als een webshop waar je bv ook mijn solo albums digitaal kunt aanschaffen.

Momenteel werk ik aan het ontwikkelen van een high-end sounding online drumles setting. En bereid ik nieuwe afleveringen van Drumpraat voor waarin, we weer interessante drummers/percussionisten gaan uitnodigen.

Ik probeer voorzichtig om voor 2021 weer wat shows te plannen voor The Pact en, de gecancelde evenementen van dit jaar voor 2021 op te pakken. Laten we hopen dat we weer snel echt de goede kant op gaan en dat vooral de politiek en de maatschappelijke positie van live muziek in Nederland, een meer urgentere en respectabele positie mag gaan krijgen. Fuck het Calvinisme !

Mijn visie op de toekomst van onze beroepstak is iets wat me daarom wel erg bezig houd. We zaten al en, zitten in dit calvinistische land doorgaans al in een buitengewoon kwetsbare positie. Dat blijft helaas voorlopig ook zo vrees ik. Zoals ik het zie en ervaar is er in Nederland door de Calvinistische volksaard en de Neo Liberalistische politieke stroming van de afgelopen paar decennia, een lastige positie ontstaan voor de professionele beroeps muzikant / artiest. Dat is natuurlijk een andere discussie maar, ik wil hem toch benoemen omdat ik hoop dat er toch iets positiefs uit deze crisis mag voortvloeien.

Het (hopelijk) maatschappelijke en politieke besef dat kunst en cultuur de ziel van een samenleving vertegenwoordigt. Het wordt echt tijd voor een andere waardering van muziek en dan met name live muziek. De grote festivals , Ziggo Dome shows etc gaan uiteindelijk vast wel weer helemaal goed. Maar het kleinere circuit als de clubs, kroegen, theaters etc… daar zou ik toch graag iets willen zien gebeuren. De wildgroei op het internet is ook een uitdaging. Ik heb toch gemerkt dat mensen over het algemeen snel verveeld en vluchtig met dingen omgaan. Onderzoek liet zien dat de gemiddelde concentratie tijd van mensen momenteel korter is dan dat van een goudvis. Probeer dan maar eens op te vallen met je geweldige footage. 
Het is een enorme uitdaging om je weg en je publiek in de digitale wereld te vinden en daar een verdien model uit te halen. Zie hier een percussie collega met een fantastische cv en staat van dienst. Hij heeft o.a. een geweldig YouTube-muziekprogramma maar, ik zie hem ineens tijdens deze crisis in een supermarkt werken. Daar werd ik wel even heel verdrietig van. Het gegeven dat zijn publiek en kijkers (dat zijn er echt heel veel), geen PayPal-donatie willen doen na het posten van clips uit die shows (ik deed ook 2 x mee), vind ik toch wel heel erg. Terwijl het zo simpel is: betaal gewoon voor goede muziek!!
Het gevolg is wel dat een dergelijk muzikant die met grote artiesten werkt uiteindelijk tijdens deze crisis in een supermarkt moet werken. Blijkbaar is het dan echt zo dat Loyaliteit alleen bestaat bij een belang. De vluchtigheid, oppervlakkigheid en opportunistische tijdgeest, zie ik terug in de gehele samenleving. We klappen voor de zorg maar ze worden nog steeds niet fatsoenlijk betaald.

Ik zal de komende tijd weer op bescheiden schaal wat shows voor beperkt publiek kunnen gaan doen. Mijn les en studio activiteiten ga ik verder uitbouwen en ik blijf werken aan nieuwe social media content. Voor wat betreft het programma Drumpraat, we maken in ieder geval een heel seizoen van 8 afleveringen. Daarna gaan we evalueren en beslissen of we een seizoen 2 gaan produceren. Een en ander zal natuurlijk ook afhangen van de financiële omstandigheden want, het kost namelijk ook geld om iets dergelijks te maken. Het vinden van een financieel partner(s) is daarin wel een belangrijke overweging om het wel of niet door te zetten.

Al met al kun je dus deels je eigen perspectief en context creëren maar, die heeft uiteindelijk alleen waarde als er erkenning en resultaten uit mogen voortvloeien. De liefde voor mijn instrument en de muziek is een krachtige dus we gaan het zien!

 

 

Lees het volledige Hoofdartikel met 39 persoonlijke verhalen in 
Slagwerkkrant 219 (september-oktober 2020) 
Vanaf 14 augustus 2020 in de winkel, of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken