De 40 jaar Slagwerkkrant Podcast, met Cesar Zuiderwijk, Jeroen de Rijk, Hugo Pinksterboer en host Erk Willemsen

Aflevering 1 - De Jaren Tachtig

Slagwerkkrant Plus 21-04-2022 07:04

Slagwerkkrant viert in 2022 haar 40-jarig jubileum. Ter gelegenheid van die mijlpaal publiceren we dit jaar een serie van vier podcasts. De eerste aflevering van De 40 jaar Slagwerkkrant Podcast kun je bij uitkomen van deze Slagwerkkrant beluisteren in je favoriete podcast-app, of bekijken op ons Youtube-kanaal, of hier op Slagwerkkrant.nl. Deze eerste aflevering heeft de jaren tachtig als thema. De volgende drie afleveringen – die verschijnen in de loop van dit jaar – respectievelijk de jaren ’90, de jaren ’00 en de jaren ’10.

 De podcast kan je ook 'bekijken' op video:

 


Spotify Playlist van de muziek die in deze podcast voorbij komt: 

 
v.l.n.r. Hugo Pinksterboer, Erk Willemsen, Cesar Zuiderwijk, Jeroen de Rijk

Cesar Zuiderwijk is natuurlijk een vaste waarde bij Slagwerkkrant, vier decennia lang. Hij maakte voor ons al 178 (!) cursuspagina’s, we organiseerden al twintig keer de DrumDrieDaagse met hem, hij opende onze Slagwerk Informatie Winkel in 1986, in nummer 9 deden we het eerste interview met hem, en hij siert de cover van nummer 0. Zó bijzonder dat we die volledige 40 jaar met hem hebben mogen samenwerken. Volkomen logisch dus dat we juist hem hebben uitgenodigd voor deze eerste aflevering van de podcastserie.

Jeroen de Rijk speelde in de jaren tachtig bij de IJslandse formatie Mezzoforte. Hij was een epigoon van de percussiestroming die de latin en Afrikaanse percussie liet evolueren tot het zogenaamde free floating percussion. Dat was onder meer onderwerp van het eerste interview dat we met hem deden, gepubliceerd in Slagwerkkrant 28, september 1988. In die editie publiceerde hij ook zijn eerste cursuspagina. Sindsdien hebben we tal van projecten met Jeroen gedaan. In de podcast blikken we terug op die eerste tien jaar.

Hugo Pinksterboer is ook al die veertig jaar verbonden geweest aan Slagwerkkrant. Weliswaar is hij nu hoofdredacteur bij motormagazine MAGazine, maar hij schrijft nog regelmatig voor ons en was natuurlijk hoofdredacteur in de periode 1989 tot 1998. Hij heeft de status van Slagwerkkrant als toonaangevend magazine op het gebied van producttests gevestigd en schreef vanuit die hoedanigheid het standaardwerk The Cymbal Book. En hij interviewde voor Slagwerkkrant tal van grootheden als Art Blakey, Vinnie Colaiuta en Steve Gadd.

Erk Willemsen is host van deze eerste aflevering van de podcastserie. Hij richtte eind 1982 Slagwerkkrant op, samen met Benno Boeters, Marcel Willemsen en Tineke van Brederode. Sindsdien is hij uitgever van Slagwerkkrant en met tussenpozen ook hoofdredacteur. Vanaf 2015 combineert hij beide taken. In de podcast refereert hij aan het eerste interview dat hij met een beroemde drummer deed voor Slagwerkkrant: Simon Phillips, in nummer 4. Hij is ook auteur van het ‘Classic interview’ met Jeff Porcaro op de voorgaande pagina’s.

Wat kan je verwachten in deze podcast
De podcast begint met muziek: een nummer van het album dat in nummer 0 de eerste plaats bezette in de ‘Elpee Top 5’ die de redactie samenstelde. We laten het panel raden naar de band, en jawel, Jeroen de Rijk heeft ’m meteen: Japan (nummer The Art Of Parties). ‘Kneiter-relaxt gespeeld, hè.’ Vervolgens komt When The Lady Smiles voorbij. Cesar Zuiderwijk: ‘Gaan we daarnaar luisteren? Ik weet het nou wel hoor, haha. Twilight Zone was voor ons het hoogtepunt in die jaren en When The Lady Smiles het dieptepunt. De clip werd verboden omdat Barry die dame in de lift molesteert in de film. Het nummer werd nog gedraaid in Hillary Clinton’s campagne, totdat de betekenis tot haar doordrong…’

Hugo Pinksterboer nam Night In Tunisia van Art Blakey mee, met de junglende drums als intro. Jeroen: ‘Dat is binnen zonder kloppen, vulkanisch! Cesar: ‘Ik zou zo graag zo weer drums opnemen’. Hugo citeert uit het interview dat hij in 1987 deed met Art Blakey: ‘Je moet altijd alles geven als je aan het spelen bent, omdat je nooit weet of het je laatste keer is.’

Met Jeroen de Rijk luisteren we naar Corner Pocket van Weather Report: ‘Alle muziek die tussen je 16de en 20ste bij je binnenkomt, daar raak je nooit meer vanaf. Dit is Omar Hakim op drums, geweldig! En Mino Cinelu op percussie. Hij was bij uitstek iemand die heel hybride speelde. Hij speelde álles; free floating percussion! Dus niet het patroongerichte spelen zoals in latin of Afrikaanse percussie – wat daar ook moet – maar gewoon overal doorheen fladderen.’

Cesar’s jasje
Na een klein half uur in de podcast schakelt het gesprek naar ‘de spullen’. Hugo: ‘Ik was in die tijd heel veel met bekkens bezig. En na een aarzelend begin – ik schreef in een van mijn eerste tests dat ik me afvroeg wat je nou over weer een nieuw drumstel kon zeggen – heb ik zo’n honderd drumsets getest, denk ik. Maar als je zo terugkijkt, vond ik het meest boeiende van die tijd dat je op beurzen fabrikanten tegenkwam die spullen maakten omdat ze er nog niet waren, zoals Remo Belli (Remo), Martin Cohen (LP), Thomas Paiste, en Vic Firth. Jaren later ging het op beurzen alleen nog maar om marketing.’

Cesar was een van de eerste Nederlandse drummers die elektronica bij z’n set gebruikte: Ja, van die TED-doosjes; daar kon één geluid in, bijvoorbeeld van die kecak apenkoren uit Indonesië, en Marilyn Monroe. En dan dat drumjasje; dat vond iedereen zo spectaculair, maar het was eigenlijk supersimpel.’

Steve Gadd
In Slagwerkkrant 9 (dec 1984) staan de kubusjes waaraan die TED-doosjes verbonden zijn op de hoofdfoto bij het eerste interview dat we met Cesar deden. Het is een van de artikelen in Slagwerkkrant die tijdens de podcast besproken worden. Ook het interview met Jeff Porcaro komt voorbij, en we luisteren naar Gaucho van Steely Dan. En vervolgens ook naar Aja, met die historische drumpartij van Steve Gadd. In Slagwerkkrant 28 (sept 1988), staat het interview dat Hugo Pinksterboer en ondergetekende toen samen deden: ‘Het vond plaats in de kelder van het Bel Air hotel in Den Haag, tijdens North Sea Jazz. Steve Gadd was voor het eerst sinds zijn rehab-periode weer aan het touren, en hij vertelde ons alles over zijn verslaving en de rehab. Gaandeweg het interview kwam er een haag van muzikanten om ons heen staan. Ademloos luisterend naar zijn verhaal.’ Een memorabele gebeurtenis.

Bovenstaande geeft natuurlijk slechts een indruk van het geanimeerde gesprek van een uur in de podcast: ‘Is het nu al voorbij? We hadden nog wel weken kunnen doorpraten!’

 

zoeken
zoeken