Vicky O’Neon (Anastacia): "The drums chose me!"

video's en meer interviewfragmenten bij het interview in Slagwerkkrant 239

Slagwerkkrant Plus 22-12-2023 12:12

Op de cover van Slagwerkkrant 239 (januari-februari 2024) zie je Vicky O'Neon. De drumster van Anastacia viel behoorlijk op met haar clinics op Herfstfest Antwerpen en Den Haag. Met haar beyond hybride set-up van drums, conga’s, bongo’s. timbales, chimes, samplepads, en een laptop met Ableton. Maar ook met haar beyond energieke presentatie en indrukwekkende controle over al die aspecten van haar dynamische show. In het interview vertelt de Finse drumster uit Londen over al haar (grote) plannen en haar liefde voor de drums. Hier op Slagwerkkrant Plus lees je nog een aantal extra interviewfragmenten en kun je mooie video's bekijken.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 239 (jan-feb 2024). Vanaf vrijdag 22 december in de winkel. Of je kunt deze editie bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.

Door Bouke Bijlsma
Foto's Rob van Dalen


Check deze drum playthrough bij Anastacia's Paid My Dues




Vicky O'Neon @Herfstfest (foto Rob van Dalen)

Tijdens het interview toont Vicky zich enthousiast over haar clinics op Herfstfest (haar eerste clinics) ooit: "Dit wil ik wel vaker gaan doen!" Zij is sowieso iemand die als artiest/muzikant verder kijkt dan drummen bij een bekende artiest:

‘Ik heb een zelf geproduceerde Music Travel Show, samen met een videomaker, gewoon met z’n tweetjes. Daarmee hebben we de hele UK rond getourd, en ik krijg overal waar we belanden verschillende challenges, vooral voor het opnemen van sounds. Dat kan gaan om interacting met mensen, hen vragen stellen, of echt geluiden opnemen van dieren of de natuur, of van de straat; en dan heb ik 12 uur om daarmee een volledig afgerond muziekstuk te maken, uit alle samples die ik heb verzameld. Echt een geweldig leuk project. We zijn nu bijna klaar met die serie, en moeten nog kijken hoe en waar we het gaan publiceren.

‘Misschien is het wel een opzetje om hetzelfde te gaan doen op een grotere schaal; je weet maar nooit. Dat is wel een van mijn dromen, maar je moet eerst dromen om er werkelijkheid van te kunnen maken: een Music Travel Show door de hele wereld, waar ik op de mooiste muzikale plekken ritmes en sounds verzamel, en erover vertel, over de geschiedenis van die muziek, en connect met de lokale muzikanten en culturen, drummers, percussionisten, vrouwelijke drumers en percussionisten, kijken hoe zij het aanpakken, en daar dan een mooie entertaining show van te maken. Je moet bedenken: er zijn een boel Travel Food Shows , maar niet echt Travel Music Shows, en dat is waanzin, want iedereen luistert naar muziek, in de hele wereld!

(foto Rob van Dalen)

‘Ik heb ook een exchange program gedaan in Jamaica. Daar kwamen we in contact met de Maroon-community, een oorspronkelijke stam die daar in Jamaica nog steeds leeft, en dat was een ongelooflijke ervaring. We hebben er verschillende scholen bezocht en muziek met ze gemaakt, ook weer via Ableton. Wij lieten hen zien hoe dat werkte, en zij lieten ons hun cultuur zien; gewoon geweldig dat zoiets kan. Dus ik heb zelf aan den lijve ondervonden hoe mooi en inspirerend zoiets kan werken. Ik zou dat super graag naar een volgend level willen tillen. Maar dit soort dingen zijn naturlijk lastig en duur om te produceren. Je moet een goed plan en een budget hebben.’

Dus die UK-versie die je nu maakte is eigenlijk een lokale try-out om dit grotere plan te verkopen…
‘Precies!’

‘Wat ik ook heb gedaan is een Drum Circle Fascilitator Training.Dat is een onderdeel van wat Remo doet met hun hele ritmische wellness project. Zij hebben wereldwijd al die trainingen opgezet, gebruikmakend van ritme, en natuurlijk Remo percussie. Het heet Village Drum Circles, en het idee is dat werkelijk iedereen mee kan doen; je hoeft geen instrument te beheersen en je hoeft geen enkele ervaring te habben met muziek maken. Toen ik dat voor het eerst zag, dacht ik meteen: ik wil die taal leren spreken met mijn lichaam, want je gebruikt namelijk helemaal geen woorden om instructies te geven. Alles draait om body language: om de groep in vershillende secties te verdelen en om dingen aan te geven. Je hebt verschillende secties, verschillende timbres, verschillende percussie-instrumenten, en daarmee maak je steeds spontaan nieuwe muziek; het is fascinerend hoe goed dat werkt.’

foto Rob van Dalen

‘Het is eigenlijk een soort community drumming. Ik heb daarmee iets gedaan voor de BBC; we deden een 24 hour Drummathon, waarmee we geld ophaalden voor Children In Need, een BBC liefdadigheidsproject, en in die 24 uur hebben we 4 miljoen pond opgehaald; ongelooflijk! We hadden 32 prof drummers, allemaal met een volledige drumkit, en ik moest dan een drum circle managen met 15 van die drummers en een drumcircle opbouwen met die gasten achter hun drumstel. Dat was echt super leuk om te doen. Maar het basisidee is om het ook juist te doen met mensen die niet per se kunnen drummen en hen het gevoel te geven dat drummen toegankelijk is voor iedereen. Dat is het echt!’

 

Drum playthrough van Anastacia's Welcome To My Truth


Drumsolo bij Anastacia live in Berlijn 2023

 

Vicky O'Neon als soloartiest met Cold As (Official Music Video)

 

En Vicky's Showreel

 
Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 239 (jan-feb 2024). Vanaf vrijdag 22 december in de winkel.  Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken