In Slagwerkkrant 171 (september-oktober 2012)besteedden we ruime aandacht aan Adam Deitch. We spraken de drummer uit Brooklyn (New York) op de dag van zijn clinic tijdens D-Day Drummers Meeting te Meppel, waar hij opnieuw grote indruk maakte met zijn felle grooves en zijn specialiteit: het vertalen van elektronische dancebeats naar akoestisch drumstel. Naast het interview presenteerden we de cursus Spelen, waarin Mark Eeftens een paar typische Deitch-grooves analyseert. Hier op Slagwerkkrant Plus vind je nog meer transcripties. klik op het pdf-icoontje onder Documenten voor extra notenwerk van de kick-snare-hihat-man.
John Scofield verraste ons alweer tien jaar geleden met een te gekke jonge drummer, ene Adam Deitch die erg lekker speelde op de cd Uberjam van de meestergitarist. Op de dvd van het Modern Drummer Festival 2010 maakte hij opnieuw indruk als echte groove-expert, die zich graag bezighoudt met de allerlaatste ontwikkelingen op dat gebied. Omdat Deitch in juni in Nederland was voor concerten en masterclasses, vonden we het een goed idee om weer eens wat mooie patronen van hem op te schrijven.
In de cursus Spelen bekeken we een paar mooie geluidseffecten, hippe fills en flitsende dubsteppatronen. In de extra transcripties hier op de site gaan we kijken naar twee klassieke breakbeats, maar dan wel in de uitvoering van Deitch.
Hieronder nog wat veelzeggende fragmenten uit het interview dat Han Neijenhuis met Deitch deed voor Slagwerkkrant 171 (september-oktober 2012)
‘Ik beschouw mezelf als een echte kick-snare-hihat-man. Dat zijn de basiselementen van het drumstel en die moet je optimaal beheersen, voordat je zelfs maar gaat nadenken over toms en moeilijke fills. Zeker voor jonge drummers is dat essentieel. Een drummer moet simpelweg een lekker ritme neerzetten dat mensen aanzet tot dansen en plezier. Daarvoor heb je genoeg aan kick, snare en hihat.’
'Uiteindelijk ben ik beats gaan spelen op m’n akoestische kit. Essentieel is dan dat je de hiphop door en door begrijpt en voelt. Dat geldt trouwens voor ieder genre dat je wilt leren spelen. Luisteren, luisteren, luisteren, zo veel als je kunt. En meespelen. Dan dringt de essentie van een stijl goed tot je door. Bij hiphop is de rap leidend, de beat ondersteunend. Laat ruimte voor de rapper en speel simpel, strak en krachtig.'