Extra notenwerk Thomas Pridgen

Het intro van The Mars Volta’s Wax Simulacra

Slagwerkkrant Plus 20-06-2008 14:01

In de cursus Spelen van Slagwerkkrant 146 behandelt Mark Eeftens de nieuwe plaat van The Mars Volta. Hij schrijft: ‘Met het drumwerk op The Bedlam in Goliath, de laatste cd van The Mars Volta, zou je gemakkelijk een hele Slagwerkkrant kunnen vullen. Thomas Pridgen speelt echt héél veel noten.’ Waarvan akte. Het waren er zo veel dat ze niet allemaal op de pagina pasten. Daarom hier als extraatje het intro van Wax Simulacra.

Het maken van transcripties van The Mars Volta is geen sinecure. Ten eerste omdat de muziek erg vol en druk is. Vaak worden dan bepaalde drumnoten ‘gemaskeerd’: de drummer speelt ze wel, maar je hoort ze niet omdat er te veel geluid overheen ligt. Soms hoor je de noten wél, maar is het onmogelijk vast te stellen op welke tom er nu precies geslagen wordt door de geluidstapijten die er boven op liggen. Ten slotte maakt ook het hoge tempo het moeilijker om exacte transcripties te maken.

Veel tweeëndertigsten op hoge snelheid maken het ons eveneens moeilijk. Zo ook in dit intro van Wax Simulacra. Het drumwerk is echter zo heftig dat ik het toch wilde uitschrijven, mede omdat dit stukje wel kenmerkend is voor het spel van Pridgen in dit soort situaties.

Sommige tom-, snare- of bassnoten berusten dus op aannames van de transcribent en kunnen in werkelijkheid ietsje anders geplaatst zijn. Toch zitten we er aardig dichtbij, en als je het zou meespelen, zou het niet opvallen dat je een paar nootjes anders speelt.

Die aannames gelden in dit geval ook voor de maatsoort. Na de opmaat heb ik gekozen voor 6/4, 5/4, 6/4, 5/4 en 7/8, omdat dat de accenten min of meer logisch maakt. Toch zou het kunnen dat de band zelf het heel anders zou indelen. Dat is niet met zekerheid te zeggen. De laatste maat van dit intro, die ik 7/8 heb genoemd, sluit naadloos aan op de transcriptie van hetzelfde nummer in Slagwerkkrant 146. Omwille van de leesbaarheid heb ik grote maten gebruikt, zodat de noten ver uit elkaar staan, dat maakt het makkelijker om te spelen.

Opvallend aan het spel van Pridgen zijn de razendsnelle single strokes waar dit intro vol mee zit. Leuk om voor jezelf te stelen zijn de twee frases van tien zestienden die beginnen op de tweede zestiende van de tweede tel in de tweede 6/4-maat. Ze bestaan uit een combinatie van doubles tussen snare en bass en een paradiddle met een bass erin. Leuk om eens over je set te plaatsen en te kijken wat er gebeurt.

Genoeg gepraat, aan het werk nu!
zoeken
zoeken