Mario Goossens, Hans Eijkenaar en Mark Eeftens in de 40 jaar Slagwerkkrant Podcast

Aflevering 3 - De Jaren 00 - host Dennis Boxem

Slagwerkkrant Plus 25-08-2022 14:08

Slagwerkkrant viert in 2022 haar 40-jarig jubileum. Ter gelegenheid van die mijlpaal publiceren we dit jaar een serie van vier podcasts. De tweede aflevering van De 40 jaar Slagwerkkrant Podcast kun je bij uitkomen van deze Slagwerkkrant, SWK 231, sept-okt 2022, beluisteren in je favoriete podcast-app, of hier op Slagwerkkrant.nl. Deze derde aflevering heeft de jaren nul als thema.

Net als afleveringen 1 en 2, kun je ook dit derde deel onze 40 jaar Slagwerkkrant Podcast beluisteren in je favoriete podcast-app. Deze derde aflevering heeft de jaren 00 als thema. In de vierde en laatste aflevering – die medio oktober verschijnt – bespreekt de voltallige redactie de muziek en het leven met columnisten Kim Weemhoff en Michael Schack die samen meer dan 200 columns voor Slagwerkkrant schreven.

Hans Eijkenaar heeft eigenlijk geen introductie nodig. Zeker in de jaren 00 was hij overal. Studiosessies voor Anouk en Kane, maar ook René Froger, Trijntje Oosterhuis, Edsilia Rombley en tientallen andere grote namen uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. De laatste jaren zat hij weken achtereen achter de drums bij The Voice en daarnaast geeft hij les op het Rotterdams Conservatorium Codarts, maakt hij apps voor drummers en muzikanten, en runt hij samen met zijn vrouw Marieke het kleine label Go Independent Records. Hans stond in 2001 op de cover van Slagwerkkrant 105.

Mario Goossens speelde in de jaren 00 onder meer bij Hoodoo Club, Noordkaap, Monza en Hooverphonic maar speelde zich echt in de kijker toen hij met Triggerfinger de podia ging bestormen. Daarnaast is Goossens druk als producer en speelt hij sinds kort live met Bazart en zit hij samen met Cesar Zuiderwijk in de band Sloper (zie Slagwerkkrant 225). Solo stond Mario voor het eerst op de cover van Slagwerkkrant 130 in 2005 en later nog een keer in 2012, in Slagwerkkrant 172.

Mark Eeftens runt al vele jaren in Breda zijn eigen drumschool. Sinds Slagwerkkrant 94 uit 1999 heeft hij zijn eigen vaste rubriek Spelen, waarin hij iedere twee maanden het drumwerk van een drumicoon of nieuwe release uitpluist. Daarvoor schreef hij echter al een cursus over drum ‘n’ bass-drummen en een transcriptie van Vinnie Colaiuta’s Im Tweaked.  Naast het maken van zijn eigen cursuspagina’s is Mark ook al jaren de man die al het notenwerk in Slagwerkkrant uitschrijft in het programma Finale.

Dennis Boxem reageerde in 1999 op een oproepje voor testredacteuren en begon eigenlijk tegelijkertijd als fotograaf. In Slagwerkkrant 94 publiceerde hij zijn eerste verhaal én zijn eerste foto, en daarna volgden letterlijk honderden tests, interviews, achtergrondverhalen, foto’s en verslagen. Dennis is sinds 1999 vast redactielid en sinds 2000 lid van het hoofdredactieteam van Slagwerkkrant. Daarnaast runt hij sinds 2019 een popschool in Oud Beijerland.

Muziek uit deze podcast: 

In een serie van vier podcasts nemen we vier decennia Slagwerkkrant door met een aantal bijzondere gasten. De muziek, de spullen, de interviews; alles komt voorbij! Na de jaren tachtig (met Cesar Zuiderwijk, Jeroen de Rijk en Hugo Pinksterboer) en jaren negentig (met Ton Dijkman, René Creemers en Mark van Schaick) is nu de beurt aan de jaren 00 met Mario Goossens, Hans Eijkenaar en Mark Eeftens, waarbij Dennis Boxem probeert het gesprek enigszins in goede banen te leiden.

Probeert, want voordat het gesprek moet beginnen is er al sprake van muiterij. Mario Goossens weigert in eerste instantie om één track aan te wijzen die voor hem synoniem is voor de zero’s of de noughties, zoals de jaren 00 ook wel genoemd worden. ‘Dat kan toch helemaal niet, één track. Dat is belachelijk. Met het mes op de keel kiest Goossens uiteindelijk voor No One Knows, van Queens Of The Stone Age. Hans Eijkenaar kiest uiteindelijk voor Vertigo, van U2. Heel veel maakt dat uiteindelijk niet uit, want beide heren hebben tijdens het gesprek zo veel te vertellen dat we aan het draaien van de tracks uiteindelijk niet eens toekomen.

In het gesprek gaat het al heel snel over ‘sessiewerk’, waarbij je als drummer in dienst bent van een artiest. Het blijkt dat Mario daarbij iets meer een onderscheid maakt tussen ‘eigen band’ en ‘sessiemuzikant’, terwijl Hans toch in veel gevallen zichzelf ziet als bandlid, en dat leidt al snel tot een leuk onderling gesprek. ‘Je bent sessiemuzikant als je er uitgegooid wordt’, aldus Hans.

Met Mario kijken we aan de hand van de track Faders Up terug op de eerste plaat van Triggerfinger. ‘Wij vonden al jaren geen geschikte producer en dus besloten we om dat zelf te gaan doen. We hebben dat in de studio van Polle (Paul van Bruystegem) opgenomen. Maar Polle is een soort ongeleid projectiel en die besloot halverwege de opnamen een maandje de studio te gaan verbouwen. Dat heeft toen zo’n anderhalf jaar geduurd. Die hele plaat is bij elkaar gebricoleerd. En iedereen vind het zo’n rauwe plaat, terwijl wij zelf weten dat dit absoluut niet het geval is.’

Hans introduceren we met een live track van Anouk: Everything in de Gelredome. ‘Is dit de studio versie?’, vraagt Hans aanvankelijk. En dan blijkt dat Anouk sommige dingen graag precies hoort zoals ze op de plaat zijn. ‘De eerste keer dat ik live met Anouk speelde, deed ik in Nobody’s Wife een andere fill en ze zette daarop prompt de zanglijn verkeerd in. En dat was ook niet tijdens een klein optreden. Toen ben ik toch maar naar het origineel gaan luisteren.’

Legendarische aanvaring

Mark Eeftens is sinds eind jaren 90 verantwoordelijk voor bijna al het notenwerk in Slagwerkkrant en stond ook aan de basis van hoe de notatie er tegenwoordig in Slagwerkkrant uitziet. Mark koos voor een track van Avishai Cohen: Pinzin Kinzin met Mark Guiliana op drums. ‘Ik heb deze track eigenlijk gekozen omdat ik in die tijd vooral in mijn verstand geraakt wilde worden. Ik wilde muzikanten dingen horen doen waarvan ik dacht: hoe doen ze dat? Ik wil weten hoe iets werkt. En als ik dat heb uitgezocht, is de sport voorbij en ga ik op zoek naar iets anders. Dat had ik op de muziekschool al. Daar ging ik liedjes van Queen uitschrijven.’

Via het uitschrijven van nummers komen we al snel op het conservatorium en een legendarische aanvaring tussen Eijkenaar en vibrafonist Milt Jackson. Hans geeft nog een mooi kijkje achter de schermen van Anouk. Als het op het punt van spullen aankomt, blijken zowel Hans als Mario eigenlijk niet de beste kandidaten voor deze podcast. Eijkenaar speelt namelijk al bijna dertig jaar op dezelfde drumkit. Hoewel er eerst Designer op stond en nu SQ2, heeft zijn Sonor al die tijd precies dezelfde ketels. Mario Goossens speelt vrijwel even lang op zijn Gretsch USA uit de jaren 80. Maar met een beetje duwen en trekken komen de vier heren toch tot de conclusie dat het meest opvallende instrument uit de jaren 00 in ieder geval een stekker heeft. En of dat dan de Akai MPC-2000, de Roland SPD-S of de V-Drums is, mag je zelf in de podcast gaan beluisteren.

Podcast 1 met Cesar Zuiderwijk, Jeroen de Rijk, Hugo Pinksterboer en host Erk Willemsen

Podcast 2 met René Creemers, Ton Dijkman, Mark van Schaick en host Bouke Bijlsma

 

 

zoeken
zoeken