Het was een magische avond die 26e september 2002 in Paradiso, Amsterdam. Slagwerkkrant en Zildjian organiseerden een clinic met Steve Gadd. De zaal was helemaal uitverkocht en 1200 man zagen een superrelaxte Steve Gadd bijna anderhalf uur lang zijn goedgevulde ‘bag of tricks’, zoals hij het zelf noemde, voorspelen. Het verslag, zoals dat destijds in Slagwerkkrant stond!
‘De aftrap van Hans Eijkenaar was grote klasse. Om je clinic voor 1200 man zo te beginnen is erg knap. De entree van Mr. Steve Gadd was ook zeer gewaagd. Misschien wel het hoogtepunt van zijn optreden. Steve en Hans samen op het podium, dat was ook geweldig. Dan komt het aan op het gevoel en zie je dat daar twee zeer getalenteerde kerels voor je zitten.’
Rene van der Stel:
‘Als je een legende ziet spelen als Steve Gadd, kun je bij elke groove die hij speelt wel een bepaald liedje bedenken dat hij heeft ingespeeld. Hans Eijkenaar heeft technisch meer bagage dan Steve, echter die rijpheid, het in the pocket spelen, is wat ik duidelijker terughoor in het spel van Gadd dan in het spel van Hans. Dit is voor mij de belangrijkste les geweest van die avond.’
Tom van der Weide:
‘Hans Eijkenaar ging m'n verwachtingen ver te boven. Een beetje te veel show off misschien, maar desalniettemin erg vet. Wat Steve Gadd betreft, was ik denk ik een van de weinigen die Steve Gadd amper kende. Ik kwam pas een paar dagen voor de clinic erachter dat hij zou spelen, dus heb ik maar wat liedjes gedownload (Aja, Fifty Ways to Leave your Lover), zodat ik ongeveer wist wat me te wachten stond. Vooral dat Steve op zo veel albums heeft gespeeld, sprak me aan, aangezien dat erop wees dat het bij hem echt om de muziek gaat. Maar wat ik jammer vind, is dat hij weinig echt heeft uitgelegd. Toen hem gevraagd werd Fifty Ways te demonstreren, speelde hij de partij op volle snelheid. Hij maakte het niet begrijpelijk door langzamer te spelen, of de beat uit elkaar te trekken. Waarom het zo klinkt zoals het klinkt, waarom het dat effect heeft. Ook viel het me op hoe het hele publiek STIL stond op al die coole beats. Kom op, we zijn drummers! Ritmes zijn er voor gemaakt om op te bewegen... en iedereen staat stil! Gaat het soms meer om de techniek en hoe moeilijk het is om al die dingen te spelen? Of gaat het om de muziek?!’
Bart van de Put:
‘Het is leerzaam en inspirerend is om een levende drumlegende als Steve Gadd aan het werk te kunnen zien. Je hoort en ziet dan ook echt wat zo’n persoon voor de drumwereld heeft betekend, en dat dwingt respect af. Waar zou het drumstel en drumspel geweest zijn zonder zulke figuren?’
Bart Brons:
‘Ondanks dat ik veel van zijn chops al op video zag, vond ik het prachtig om te zien hoe deze man drumt. Kippenvel, echt waar. Steve Gadd rules!!