Pimba Workshop Utrecht

On Stage 07-03-2004 22:21

Eigentijdse artiesten als Justin Timberlake, Christina Aguilera, Destiny's Child en The Neptunes maken dansbare muziek die uitstekend in het gehoor ligt, maar drummers tot wanhoop kunnen drijven. Want moderne r&b-ritmes komen grotendeels tot stand via drumcomputers, waarbij de beats zijn voorgeprogrammeerd of bestaan uit ingespeelde drumtracks die vervolgens zijn bewerkt. Los van de vraag of het allemaal fysiek uitvoerbaar is achter een 'ouderwets' akoestisch drumstel, verschilt het geluid van ritmes uit hedendaagse pop- en dancemuziek van het geluid van een akoestische drumkit. Denk aan een vettere bassdrum, een hoger snaredrumgeluid en scratches door een DJ als muzikale versiering.

Fris van het Rotterdams Conservatorium geeft Pim van Ham onder de naam Pimba Drumming workshops annex drumclinics over creatief en geprogrammeerd drummen. De benadering van Pimba Drumming is deels ontleend aan de Zwitserse drummer Jojo Mayer en aan de Amerikaanse producer Timbaland, die ondermeer Destiny's Child, Beyoncé en Britney Spears aan hits heeft geholpen.

Enthousiast maakt Pimba duidelijk hoe je als slagwerker zo'n moderne 'sound' achter je drumkit kunt produceren. Om zijn creatieve ideeën in één keer duidelijk te maken, geeft hij als start zelf overtuigend het goede voorbeeld. Dankzij Pimba's eigenzinnige aanpak blijkt een drumstel meer verschillende geluiden te bevatten dan in eerste instantie mogelijk lijken. Ter illustratie enkele van de vele opmerkelijke toepassingen waarmee Pimba achter zijn drumkit tot het gewenste geluid komt.

Om het geluid van de bassdrum wat 'vieziger' en net zo volvet als de bassdrums in dance te laten klinken, spant Pimba twee snaren van een basgitaar tegen het bassdrumvel aan. Een kapot bekken krijgt een tweede leven door op een lage standaard op zijn beurt zachtjes tegen de snaren aan te drukken. Het resultaat: bij iedere kick trillen ook de snaren en het bekken licht mee, waardoor het geluid van de bassdrum distorted klinkt.

Kapotte bekkens nooit zomaar weggooien is Pimba's advies. Een combinatie van een hihat-top bovenop bijvoorbeeld een afgedankt chinabekken kan juist prachtig klinken.

En scratchen blijkt ook zonder draaitafel te kunnen. De inventieve oplossing van Pimba is even eenvoudig als effectief: zet de snaredrum ondersteboven in de houder, met het snarenmatje bovenop. Door met een drumstick over de snaren te wrijven is het geluid met de ogen dicht niet te onderscheiden van een DJ die met platen in de weer is.

De kracht van de verschillende sounds van Pimba's samengestelde drumkit blijkt als deelnemers aan de clinic erachter kruipen: ook andere drummers toveren gemakkelijk een groove tevoorschijn.

Een ander thema van Pimba's clinic draait om geprogrammeerd drummen, waarbij ritmes worden opgebouwd uit sequences van één of meerdere maten. Met een loop kan zo'n patroon oneindig lang worden herhaald. Om spanning in de muziek te creeëren, wordt vaak een element van de beat (bijvoorbeeld de bassdrum, of hihat) weggelaten en later weer toegevoegd. Dat kan natuurlijk ook achter een drumstel. Pimba's workshop is interactief, dat wil zeggen: alle aanwezigen kunnen Piba's ideeën direkt zelf toepassen en ervaren. Een cliché als "minder is meer" krijgt zo weer hernieuwde waarde en dat is knap.

Pimba's clinics zijn voor zowel beginnende als gevorderde drummers leerzaam en dankzij zijn grote enthousiasme onderhoudend voor iedere slagwerkliefhebber.
zoeken
zoeken