Het is een lange weg van de eerste elektronische drum uit 1977 naar de nieuwste complete e-drumset in 2008. Toen de Slagwerkkrantredactie besloot om een artikel te maken over de geschiedenis, het heden en de toekomst van de elektronische drums, hadden we het dus kunnen weten; dat wordt een lang verhaal en een hele klus. Dennis Boxem durfde het aan en het resultaat lees je in Slagwerkkrant 146. Natuurlijk konden we op die 7½ pagina lang niet alles kwijt wat we wilden vertellen en laten zien. Daarom vind je hieronder nog wat extra achtergrondverhalen, quotes van Thomas Lang en Johnny Rabb, en een boel leuke plaatjes.
‘Je kan alle geluiden die je maar wilt in zo’n doosje stoppen, dus ik heb er wat eigen geluiden in gestopt. Ik ga dan bovenop de monitorboxen staan en begin hard op mijn borst te slaan waardoor je een waanzinnige drumsound te horen krijgt.’
Ik heb mijn drumset uitgebreid met een flink aantal oranje perspex kubusjes die met een element aan een Ted-doosje verbonden zijn. Ik heb er de meest waanzinnige geluiden in opgeslagen, zoals van een Balinees Apenkoor. Je moet het horen om te beseffen hoe wonderlijk dat klinkt.
En dat Cesar in die tijd al donders goed doorhad waar het met de elektronische sets heenging, blijkt uit het volgende:
‘Ik geloof dat over een aantal jaren ook de beginnende drummertjes een elektronische set in hun kamertje hebben staan, omdat het veel makkelijker is.’
Moderne gebruikers
Johnny Rabb en Thomas Lang
Nadat eind jaren tachtig iedereen de elektronica de deur uit deed, zijn er nu ook drummers die juist weer teruggaan naar elektronica. Thomas Lang gebruikt bijvoorbeeld op zijn laatste dvd een monsterlijk grote Roland kit en ook Johnny Rabb speelt regelmatig met een Roland TD-20 of TD-12.
Rabb:
‘Ik ben eigenlijk pas echt geïnteresseerd geraakt in elektronische drums toen Roland met de V-Drums kwam. Voor die tijd heb ik wel heel kort een elektronische Yamaha set gehad, dat was eind jaren tachtig. Dat was eigenlijk de schuld van Dave Weckl. Die speelde toen ook op zo’n ding, en daarom wilde ik er ook een. Dave was tenslotte mijn grote held. De bediening van de module en de vertraging die erin zat, maakte dat ik er al heel snel op uitgekeken was.
Tegenwoordig bestaan dat soort problemen eigenlijk niet meer, noch bij Roland noch bij Yamaha. Ik gebruik de V-Drums natuurlijk om thuis in alle rust te oefenen. Ik kan midden in de nacht gaan zitten spelen en niemand die er last van heeft. Daarnaast geeft het me in combinatie met een akoestische kit de mogelijkheid om alle originele drumcomputersounds uit het verleden te gebruiken, en dat is bij de elektronische muziek die ik veel maak absoluut een pré.’
Thomas Lang gebruikt zijn V-Drums set op een heel andere manier.
‘Tijdens mijn clinics doe ik van alles en nog wat met veel verschillende drums en verschillende klanken. Er is echter wel een limiet aan de hoeveelheid bespeelbare instrumenten die je naast elkaar kunt zetten. Doordat je met de Roland modules verschillende klanken onder een enkel pedaal of pad kunt zetten, heb je die beperking niet meer. En doordat de pads en pedalen veel minder zicht wegnemen kunnen de mensen ook veel beter zien wat er allemaal gebeurt. Voor mij zijn akoestische drums absoluut nog favoriet, maar met elektronica kun je dingen doen die met een akoestisch instrument niet kunnen. De perfecte aanvulling dus.’