Peter Ypma In Memoriam

Drummer van Rita Reys en conservatoriumdocent Lichte Muziek

Muzieknieuws 30-07-2013 15:24

Op maandagmorgen 29 juli 2013 is, één dag na Rita Reys, ook haar long-time-drummer Peter Ypma overleden in zijn woonplaats Rotterdam. Hij werd 71 jaar. Een In Memoriam door Mark Eeftens, die zelf studeerde bij Ypma.

 

door Mark Eeftens 

Ypma was een fantastische, ervaren begeleider die in de muziekwereld zijn sporen ruimschoots verdiend heeft. Hij kocht zijn eerste drumstel op zijn zestiende en gaf zijn opleiding op het Haagse Thorbecke Lyceum op om fulltime drummer te worden. Dat lukte, want een jaar later speelde hij op de Holland-Amerika lijn en maakte hij kennis met de Amerikaanse jazzscene. Hij speelde daardoor al vroeg in New York met vele grootheden uit de jazzwereld. Toch volgde hij daarna ook een klassieke slagwerkopleiding in Den Haag. Al snel maakte hij ook in Nederland naam en kwam hij bij de Dutch Swing College Band terecht, waarmee hij zelfs tot in Canada en Nieuw-Zeeland tourde. Dat leidde tot een lange rij beroemde bands en orkesten: Sender Freies Berlin, het Vara Dansorkest, Metropole Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest. En hij was 25 jaar lang de drummer bij Rita Reys.

Conservatorium Rotterdam
Terend op deze schat aan ervaring ging Ypma in de jaren tachtig lesgeven op het Rotterdams Conservatorium. Met grote initiator Fred Krens gaf hij de opleiding Lichte Muziek vorm en zette deze definitief op de kaart. Fred Krens daarover: 'Ik heb zeker dertig jaar met Peter samengewerkt. Hij kwam er iets later bij dan ik maar we hebben dacht ik wel wat moois opgebouwd en toppers afgeleverd. Dat is iets waar ik nog steeds trots op ben: de formule Ypma/Krens was OK!'

Lesgeven op basis van de praktijk
Op het conservatorium kreeg je in die tijd meestal groeps- of duolessen van Fred Krens en eens in de twee weken een uur privéles van Peter Ypma. Hij had al snel zijn eigen lokaal waar een mooie Gretsch-set stond. Aan die set mocht niet gedraaid of gestemd worden en Ypma kon behoorlijk pissig worden als iemand met een stemsleutel had zitten klooien of als iemand er met de bekkens vandoor was. Hij gebruikte zijn eigen ervaringen in zijn lessen. Dat kon zijn het oefenen van bigbandpartijen aan de hand van het bekende boek van Jake Hanna, maar ook het spelen van grote shows: je kreeg dan vijf bladen arrangement van Rogier van Otterloo voor je neus. Ypma leerde je hoe je door zo´n partij heen leest en hoe je het geschrevene interpreteren moest. Dan liet hij de muziek horen en moest je meespelen. Hij ging schuin achter de lessenaars staan dirigeren waardoor je terwijl je de noten las uit je ooghoek ook nog zijn handen in de gaten moest houden. Deze lessen waren voor velen van onschatbare waarde.

Brushes
Naast dit praktijkwerk leerden velen bij hem ook hun eerste brushesvegen op de snaredrum of gewoon achter op een oud telefoonboek zoals Ypma vaak suggereerde. Oud leerling Juan van Emerloot daarover: ‘Ik weet nog goed dat ik bij hem voor het eerst die brushes in mijn handen had. Ik dacht: ‘dit ga ik echt nooit leren! WTF man, ik snap echt niet hoe dit moet. En Peter bleef maar geduldig en volhardend en zei: “joh, gewoon door blijven roeren, ooit speel je het zonder dat je er erg in hebt… maar euh, dat duurt nog wel even hoor hahaha. Keep practicing!!!” En dan telde hij gewoon weer af: “and one, and two and I don’t know what to do…”’

Ritmische scholing
Omdat veel instrumentalisten op het conservatorium wel erg moeilijke akkoorden konden spelen maar in ritmisch lezen niet echt uitblonken begon Ypma met verplichte lessen ‘ritmische scholing’, waarbij je allerlei ritmes moest tikken en ritmische dictees moest maken in rechte timing en in swing ofwel ‘triolen-opvatting’ zoals dat toen genoemd werd. Drummers sloten dat vak na hun eerste jaar af maar de meeste anderen kregen het verplicht de eerste drie jaar van hun studie. Ook nodigde Peter contrabassisten uit om samen met de drummer les te nemen en zo een goede ritmetandem te worden. Daardoor zullen zeer velen die in Rotterdam gelest hebben herinneringen aan Peter Ypma hebben.;-)

Jazzdrummer
Los van zijn lange lespraktijk in Rotterdam bleef Ypma toch vooral jazzdrummer. Hij werkte met groten in de jazzmuziek als Monty Alexander, Thad Jones, Dexter Gordon en Ben Webster en begon in 1990  zijn eigen bigband: Peter Ypma plus Eleven, een twaalfmans bebopformatie waarmee hij meerdere malen op het North Sea Jazz Festival heeft gespeeld.In zijn vaderland Indonesië werkte hij overigens ook nog mee aan de opzet en ontwikkeling van het conservatorium in Jakarta.

Peter Ypma met Rita Reys Trio in uitzending van Mies Bouwman met Toots Thielemans

 

 

 

 

zoeken
zoeken