Het awardwinnende Pearl Demon XR pedaal getest

Nieuw snelheidsmonster van Pearl - de Slagwerkkrant review

Tests 24-08-2023 21:08

In de metalwereld is de strijd om het snelste en soepelste bassdrumpedaal nog niet gestreden. Pearl doet een nieuwe greep naar de trofee en schakelde daarvoor de hulp van George Kollias in. Samen met hem stroomlijnden ze het toch al soepele Demon Drive pedaal tot een nieuw snelheidsmonster: De Demon XR.

Het pedaal won meteen de Slagwerkkrant Poll Award 2023. Dennis Boxem deed de test. Lees 'm in Slagwerkkrant 237, sept-okt 2023, of in de pdf via deze link, of hieronder. 

Demovideo van Pearl: 


DE TEST! Slagwerkkrant review door Dennis Boxem 
Wie de Demon XR voor het eerst onder ogen krijgt, kan niet om het feit heen dat er in het design een aantal dingen zitten die doen denken aan een ander bassdrumpedaal, en dat is ook niet zo heel gek. Kollias speelde voor hij met Pearl aan het ontwerpen ging ruim twintig jaar op Axis pedalen. En wie een beetje thuis is in de metalwereld, weet dat Axis nog steeds gezien wordt als de gouden standaard op het gebied van snelheid, maar dat er tegelijkertijd ook heel wat af geklaagd wordt over het feit dat deze tot in detail verstelbare aluminium kunstwerkjes wat fragiel zijn. En dus ging Kollias met Pearl aan de slag om een best of both worlds-oplossing te maken: razendsnel spelgevoel én betrouwbaarheid.

De basis voor de Demon XR is het standaard frame en de bodemplaat van de gewone Demon Drive. Daar viel waarschijnlijk weinig winst meer te halen. En ook de ongelooflijk soepele Ninja lagers zijn een op een afkomstig van de gewone Demon Drive. Maar daarnaast zit er ook een aantal heel specifieke onderdelen op de Demon Drive XR. Zo is de direct drive-overbrenging tussen voetblad en de as helemaal herzien. De hoek tussen voetblad en as is nu helemaal vast en niet langer verstelbaar, en ook de klopperhouders zijn al hun verstelbaarheid kwijt. Er is dus slechts één stand tussen voetblad, klopper en as, en die is helemaal gefinetuned op snelheid. Groot voordeel is dat er door het weghalen van elke vorm van verstelbaarheid op deze onderdelen eigenlijk geen speling meer kan ontstaan. Speling levert frictie op en frictie maakt een pedaal trager. Dus in theorie is deze vrij starre overbrenging altijd de meest vlotte.
De cardanas van het Demon XR twinpedaal is hetzelfde als bij de Eliminator: de peperdure Z-link waarbij alle overbrenging met rollagers in een externe ring zijn aangebracht. soepeler en met minder speling kan bijna niet.

Klaar voor de trap
Het voetblad is ten opzichte van de gewone Demon Drive compleet anders. En het is juist dit onderdeel dat een beetje aan Kollias vorige pedalenmerk doet denken. Het voetblad is behoorlijk verlengd, loopt naar de voorkant breed uit en heeft een heel glad speeloppervlak. Het is niet hoogglans gepolijst, maar mocht je zoals veel metaldrummers op je sokken spelen dan is de kans dat je binnen een paar maanden je haar kunt kammen in je voetbladen zeker niet ondenkbaar. Het gladde voetblad geeft nauwelijks weerstand en dat maakt het heel makkelijk om met je voeten naar voren en naar achter te schuiven. Ideaal voor slide-techniek dus. En het grote formaat van het voetblad maakt het heel geschikt voor heel/toe-techniek.

De Demon XR wordt geleverd met twee verschillende veren. Allereerst is er de standaard veer die Pearl op al z’n high-end pedalen gebruikt. Niets bijzonders, en het ding werkt op zich uitstekend. Maar Kollias gebruikt zelf liever iets zwaarders. De standaard veer heeft een dikte van 1,6mm, het model dat Kollias uitkoos is bijna 2,3mm dik, maar als je de twee naast elkaar houdt, oogt dat verschil veel groter. Gek genoeg zit er tussen de kracht die je moet uitoefenen bij beide veren een behoorlijk grote overlap. Met de dunne veer op de maximale stand is het harder werken dan met de dikke veer op de minimale weerstand. Maar het spelgevoel van het pedaal is compleet anders. Met de zware veer gaat het eerste stukje van het intrappen nog heel erg licht en pas het laatste stukje wordt zwaarder. In de praktijk heb je daar bij hoge snelheid eigenlijk helemaal niet zoveel last van, want je klopper heeft dan al redelijk wat snelheid en dus trap je makkelijk door. Maar wat de strakke veer wel doet, is de klopper razendsnel naar achteren trekken waardoor je heel snel klaar bent voor de volgende trap.
 

Snelheid en controle
Ook de kloppers van de Demon XR werden voor de gelegenheid in het nieuw gestoken. Kollias koos voor een platte schijf geanodiseerd aluminium voorzien van een rubberen slagvlak. Het ontwerp van deze Extreme Impact klopper doet denken aan Trick’s Deadblow Beater. Groot verschil is dat de Pearl klopper niet verstelbaar is. Dat maakt in de praktijk niet veel uit, want Pearl heeft een en ander zo in elkaar gezet dat bij de meeste bassdrums de klopper nagenoeg vlak tegen het vel komt. En dat geeft dan een heel stevige pets met gigantisch veel attack en definitie. Precies wat je nodig hebt om door lage metalgitaren heen te snijden.

Het mag duidelijk zijn dat alles bij de Demon XR gericht is op snelheid en controle. En eerlijk gezegd: het werkt. Het spelgevoel van de Demon XR is net zoals bij de meeste direct drive-pedalen een beetje steriel, maar het valt niet te ontkennen dat dit pedaal qua snelheid en controle mee kan met de absolute top. Het voetblad reageert heerlijk onder je voeten en voor dubbels en heel/toe heeft het pedaal precies de juiste hoeveelheid bounce. Het gebrek aan stelmogelijkheden is voor ondergetekende eigenlijk geen enkel probleem, omdat de balans van het pedaal heel afgemeten is. Ondanks dat de Demon XR veel onderdelen deelt met de gewone Demon Drive is het qua feel en features ook écht een ander pedaal. De XR speelt nog vlotter, heeft een compleet andere klopper-respons en is door de versimpelde uitvoering ook gewoon veel simpeler om af te stellen.

De Demon XR heeft met bijna 1.100 euro voor een twinpedaal en bijna 500 euro voor een enkele versie een pittig prijskaartje, maar onder de streep zit hij op bijna hetzelfde prijspunt als de concurrentie van bijvoorbeeld Trick en DW. Als je bij de kleinere pedalenmerken gaat kijken dan kan het allemaal zelfs nog veel gekker.

Conclusie 
Kollias en Pearl weten met de Demon XR de lat qua snelheid en controle weer hoger te leggen. Het pedaal is uitermate stevig gebouwd en door de relatief simpele bouw kan er weinig stuk of los. Daarmee lijkt het pedaal garant te staan voor vele jaren dubbele-bassdrumroffels op volle snelheid.

HET OORDEEL

+         
- razendsnel spelgevoel
- gecontroleerde respons
- extra zware veer geeft compleet ander karakter

 −         
- direct drive-overbrenging voelt mogelijk wat ‘steriel’

DE CONCURRENTIE

  • Tama Dynasync
  • Trick Pro 1-v
  • Axis X


DE FEITEN

  • direct drive-pedaal ontwikkeld met George Kollias
  • direct drive-overbrenging
  • nieuw longboard-voetblad
  • deels gemaakt van aluminium
  • Extreme Impact klopper
  • Ninja kogellagers
  • Z-link cardanas bij twinpedaal
  • geleverd met twee veren: Normal en Heavy
  • geleverd in handige transportkoffer

Prijs

 

zoeken
zoeken