Zonnige Meinl workshops Ron van Stratum en Amel Serra

Drie dagen spelen op de Canarische Eilanden

On Stage 01-11-2006 18:19

Begin dit jaar werden Amel Serra en Ron van Stratum door Meinl gevraagd om workshops te geven op de Canarische Eilanden. De broeders in percussie reisden eind oktober af naar Tenerife en Gran Canaria om aan het verzoek gehoor te geven. Ron van Stratum brengt je zijn verslag van vier dagen reizen, spelen en memorabele momenten op de warme eilanden voor de Marokkaanse kust.

25 oktober
‘s Morgens ben ik om 4.00 uur opgestaan om een uur later te vertrekken naar het vliegveld in Düsseldorf. Om 7.50 uur zou het vliegtuig vertrekken en Amel vetrok rond die tijd vanuit Brussel. We troffen elkaar in Madrid. Van daaruit reisden we samen verder naar Tenerife Zuid. Na een uur vertraging in Madrid kwamen we uiteindelijk om 16 uur plaatselijke tijd (het is daar een uur vroeger) aan. Aanvankelijk zou onze eerste workshop plaats vinden om 17 uur maar aangezien we eerst nog van het vliegveld naar de muziekschool moesten, werd die uitgesteld tot 19 uur.

Aangekomen op de school stond er een berg dozen met nieuwe drums, percussion en hardware op ons te wachten om opgebouwd te worden. Gelukkig waren er al 3 medewerkers van de importeur van Meinl/Yamaha, Musicanaria volop bezig met uitpakken. Ik had een gloednieuwe 7 delige Yamaha Stage Custom Nouveau ter beschikking en een cymbal setup zoals ik die normaal gebruik. Goed geregeld!!!

Voor Amel stond er een complete, ook nieuw uit de doos, Meinl Artist Series percussion-setup klaar. Nadat alles was opgesteld en gestemd, hadden we nog 10 minuten om ons even terug te trekken en voor te bereiden op de workshop. Meestal improviseren we van begin tot eind maar ditmaal hadden we een klein programma klaar omdat we op voorhand niet helemaal wisten wat we zouden aantreffen. Eigenlijk was het niet echt nodig want we speelden onszelf weer alle richtingen in. Van Songo tot Cha-cha en van Samba tot Secondline.

De opkomst was groot (werd ons verteld). Zo’n 40 personen en alleen leerlingen van de school: kinderen vanaf 6 jaar tot volwassen. Omdat ik geen Spaans spreek en de meeste mensen op Tenerife geen Engels (wat mij enigszins verbaasde), moest Amel tevens fungeren als mijn tolk. De kinderen hadden de grootste pret bij het horen van mijn naam: Ron betekent namelijk Rum in het Spaans.

Het begin verliep wat stroef omdat we moe waren van de reis maar uiteindelijk werden er veel vragen gesteld, variërend van “wat kost zo’n drumstel” tot bassdrum pedaaltechniek en paradiddles op conga's. Na 2 uur spelen en vragen beantwoorden besloten we onze eerste workshop. Daarna de auto in en weer een uur reizen, naar het hotel in Santa Cruz, de hoofdstad van Tenerife. Daar aangekomen zijn we eerst nog gaan eten en om 24.00 uur naar bed, doodmoe.

26 oktober
We hebben vrij tot 17.00 uur. We hebben de stad verkend, prachtig weer, 26 graden, wat gewinkeld en veel terrasjes “gedaan”. We worden van het hotel afgehaald om naar het deel van de stad te rijden waar zich de universiteit bevind. Daar ligt ook onze tweede workshopbestemming: Het Muziekcafé. Grote posters kondigen onze komst aan: "...percussion latina en estado puro".

Nadat we onze, reeds opgestelde, instrumenten gechecked en gestemd hebben begint de clinic om 20.00 uur. Aanvankelijk lijkt het alsof er nauwelijks publiek gaat komen maar een kwartier voor aanvang zit de zaak ineens bomvol met ruim 150 man. Ook hier worden weer veel vragen gesteld door de aanwezigen. Op een gegeven moment hebben we mensen uitgenodigd om mee te spelen en er waren verbazingwekkend veel goede percussionisten bij. Latin muziek, vooral de Cubaanse, is heel erg populair op Tenerife.

Na ons, alweer zeer succesvolle, optreden veranderde het café in een discotheek met snoeiharde, maar zeer fraaie, latin georiënteerde muziek. Om 23.00 uur zijn we met de hele crew gaan eten in een restaurantje waar de bekendste, wonderschone soapster van het eiland wat geld bijverdiend als serveerster. Na het eten gingen we nog even terug naar het muziekcafé annex disco. Om 4.00 uur in bed.

27 oktober
De laatste dag. Ik word om 9.15 uur afgehaald om met de boot naar Gran Canaria te gaan. Na een uurtje op de Atlantische oceaan gevaren te hebben komen we aan in de haven van Gran Canaria en gaan op weg naar Las Palmas, de hoofdstad. Amel gaat per vliegtuig omdat hij bij het zien van een boot al zeeziek wordt. We komen rond 14.00 uur aan bij de plaatselijke muziekwinkel die de workshop van vandaag mede heeft georganiseerd. We spelen op het conservatorium van Las Palmas. Mij valt op dat er daar wel erg jonge leerlingen rondlopen en bij navraag blijkt het een muziekschool en conservatorium in één te zijn.

Ook hier is weer een grote opkomst. Deze workshop was ook toegankelijk voor niet-studenten. Er zat zelfs een Nederlander in het publiek die een halfjaar op Gran Canaria verblijft om met een band te spelen in het plaatselijke Hardrock Café. We laten weer percussionisten meespelen en ook hier is het niveau weer hoog! Er wordt een tombola gehouden en een leuk kereltje van 6 jaar wint de door de importeur ter beschikking gestelde Meinl Free-Ride bongos, door Amel en mij gesigneerd. Na de workshop worden we meteen naar het vliegveld gebracht om naar Tenerife terug te vliegen.

28 oktober
Terugreis naar Düsseldorf, via Madrid, voor mij. Amel vliegt naar Parijs om dan door te reizen naar Corsica waar hij dezelfde avond nog een optreden heeft met de Belgische band Zita Swoon.