Oscar Kraal is overleden - 24 september 1970 - 1 april 2021
In Memoriam een van de allerbeste drummers van Nederland
Muzieknieuws 03-04-2021 07:04
Donderdag 1 april is Oscar Kraal overleden; drummer van een lange rij topformaties, waaronder Candy Dulfer en Anouk, een geweldig drumleraar en clinician, een zeer gewaardeerd medewerker van Slagwerkkrant, en een heel bijzondere, geweldige persoon en vriend. In dit In memoriam blikken we terug, kun je de bijzondere Humble Heroes podcast beluisteren, laten we video's zien met Oscar en publiceren we een Spotify playlist waarop hij uitvoerig te horen is. Ook publiceren we de reacties die binnenkwamen op onze oproep je favoriete herinnering aan Oscar te posten. Oscar is vrijdag 9 april begraven in Zoetermeer

Oscar is op 1 april 2021 op 50-jarige leeftijd overleden na een kort gevecht tegen kanker.

Kort na drumfestival Herfstfest op 11 oktober kregen we het bericht over de afschuwelijke diagnose. Al snel werd Oscar door de artsen medegedeeld dat herstel niet meer mogelijk zou zijn. Een enorme klap voor hem en iedereen om hem heen. Eigenlijk heeft hij het nog een stuk langer uitgehouden dan eerst gevreesd werd. En gelukkig heeft hij nog bijna een half jaar redelijk kunnen genieten van 'het leven'. 

Begrafenis
Op 8 april is Oscar begraven. Hij maakte zijn laatste rit in de nightliner waarmee hij met zijn bands Europa doorgecrosst heeft. De rit met de nightliner eindigde bij De Boerderij in Zoetermeer waar een indrukwekkende plechtigheid plaatsvond, boordevol muziek en indringendende speeches. 
Vanaf De Boerderij werd Oscar door vrienden naar de begraafplaats gedragen gevolgd door een stoet van honderden vrienden. Bij zijn graf verzorgden tientallen drummers onder leiding van Cesar Zuiderwijk en Dennis Boxem een erehaag. Na de snaredrum-ode zong Shirma Rouse een ontroerende gospel, ondersteund door geklap van de aanwezigen.
Oscar, Rest In Peace!  

Je favoriete herinnering aan Oscar
Op onze Facebookpagina deden we de oproep je favoriete herinnering aan Oscar te posten opdat we die in dit artikel zouden kunnen vastleggen en zo een mooi monument voor Oscar te kunnen oprichten, dat niet meteen vervliegt op social media. 

Echt te veel om op te noemen maar ik denk dat 1 van mijn meest memorabele momenten in het 1e jaar van het Conservatorium was. Ik had privéles van Oscar. We hadden het over bekkens en sound. Ik had kort ervoor net een nieuwe Byzance crash gekocht. Dat Os op een goed moment zei “ja maar Marc, die Meinl’s kan je beter gewoon om laten smelten tot een mooie ketting voor je vriendin want dat klinkt natuurlijk helemaal nergens naar”, gevolgd met z’n harde lach. Typisch Oscar wat mij betreft.

Oscar tijdens de Drum3daagse, altijd een geweldige les of clinic. Hij maakte altijd indruk, door zijn spel of alleen al door zijn aanwezigheid. Wij van groep 10 vonden het daarom ook altijd te gek als Os gewoon even binnen kwam lopen, als gast, voor de gezelligheid. “Kijk, daar is groepie 10 weer. Leren jullie zo slecht of komen jullie voor de gezelligheid”. Ja, dat gaan we zeker missen. Vanavond gaat er flesje voor je open Oscar.

Met Os en de hele Haagse drumclan naar de Yellowjackets NSJ in 1993, ik heb het cassettebandje nog. Er is er één in het publiek die alle intro’s al voorzingt voordat de band begint, Oscar natuurlijk!
 
Klaas Jan Stol - Drummerszone.com
Stel je voor dat je in de studio van de grote Russ Miller officiële videolessen mag komen filmen voor je drumwebsite. En dat je dan gewoon moet wachten tot Oscar met Ilse en Russ Miller klaar zijn met het delen van hun studio-enthousiasme. Even wachten op Oscar, op het moment dat je een paar van de meest unieke opnames met een van de grootste drummers op aarde mag opnemen. En, met de wetenschap dat Russ Miller twee uur later moet inpakken voor een optreden.
Geweldig leerzame en gezellige momenten! Maar ondertussen wel mijn belangrijke tijd aan het stelen!

Bij het horen van het eerste nieuws over Oscar, zoals een lastige groove eerst moet binnenkomen voordat je hem 'van binnen' hoort en daarna pas kunt spelen, duurde het even voordat het besef echt landde. Want Oscar zal nergens meer bij zijn. Geen mensen meer verblijden met z'n luisteren naar anderen en daar altijd volledig aandacht aan geven. Altijd vanuit zijn oprechte interesse, begrip en goedheid naar anderen. Want dat is een net zo belangrijke gave om goed muziek te kunnen maken en over te dragen aan je studenten.

Tijdens Trommelrommeldag 2007 sprak ik Oscar voor het eerst. In de jaren en talloze momenten daarna, tot aan onze laatste feestjes tijdens en na NAMM 2020, werd het alleen maar leuker en dieper. Alle opnames met Russ zijn er nog, waarin hij als een eerstejaars student naar hem luistert. Af en toe haalden we nog even zijn krankzinnig fenomenale performance van 'Soul Vaccination' op tijdens de Yamaha Groove Night 2008. Oscar speelde daar met gemak een stuk of 20 andere Europese topdrummers letterlijk van het podium.

Allemaal momenten zoals iedereen ze met Oscar heeft. Die houden we allemaal vast en delen we weer met elkaar. Een deel van het verdriet is dat we zijn inspiratie, z'n vrolijke, unieke én de serieuze en irritante kanten van hem moeten missen. Maar vooral dat Oscar zélf niet meer lekker z'n ding kan doen, want dat kon hij toch echt wel vreselijk goed. Dan probeer ik me voor te stellen hoe zijn tijd voor zijn eigen neus is weggenomen, terwijl hij met gemak nog drie werelden vol had kunnen spelen met wat er dan ook op zijn pad zou komen.

Oscar's video's
Voor Drummerszone filmden we Oscar een aantal keer. Natuurlijk de Remo Sandlane Sessions ism met Slagwerkkrant en Remo. Maar ook voor Sabian's Cymbal Vote; een dag van meer lachen dan drummen - nog steeds geen idee hoe we die video's voor elkaar hebben gekregen.

Sandlane Sessions met Oscar Kraal

Sabian Cymbal Vote video's

 

Recenter zijn de video's met Milow in Carré van 2020 tijdens de Dream So Big Eyes Are Wide (Live) tour



Oscar op Drummerszone

 
In mijn tijd op het conservatorium ontzettend veel geleerd van deze absolute koning. Zo supportive, zo betrokken. Uitgesproken maar ook open voor allerlei nieuwe dingen. Trots op zijn leerlingen als ze mooie dingen bereikten of maakten. 
Toen ik mijn toelating deed in het gebouw aan de van Baerlestraat sloeg ik het snarenmechaniek van de snare van een jazzkitje los. Os sprong gelijk op om me te helpen. Hij zei 'normaal vraag ik altijd of iemand meer van de Copeland hoek komt of Bonham maar ik zie het al, Bonham!'
Het was bijzonder hoe hij enorm los kon zijn maar zo makkelijk kon switchen naar HEAVY professioneel. Hij kwam een keer na een show in Rusland of Spanje direct van Schiphol naar het conservatorium om gewoon zijn maandagochtend groepsles te geven en er waren toen een paar leerlingen niet omdat ze naar een jamsessie oid waren geweest en brak in bed lagen. Die kregen toen telefonisch wel even de wind van voren haha. Bedankt Os je was geweldig.

Maikel Roethof
Backstage op het Oerrock festival waar Oscar net had gespeeld en ik mij aan het voorbereiden was voor de show hadden we onverwachts even een gesprek waar hij zijn hart moest luchten. Wat begon als een serieus gesprek (met een drankje) liep niet lang daarna uit tot tranen in de ogen van het lachen. Wat een vent!

Van Alphens omhooggevallen drumtalent kwam ik op de Cleuver leskruk als Haagse drumkneus. Wat heb jij me een schop in de goeie richting gegeven met je Betterwatchout- drumfills en vette grooves!

Opening van het Cultureel seizoen in Muziekgebouw aan het IJ. Drumconcert met Sjahin During, Roël Callister, Oscar en ik, geregeld door Slagwerkkrant. 2 dagen repeteren en optreden. Paar dagen optrekken met elkaar. Ik herinner me toewijding, drive, hard lachen (“gast” als ik iets zei wat ie te ver vond gaan) maar vooral de warmte, lieve oogopslag en die heerlijke dreunende groove en sound die er uit Oscar’s 4-delige Yamaha Phoenix kit kwam. Precies zoals de man zelf: krachtig, warm, energiek, uitbundig en aanvallend. Kwa samenwerking was hij oprecht met de ander bezig. Teamplayer. De jaren erna regelmatig contact gehouden. Ook tijdens de laatste maanden nog gesproken. Ook in het accepteren van het naderend einde een indrukwekkende inborst. Niks over angst, niks over boosheid. Louter pragmatiek, liefde en zelfs nog humor. Fantastische man. Fantastische muzikant.

Ik heb Os leren kennen omdat ik drumde in de eindexamen band van een aantal conservatoriumleerlingen. Ondanks dat ik daar niet op school zat heeft Os mij een aantal lessen en tips gegeven die ik nog steeds toepas. Oscar had voor zijn band Seven het nummer Walk On Water geschreven... Over zijn scheiding. Omdat ik op dat moment ook een moeilijke breakup doormaakte kwam dat nummer flink bij mij binnen. Toen ik dat aan hem vertelde reageerde hij kortaf... Om een week later mij even apart te nemen om uit te leggen dat dit puur was omdat hij zelf helemaal vol met emotie schoot toen ik hem vertelde dat het nummer mij steun gaf in een moeilijke tijd. Hierdoor hadden we een connectie gelegd en mede daarom vroeg hij mij later zijn persoonlijke logo te ontwerpen. Hij wist precies wat hij wilde: een vlam met een 'O' er in. The fire to inspire. Oscar is er nu niet meer, maar zijn vuur zal nooit uitdoven.
 
In de middagpauze van een oefendag als band de snackbar uitgegooid omdat we zo hard bleven lachen om een grap die Oscar vertelde.

Ik ging naar een concert van Candy Dulfer in Groningen waar Oscar toen speelde. Vooraf stond hij buiten met een paar andere bandleden en we kwamen in gesprek. Oscar vroeg of we ook naar zijn concert van Keith Caputo wilden komen in Groningen, hij zou ons dan op de gastenlijst zetten. Uiteraard wilden wij dat en ja, hij had zich aan zijn woord gehouden, topper!
 

Een recente foto van Milow met Oscar 
 
Milow
I met Oscar Kraal for the very first time in 2010 at the Jazz à Carthage festival in Gammarth (Tunisia) when Candy Dulfer and I performed there on the same night with our bands. A couple of years later, in 2014, Oscar joined my live band, and I couldn’t be happier that our paths crossed and he became part of the Milow family for 8 unforgettable years. Oscar was a great drummer but I will mostly remember his passion, sense of humor, empathy, and insatiable lust for life.
Yesterday afternoon Oscar passed away, after a brief but heroic battle with pancreatic cancer. He was only 50 years old, and leaves behind 2 amazing daughters and his girlfriend, whose unconditional love inspired Oscar to put up a hell of fight against this horrible disease.
Os, THANK YOU for the incredible journey. What a ride! I will think of you every time I’ll walk on stage from now on. I love you, dude, you will be missed.
 
Hallo Henk-Jan ...hij kende mijn naam. Ik voelde contact met hem. Gezellig met Oscar gepraat tijdens Drum3Daagse middag pauze. Hij vierde feest met ons drum 3 D-ers een andere keer. Sandlane sessie was great. Clinic Apeldoorn. Steeds kon Oscar alles begrijpelijk uitleggen en voordoen. Zijn interviews waren interessant. Hij had last van de steeds meer politieke facebook verhalen gedurende corona lockdown. Hij was in zijn laatste periode blij met zijn partner en kinderen. Oscar ik mis je. Bedankt voor je mentorschap, heerlijke drummen en vriendschap.
 
Al vanaf het moment dat ik na mijn audities op het conservatorium van Amsterdam met Oscar sprak, wist ik dat hij een toffe peer was. De humor, maar ook de motiverende muzikale energie die hij uitstraalde en de onvoorstelbaar briljante manier waarop hij verhalen kon vertellen waren maar een kleine indruk van de persoon die hij was. Op de eerste lesdag stond ik na een optreden om 10:00 's ochtends brak bij een bar van wat mijn nieuwe studieplek zou zijn voor de komende 2 jaar. Oscar zag meteen in welke toestand ik me verkeerde en bestelde voor ons beiden een Grolsch beugel. "Gig gehad jongen?" vroeg ie.
Later kwam ik erachter dat Oscar naast een leuke vent ook nog eens een muzikaal genie was. Niet alleen kon hij fantastisch drummen en had hij een onvoorstelbare kennis van alles rond muziek, hij was ook nog eens iemand die het als geen ander op andere mensen kon overbrengen. Ik heb onvoorstelbaar veel van hem geleerd en met mij zeer, zeer veel anderen. Hij was een onuitputbare inspiratiebron.
Ik zal het nooit vergeten. De terrasjes in de zomer, de pauzes met sterke koffie en sterke verhalen, YYZ van Rush met je spelen, de drumlessen waarin je mij ging proberen te leren om Rosanna te spelen, je om de 2 jaar steevast tegenkomen in of rond de Melkweg en lullen als vanouds.
Of die dag dat je me ging leren om Vader Jacob te zingen beginnend op de laatste klemtoon van de tekst. Ik weet nog hoe ik onder de indruk was dat jij dat met een nummer van de Beatles kon en hoe hard je moest lachen toen ik de volgende dag hetzelfde deed met "komt ie dan he".
Of die keer dat ik een bandje had met een toetsenist er in waarmee we een eindejaarsoptreden hadden. Oscar moest weg voordat we klaar waren en ik kon hem niet meer spreken voor feedback. Na de vakantie zat ik in de kantine toen Oscar ineens binnen kwam. Het eerste dat ie deed toen ie net de deur door was, was in gebarentaal aan mij overbrengen dat we die toetsenist moesten kielhalen in plaats van laten musiceren. Het ga je goed Oscar, RIP.
 
Het was op de Slagwerkdag van Vancore zo in de jaren 90 waar ik Oscar voor het eerst leerde kennen. Ik kan er kort over zijn. Wat een fantastische drummer met een geweldige opvatting in zijn spel. Maar bovenal wat een geweldig liefdevol mens bleek het te zijn. We zijn elkaar daarna nog regelmatig tegen gekomen in zijn toch ook prachtige maar nu blijkt te korte loopbaan. Oscar, je was een inspiratie en een groot voorbeeld voor alle drummers en muzikanten. Je legacy zal onmiskenbaar in de generaties na jou doorleven.
 
Een bus. Met lift. "Waarom heb jij een lift voor die bus?" tijdens een rit tijdens die clinictour met Mario Goossens bij Van Gorp in Roosendaal in 2013. "Nou, wij hebben een rolstoeler in de familie . . .". Dus op de heenreis ging het over onze jongste zoon en op de weg terug riep Os dat hij wel kennis wilde maken. Dus bij mij thuis met een koud biertje in zijn hand ging hij door zijn knieën, zelfde hoogte als onze zoon en zei op zijn Haags: hoi, ik ben Oscar en hoe heet jij? "Ik ben Mick en jij bent een zuipschuit!" Os proestte het uit en zei: zo, die heeft mensenkennis . . . In onze latere gesprekken was Mick dus ook regelmatig het onderwerp. Dat is Os ten voeten uit: respect naar de ander. Verdikke man. Wat ga ik je missen. Bedankt voor je tijd, inspiratie, je lessen en onze gesprekken. 'Till we meet again...'

Podcast Humble Heroes
Bart Wirtz en Rolf Delfos van de podcast Humble Heroes bezochten Oscar nog onlangs en maakten een prachtig uur podcast bij hem thuis, waarin ze hem ook de gesprekken lieten horen die ze hadden gevoerd met muzikanten die met Oscar samengespeeld hebben: Milow, Frank Boeijen, Candy Dulfer en vele anderen. Een ontroerend portret, waarin Oscar veel verhalen deelt, terugkijkt op zijn spelend leven en zijn visie op lesgeven deelt. 

Luister hier naar de Humble Heroes podcast. 

Bekijk hieronde het nummer Omara's Dance tijdens Candy Dulfer Live in Amsterdam, van de registratie die Candy Dulfer in de podcast benoemt als meest bijzondere concert ooit met Oscar Kraal. 

Bij Slagwerkkrant hebben we véél herinneringen aan Oscar. We zagen hem natuurlijk spelen; bij Rosa King, Topaz, Candy Dulfer, Keith Caputo, Jan Akkerman, Anouk, Seven, Frank Boeyen, Milow, bij Van Dik Hout en vele anderen.

We maakten hem mee als docent bij Drumschool Cleuver, en deden clinics met hem op een van die legendarische slagwerkdagen in Ahoy, op de DrumDrieDaagse, de Drummersdag, tijdens de Sandlane Sessions en met het West East North South Drummers Ensemble op de Drummer’s Night in Het Muziekgebouw in 2012.

We hebben daar toen op repetities wat gefilmd.



Drummers Talk en CvA
Toen hij zich ontpopte als uitstekende talkshowhost in zijn Drummers Talks voor Yamaha werd ons contact nauwer, ook al omdat hij in hetzelfde gebouw waar wij met onze redactie gevestigd zijn, les gaf aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam (CvA). Gisteren is daar in zijn leslokaal een mooie plek ter negedachtenis ingericht. 

 

De eerste Drummers Talk die we samen met hem en Yamaha deden was die met Tommy Aldridge, een heel speciale, voor ons en voor hem. 



Het interview is natuurlijk ook vastgelegd in een mooi artikel voor Slagwerkkrant. Download de pdf hier.  

Hij ging voor Slagwerkkrant schrijven en video’s maken. Twee keer was hij onze inspirerende host bij de Hybrid Drums Experience-avonden, de laatste nog twee dagen voor de lockdown, in maart 2020. Op 19 mei aanstaande gaan we de derde editie organiseren en zullen we het zonder hem moeten doen. Onvoorstelbaar. Naar. Onwerkelijk.

Kijk hier naar de videoregistratie van de tweede editie Hybrid Drums Experience

Vuur
In de Humble Heroes podcast zegt Oscar dat hij sinds de diagnose geen les meer heeft gegeven en dat hij dat eigenlijk nog meer mist dan het spelen: 'Maar door de lockdown was ik er al aan gewend niet meer te kunnen spelen.' In de lockdown special van Slagwerkkrant schreef hij, en dat was vlak voordat hij de diagnose kreeg: 'Wat ik vooral van mezelf heb geleerd is dat het vuur nog steeds flink brand. In het begin, toen alles net gecanceld werd dacht ik, ach, is ook wel eens lekker zo’n rustige zomer. Maar nu het zover is heb ik echt geen idee hoe ik deze zomer moet invullen nu het ritme van de optredens is weggevallen. Het maakt me verdrietig, chagrijnig en onrustig dat ik niet speel, maar dat zie ik als een goed teken. Het geeft aan dat ik er na 32 jaar nog steeds geen genoeg van kan krijgen.'

Op Youtube is niet heel veel materiaal beschikbaar waar Oscar goed in beeld is, maar deze drumsolo tijdens het concert van Anouk in de Gelredome in 2008 is een mooi document! 

Hier komt hij veel meer in de camera. Let vooral op de fantastische fill op min 3:
 
 
Podcast 'Naast de Spotlights' door Tom van Stiphout, gitarist van Milow.

Héél veel mensen zullen Oscar zeer gaan missen. Dank Oscar voor wat je voor ons en met ons gedaan hebt. Heel veel sterkte gewenst aan je dochters, familie en Ilse. En natuurlijk aan iedereen die Oscar kende, van dichtbij of gewoon vanuit het publiek!

Erk Willemsen, Bouke Bijlsma, Dennis Boxem en alle anderen bij Slagwerkkrant.  

We hebben een playlist gemaakt van de albums en singles waarop Oscar te horen is. Luister hier: 

 

Kim Weemhoff interviewde Oscar voor Slagwerkkrant in 2009. Op zijn vraag 'Wat zijn voor jou de drie hoofdzonden van de rockdrummer?', antwoordde hij: ‘Twirlen; bossen met krullend haar en strakke
broeken; grote sets en overbodige noten spelen!’
Download het coverinterview hier.