Antonio Sanchez is een blij man. Niet alleen trekt de 2014 wereldtournee van de Pat Metheny Unity Group overal volle zalen, de door Sanchez solo ingespeelde soundtrack voor de film Birdman heeft een prijs gewonnen op het filmfestival van Venetië, zijn soloalbum New Life uit 2013 blijft aandacht trekken én hij heeft juist een nieuw album uit, Three Times Three.
De soundtrack
We moeten wachten tot januari 2015 voor we de filmin Nederland kunnen zien, maar trailer en website van Birdman (ondertitel: or The Unexpected Virtue of Ignorance) zijn prikkelend genoeg. Wie de website binnengaat krijgt een indruk van Sanchez' spel en de sfeer die hij heeft neergezet: www.birdmanthemovie.com
Sanchez en regisseur Alejandro González Iñárritu kennen elkaar uit de tijd dat ze samen in de muziekscene van Mexico City actief waren. Iñárritu vroeg de al enige tijd in New York woonachtige drummer nog voor de filmopnamen startten drumpartijen te improviseren. In een interview met IndieWire verklaart Iñárritu dat de drums hem hielpen ritme in de film te brengen. Toen Birdman eenmaal voltooid was, heeft Sanchez solo met de film mee zitten spelen, reagerend op elke scene op het scherm.
In de trailer komt Sanchez aan het eind naar voren; in de film komen ook bestaande liedjes langs, maar waar het hier om gaat is dat Sanchez als enige voor de originele filmmuziek mocht zorgen en daar de vrije hand in kreeg.
Filmwebsite IndieWire interviewde de 42-jarige drummer over de totstandkoming van de soundtrack:
Nieuw album
Net verschenen in Europa: Three Times Three, met trio-opnames in drie verschillende samenstellingen. Sanchez met Brad Mehldau en Matt Brewer, met John Scofield en Christian McBride en met Joe Lovano en John Patitucci. Piano-, gitaar- en saxofoontrio, dus. Na het gelauwerde New Life uit 2013, waarop de componist Sanchez als nog nooit eerder van zich deed spreken, is dit een volgende droom die de van oorsprong Mexicaanse slagwerker heeft gerealiseerd.
In een interview op blog New York Jazz Workshop zegt hij over het (2cd)album: 'The Trio is to me, the ultimate driving machine in jazz. It has everything you need to make it sound big, lush and full and to make it sound sparse, minimalistic and open. I played in a lot of great trios through the years that inspired me to want to write for all three different configurations. Also, writing specifically for all such strong individual voices made it a very interesting and fun challenge.'
Ondertussen nodigt Antonio ons op zijn website uit voor de concerten die de Pat Metheny Unity Group geeft in de Blue Note jazz club in New York van 2 tot 7 december. Laten we daar allemaal heen gaan!