Martijn Vink - Helemaal zichzelf op soloalbum Leendert Haaksma

video's en extra's bij het interview in Slagwerkkrant 226

Slagwerkkrant Plus 28-10-2021 07:10

Leendert Haaksma presenteert ‘12 Combustions’, een intens instrumentaal album met alleen eigen werk. We maakten tijdens de opnames een videoserie waarin één track live gespeeld werd en de drie muzikanten, Leendert Haaksma, gitaar, Michel van Schie, bas en Martijn Vink, drums, ieder in een video vertellen welke gear ze hebben gebruikt bij de opnames en waarom. In Slagwerkkrant 226 (november-december 2021) vind je een uitgebreid interview met Martijn Vink, hier op Slagwerkkrant.nl kun je de live track en de geartalk video met Martijn bekijken, en lees je extra interviewfragmenten die in het blad niet meer pasten.

Afgelopen maart ging Leendert Haaksma, natuurlijk bekend als gitarist van Anouk, The Scene, The Voice of Holland, en vele andere projecten, de studio in voor zijn eerste soloalbum, dat hij maakte met bassist Michel van Schie en drummer Martijn Vink. Het is een geweldig album geworden met referenties aan allerlei stijlen, van jazz, via fusion naar rock.

Het album is vrijdag 15 oktober 2021 uitgekomen op de streaming platforms. 

INTERVIEW MET MARTIJN VINK IN SLAGWERKKRANT
Voor onze bladen Gitarist, Bassist, Musicmaker en Slagwerkkrant volgden wij de opnamen en release van Leendert Haaksma’s album 12 Combustions op de voet. Bij de opnamen van de track Wednesday mochten we zelfs video-opnamen maken, compleet met interviews en geartalk van de drie muzikanten. 

Martijn Vink
Als drummer van onder meer Anouk en het Metropole Orkest is hij gewend om heel veel verschillende stijlen neer te zetten, en dan altijd volgens de wensen van een artiest, producer of dirigent. Op 12 Combustions had Martijn Vink nu eens alle ruimte om z’n eigen gang te gaan, maar het verschil was minder groot dan je zou denken: ‘Ik ben altijd en overal helemaal mezelf.’

Met Metropole Orkest
n Slagwerkkrant 226 (november-december 2021) vind je een uitgebreid interview met Martijn, maar hij had nog veel meer te vertellen. Hij speelde met het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza in onder meer Carré met Lalah Hathaway (dochter van Donny Hathaway): ‘Dat was echt te gek: allemaal stukken van Donny gespeeld. Zij is een geweldige zangeres, een bijzonder mens ook weer. Met bassist Aram Kersbergen ben ik toen helemaal in die Donny-tracks gedoken: de feel de sound van liveplaat, proberen na te maken. We bespraken het zelfs met leerlingen. Een zei: Ja, da’s toch een bassdrum zonder voorvel, en dan met kussens erin, en dan de mic zus en zo…In Carré hadden we echt helemaal die sound voor mekaar; super!

Tim Knol
‘Dat is het mooie van muziek; als het goed is dan gebeurt zoiets… Ik had dat met Tim Knol. Eerst dacht ik nog: zo’n Nederlander die zo nodig Americana muziek wil spelen… Maar dan komt ie met al zijn enthousiasme, en had ie een paar platen mee met van die gave dingen waar ik nog nooit van gehoord had. En toen dacht ik op een gegeven moment: nu ben ik om. Dan hoor je de feel van die drummers en dat is gewoon ook weer te gek, zulke te gekke muzikanten; dan moet je weer in al die gasten gaan duiken. Het staat ook nooit zo ver van je af als je soms denkt; je voelt wat ze bedoelen. Wat dat betreft houdt het nooit op…’

Geen endorsement
‘Nee, wel eens gehad. Het is wel praktisch, maar muzikaal is het toch vooral beperkend. Als je iets wilt inspelen op een bepaalde set, voor de sound en de feel, dan moet je dat toch gewoon kunnen doen en niet hoeven denken: dat kan niet want daar word ik niet door gesponsord. Die hele angstcultuur, daar schiet je niks mee op; dan maar geen gratis drumstel; dan koop je toch gewoon een goed tweedehandsje dat te gek klinkt.’
‘Alleen al bij het Metropole heb ik twee verschillende setjes staan, gewoon van mezelf. Dan kan ik een beetje kiezen, en altijd VEEL verschillende snares natuurlijk, en bekkens!
Ik word sowieso ook altijd erg geinspireerd door verschillende sounds; dat gaat me helpen om die muziek gaaf te spelen.’

VIDEO WEDNESDAY LIVE IN DE STUDIO


GEARTALK VIDEO

In de tweede video, ‘Martijn Vink Geartalk’, spreken we met Martijn over de spullen die hij bij de opnames heeft gebruikt en hoe hij de opnames van zijn drumspel heeft aangepakt. “

SPOTIFY Het album 12 Combustions

Leendert Haaksma over zijn album
‘Wat ik leuk vind, is dat het ook voor bas en drums interessant is. Er zijn heel veel van die gitaarplaten waar eigenlijk helemaal niks gebeurt op drums of toetsen. Die zijn alleen begeleiding van de leadgitaar. Maar ik vind het heel interessant als er aan alle kanten van alles gebeurt.’

‘Ik vond het leuk om die uitdaging aan te gaan. In eerste instantie heb ik best veel gedubbeld om een dikke sound te krijgen, maar uiteindelijk is bij het mixen steeds meer uitgezet om toch een rauwe triosound te krijgen. Mijn theorie is dat je de aandacht verdeelt over alle beschikbare ingrediënten. Hoe meer ingrediënten je er uithaalt, des te meer aandacht krijgen de dingen die over zijn. Ik vond het eigenlijk wel stoer om met zo weinig mogelijk partijen iets vet en dik te laten klinken. Dat is een beetje wat ik geprobeerd heb.” 

Leendert Haaksman over Michel van Schie en Martijn Vink
‘Het zijn te gekke muzikanten die heel makkelijk kunnen omgaan met een veranderend gegeven. Als je zegt: oké, we gaan iets anders doen, of er wordt geeneens overlegd, maar iedereen zit in een bepaalde trip en je speelt iets, dan komt daar gelijk een muzikale reactie op. Dat is echt kicken om te beleven.’

Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 226 (november-december 2021)
Vanaf 29 oktober 2021 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken