Neil Peart-transcripties

Notenwerk van de Rush-master

Slagwerkkrant Plus 24-02-2006 02:11

Voor mijn “Spelen” pagina in Slagwerkkrant schrijf ik bijna altijd meer transcripties dan er uiteindelijk in het blad passen. Dat doe ik met opzet zodat we later kunnen kiezen welke er in het blad moeten komen maar ook omdat sommige drummers nu eenmaal zoveel mooie dingen spelen dat ik wel kan blijven schrijven.

Wat overbleef kreeg je tot nu toe dus nooit te zien maar met de nieuwe website hebben we dat ruimteprobleem niet meer en zullen we voortaan alle transcripties geven. Ook kan ik online wat uitgebreidere commentaren geven, waar ik in het blad vaak liever zoveel mogelijk noten geef. Over nu naar de eerste drummer in deze serie: Neil Peart van Rush.

In het verleden hebben allerlei mensen geprobeerd om me te overtuigen van de kwaliteit van de muziek van Rush. Ik knapte echter altijd af op de hoge stem van zanger Geddy. Tot ik in 2004 opeens mee kon naar het concert van Rush in Ahoy. Ondanks het feit dat ik weinig nummers kende vond ik het verschrikkelijk goed en zo werd ik dan toch langzaam een liefhebber, daarbij nog geholpen door het mooie boek “Ghost Rider” van Neil Peart. Opvallend bij het concert was ook het grote aantal mensen dat de ritmes en fills van Peart letterlijk in de lucht kon meedrummen. Dat maakt zijn drumspel niet altijd spannend want het is ook wel prettig als je juist niet weet wat er komt. De fans zal dat waarschijnlijk echter worst wezen, mensen houden nu eenmaal van herkenning. Ik heb ritmes en fills van een aantal bekende Rush-nummers uitgeschreven en die vind je hieronder.

1. La Villa Strangiato
  1. Let op de subtiele hihatopeningen die dit ritme toch wat pittiger maken om te spelen.
  2. Dit is misschien wel hét ultieme Peart ritme, met de bekende paradiddle achtige combinaties. Je hoort het in veel Rush nummers terug in allerlei varianten.
  3. Nog meer subtiel hihat werk maar nu in een verder mooi open gelaten 7/4.
  4. Ook deze is erg mooi, met de hihat op de “ne”. Ook te noteren als twee maal 7/8 overigens.
  5. Nog meer 7/4 variatie met een soort halftime-feel erin.
  6. Daar is ie weer, de Peartgroove maar nu in 7/8.
  7. Hier zien we een ander handelsmerk van Peart: een lang uitgesponnen fill over meerdere maten met mooie afwisselingen tussen zestienden en sextolen. De accenten en ghostnotes geven de fill meer diepte dus let daar goed op als je hem instudeert.

2. Free Will

  1. Nog een handelsmerk: het volkomen vrij over verschillende maatsoorten heen spleen. De maatwisselingen zijn hier erg talrijk maar vormen geen enkel probleem voor Peart.
  2. Ook deze fill, met de crash één zestiende na de tel horen we vaak terug.
  3. Wéér de Peartgroove maar nu in 6/8 maat.

3.Tom Sawyer

  1. Eén van de bekendste Rushnummers. Dit ritme zit achter het bekende synth-loopje dat elke Rush fan waarschijnlijk in zijn GSM heeft zitten.
  2. Deze zestienden op de ride hoor je bij andere drummers niet zo heel vaak. Peart zet er nog wat lekker snel doublebass werk onder.
  3. Peartkenner bij uitstek Tim Krempel noemt Peart vaak een “handdrummer” en dat is vaak ook wel zo. Kijk maar eens naar de noten van de fill bij 1G. Hier zien we echter een fill waarin het voetenwerk ook ruim vertegenwoordigd is. Erg fraai en vol met Peartismen.

4. YYZ
Nog een klassieker als je het mij vraagt. Bij A, B en C zien we nog veel meer fillgeweld. De fill bij A hoor je veel terug in de vroege symfonische rock en jazzrock. Het is een dankbaar patroon waar je veel mooie fills mee kunt maken. Hans Cleuver heeft er een cursus over geschreven voor Slagwerkkrant. Hij noemde dit het “Betterwatchout”figuur.
Hier zie je het vreemde introritme in 5/4.

5. Red Barchetta
Nog een Rush klassieker die hier niet mag ontbreken. Ook hier speelt Peart soepel over de vele maatwisselingen heen.

6. By Tor & the Snowdog
Misschien iets minder bekend maar wat een vliegende spuitfill is dit. Echt iets waar je de cd voor terug spoelt om te horen wat er in hemels’naam gebeurt. Moeilijk!

Tot slot: wil je de pagina's printen, klik dan CTRL + P als je op de transcripties hebt geklikt.

Veel succes ermee!

Vragen, commentaar: Mark@drumschool.nl

zoeken
zoeken