Naast alle online lessen, video's, workshops en andere interactieve mogelijkheden is het goede ouwe drumboek nog altijd een geliefde manier om te leren drummen. Of je nu thuis aan autodidacteren bent of gewoon drumlessen volgt; een goed geschreven drummethode is goud waard. Slagwerkredacteur, transcriptiekoning en zeer gewaardeerd drumdocent Mark Eeftens weet er alles van, en geeft in 10 delen zapvideo's een overzicht van zijn Drumboeken Top 60, waarbij je vanzelfsprekend nog een schat aan tips en trucs voorbij ziet komen om beter te leren drummen!
In Slagwerkkrant 209 (januari-februari 2019) vind je het bijbehorende hoofdartikel (release 13 december 2018!)
IN DIT LAATSE DEEL VAN DE SERIE ZAP-VIDEO'S KOMEN DE BESTE SPECIALISTISCHE BOEKEN AAN BOD - DEEL 10 - VEEL PLEZIER MET ALLE DELEN!
door Mark Eeftens
In mijn meer dan 15 jaar als Slagwerkkrantredacteur en drumleraar kwamen alle belangrijke drumboeken wel zo’n beetje voorbij. Ik had er daarvóór al veel en het werden er alleen maar meer; veel meer. In deze serie kijken we naar mijn favorieten en natuurlijk naar de boeken die in de internationale drumwereld belangrijk worden geacht: de classics en de must-haves. De lijst is ingedeeld in 10 hoofdgroepen maar er zijn vele andere indelingen denkbaar. Zodra je een lijst maakt is hij incompleet en arbitrair. Er zijn nog vele andere boeken die absoluut een plekje verdienen maar met deze bloemlezing uit de slagwerkliteratuur kom je een heel eind.
Op de DrumDrieDaagse 2018 ging ik in een knotsgekke zap-les met 200 kilometer per uur door de lijst, per boek uitleggend en voorspelend hoe het werkt. Dat doen we in deze videoserie en in het artikel in Slagwerkkrant 209, jan-feb 2019 nog eens dunnetjes over. De cursief gedrukte titels zou ik samen met mijn Tama Star set meenemen naar een onbewoond eiland…
Inleiding op de videoserie
De boeken in deze lijst zijn om diverse redenen bijzonder: zowel voor mij persoonlijk als in het algemeen. Aan twee ervan werkte ik mee, dus dit lijstje is niet geheel onbevooroordeeld. Oordeel vooral zelf! Tijdens mijn ongeveer acht jaar onderzoek naar slagtechniek en beweging raakte ik steeds verder geïnteresseerd en verdiept in het onderwerp. Ik begon de lijn terug te volgen van Jim Chapin naar S.A. Moeller, maar wie kwamen daar eigenlijk weer voor?
Ik denk dat ik mijn eerste les van Jim Chapin kreeg in 1993, in de Prinsenstraat bij Cesar Zuiderwijk. Jim was al aardig op leeftijd, maar sloeg met één hand dingen die anderen nog niet met twee handen konden naspelen. Jim doceerde de Moeller-techniek die hij geleerd had van Sanford ‘Gus’ Moeller zelf. Hij deed dat met deze stencils, die ik tot op de dag van vandaag speel en koester. Het zijn heerlijke techniekoefeningen die bij mijn weten nooit in een boek zijn gepubliceerd. Jammer. De perfecte warming-up voor een optreden.
Moeller zelf schreef ook een goed boek, maar daar staan de meeste van Jim’s oefeningen niet in. Het was wel revolutionair met en soort mini-diaframes, waarop je de bedoelde beweging kon zien. Die frames zijn later weer gescand en op Youtube gezet. Door het boek weet ik wel dat Jim het nodige heeft toegevoegd aan de techniek, net als Jojo Mayer daarna weer deed. Pas op: de Moeller-techniek is lastig te leren met alleen The Moeller Book! Je hebt een leraar nodig, en liefst ook de stencils van Chapin.
Moeller schijnt de techniek niet te hebben bedacht. Deze is afgekeken van trommelende soldaten en de techniek had er volgens Moeller een paar honderd jaar over gedaan om op dat punt te komen. Maar wie noemt Moeller dan weer als autoriteit op dit gebied? Dat is George B. Bruce, die in 1864 zijn Drummers’ And Fifers’ Guide publiceerde voor legerdrummers. Daarin vind je vooral rudiments en de marsen die soldaten moesten kunnen trommelen. Een kopie is gelukkig nog te koop, zodat we weten wat er toen getrommeld werd.
Maar wie kwam er dan weer vóór George B. Bruce? Die noemt het boek Ashworth Rudimental School, maar dat kon ik niet vinden. Je kunt met wat speurwerk de lijn nog wel wat terug volgen. Zo vond ik dit Engelse boekje van Sam Potter, die dit in 1817 publiceerde. Ook dit bevat een aantal rudiments en marsen, maar minder uitgebreid dan in het boek hierboven. Leuk voor de verzameling, want nu ruim 200 jaar oud.
Iets heel anders nu. De ontzettend creatieve en geniale Glenn Kotche van de band Wilco schreef dit boek met 52 ideeën, zodat je elke week van het jaar een nieuw leuk patroon kunt oefenen waar je zelf misschien nooit op gekomen was. Leuk boek vol inspiratie met name op gebied van grooves.
Het kan niet anders of dit moet het mooiste drumboek zijn dat ooit is gemaakt. Niet omdat ondergetekende de ritmes noteerde en in Finale zette, maar vooral door de uitermate fraaie vormgeving. Elk nummer staat op een openvouwbare kartonnen sheet en is van specifiek artwork voorzien. Zó mooi! Naast de noten van de derde cd van Triggerfinger ook nog heel veel info over de nummers en de opnamen, geschreven door Mario Goossens zelf. Juweeltje!
Snaretrommelen en wiskunde. Gaat dat samen? Wel zeker! Bob Becker schreef deze indrukwekkende pil waarin op hoog niveau wordt getrommeld, maar waarin ook de verbanden worden gelegd met de onderliggende wiskundige principes. Je vindt dan ook behoorlijk wat formules waarvan de meeste voor mij helaas abracadabra zijn. Toch een interessant en geniaal boek voor later (als ik oud ben en veel tijd heb).
Dit boek zou ook onder het kopje Grooves of Coördinatie kunnen staan, ware het niet dat achterin de door mij uitgeschreven solo Grebfruit is opgenomen. Een hele klus, een hele eer én het leidde tot een leuk gesprek met Benny Greb. Hij merkte op dat wanneer je iets minutieus uitschrijft, dat heel nuttig en leerzaam is, doordat je daarmee in het hoofd van de drummer kijkt. Motiverend! O ja, wat staat erin? Greb betoogt dat zo’n beetje alles wat we drummen is opgebouwd uit 16 verschillende groepjes zestienden en 8 groepjes triolen. Dus door die groepjes allemaal te kunnen spelen, kun je ook alles drummen wat je wilt. Daar ga je dus indringend mee aan de slag. Te gek boek!
Toegift
Geen goed optreden zonder toegift toch? Er is één boek zo uniek en veelomvattend dat ik het wel móét noemen, en dat is Advanced Techniques For The Modern Drummer - Volume 2 van Jim Chapin. Dit boek is zoals het zelf zegt ‘unfinishable’ en gaat een leven lang mee. Ja, maar hoe dan? Het bevat zo’n 100 geelgekleurde leesbladzijden die natuurlijk steeds zwarter en dus moeilijker worden. Op zo’n leesbladzijde kun je een blauwe bladzijde leggen waar horizontaal banen uit zijn gesneden. Boven en onder die uitsnijdingen staan ook regels noten en die combineren dan weer met wat je door de uitsnijding op de gele notenbladzijde ziet. Zo krijg je dus telkens nieuwe combinaties van regels waarvan je er ook weer kunt blinderen door er een transparant, plastic blad op te leggen met daarop voorgedrukte ondoorzichtige banen. De blauwe bladzijden kun je ook op z’n kop draaien en dat ook met de achterkant ervan, zodat je uiteindelijk gigantisch veel mogelijkheden hebt, want er zijn zeker 20 van die blauwe bladen. Snapt u het nog? Zie de foto’s! Meesterwerk dat zó veelomvattend is dat je de lust ontgaat om erin te beginnen. Dat dan weer wel.
Bekijk ook de andere 9 delen in deze videoserie!
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 1
TECHNIEK - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 2
JAZZ - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 3
GROOVE - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 4
WORLD-RITMES - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 5
FILLS EN SOLO’S - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 6
COORDINATIE - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 7
TOTAALMETHODES - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 8
PLAY-ALONGS - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 9
(DUBBELE) BASSDRUM - klik hier
Drumboeken Top 60 - Videoserie deel 10
SPECIALS - klik hier
Drumboeken Top 60 - De complete zapvideoserie!
Alle 10 delen op rij! - klik hier
Abonneer je op ons YouTube-kanaal. Ook daar kan je alle tien de videodelen bekijken en krijg je meldingen als we nieuwe video's online zetten! Klik hier.