Hij werd bekend in de muziekscene als drummer van Wild Romance, de documentaire Buying a Band en zijn muziekmakerscentrum Q-Factory in Amsterdam. Jan ’t Hoen gooide nog een schep bovenop zijn muziekpassie met de aankoop twee jaar geleden van de Keymusic-keten. Anders dan je zou verwachten in tijden van corona en webwinkels is het aantal Keymusic-winkels sindsdien alleen maar gegroeid. Enerzijds met overnames van winkels, zoals in Heerlen, Venray, Oostende en Deventer; anderzijds met met een forse uitbreiding, zoals de winkel in Q-Factory, Amsterdam (foto boven), met verhuizingen, zoals in Antwerpen, Rotterdam en Den Haag, of met volledig nieuwe winkels, zoals in Kortrijk en Maastricht binnenkort. We spraken erover met Jan 't Hoen.
door Erk Willemsen
foto's Jan 't Hoen door Fred van Diem
foto's van de winkels door Keymusic
Jan ‘t Hoen zat in de jaren tachtig als drummer in de Alphense/Leidse rockscene, volgde ooit de opleiding docent popmuziek bij de Stichting Popmuziek Nederland, maar voelde zich toch vooral ondernemer toen hij naast zijn studie fiscaal en financieel recht al snel het financieel adviesbureau Hoad oprichtte en on the side flightcases bouwde. Hij werd aandeelhouder van mediabedrijf Boomerang, dat groot werd met gratis briefkaarten in de cafés, verkocht het vervolgens voor veel geld aan een Duits bedrijf en kon daarmee zijn vastgoedportefeuille opbouwen met zijn bedrijf Astoria Vastgoed. Daarmee kreeg hij speelruimte om zijn passie te kunnen volgen: muziek.
Interview in Slagwerkkrant
Jan 't Hoen runt naast Keymusic ook een groot vastgoedbedrijf, is eigenaar van muziekmakerscentrum Q-Factory en is drummer van de Wild Romance. In Slagwerkkrant 224, juli-augustus 2021, spreken we uitgebreid met hem over de uitbreiding van de Keymusic-keten, en hoe hij dat combineert met al die andere activiteiten. Heb je deze Slagwerkkrant nog niet in huis? Bestel 'm op in onze webshop.
Nu hij sinds twee jaar de eigenaar van Keymusic is, heeft hij ook de directie naar zich toe getrokken: ‘Noodgedwongen ben ik op de CEO-stoel gaan zitten. Dat was niet mijn bedoeling, maar ik vind het wel heel erg leuk, en voeg ook echt wel wat toe. Ik denk dat ik nu 60 uur van mijn 80-urige werkweek aan Keymusic besteed. Dat kan nu ook, want we spelen niet met de band. Maar ook dan, als de band weer gaat spelen – dat is heel veel reizen – dan is dit het kantoor (houdt z’n mobiel omhoog).’
In een van de twee winkels in Q-Factory Amsterdam
We spreken Jan ’t Hoen in ons redactiekantoor in Q-Factory, het muziekmakerscentrum dat door Jan en zijn broer Bert (voorheen Marketing Director van EMI) in 2015 werd aangekocht: ‘Ik kende het gebouw nog helemaal niet, maar zat op het terras te vergaderen over ons optreden met de Wild Romance op het Magneetfestival. We raakten aan de praat over het gebouw met de stadsdeelraad. Zij zochten een opvolger, en ik heb een plan ingediend. Dat werd gehonoreerd.’
Vastgoed als vliegwiel
Zo werd Q-Factory na de Wild Romance het tweede avontuur in de muziekindustrie voor ’t Hoen: ‘Toevallig hadden we net voor de pandemie een hele rits van onze Amsterdamse horeca verkocht, en al even daarvoor ook het Amsterdam Beach hotel in Zandvoort, toen net bekend werd dat de Formule 1 daar naartoe kwam. Die verkoop ging vier keer over de kop, en met dat geld heb ik Keymusic kunnen kopen. Ondertussen zijn we ook bezig met de ontwikkeling van woningen voor muziekstudenten. Zo zie je dat daar al die dingen mooi samenkomen.’
Wild Romance
De livestream die 3 juni werd uitgezonden van een concert van Wild Romance is ook zo'n voorbeeld van 'samenkomen': opgenomen met de livestreamfaciliteiten die Q-Factory sinds kort heeft.
Keymusic-keten blijft uitbreiden
Nu ziet het palet muziekwinkels er zo uit, met dus nieuwe winkels op komst, zodat het er binnenkort 30 zullen zijn.
Waarom die filosofie van schaalvergroting? ‘De merken zeggen ons dat de Benelux nog niet overal genoeg dekking heeft. Daarom willen we ook in Maastricht gaan openen. Onze webwinkel is belangrijk, maar fysieke winkels kun je niet wegdenken uit de muziekbranche. Je hebt die beleving nodig. Dat kunnen we nu vanwege corona nog niet genoeg uitrollen, maar dat gaan we zeker doen. Iemand als Koen Herfst gaat voor ons die activiteiten organiseren.
De nieuwe winkel aan de Vierhavenweg in Rotterdam
Licht
‘We ontwerpen de winkels zo dat er veel licht is. We hebben een ontwerpteam van Astoria, onder leiding van Anja Molhoek, mijn partner. Wat zij doen is kijken naar hoe het anders kan. De meeste muziekwinkels zijn donkere hokken; dat moet niet. We gebruiken veel natuurlijke materialen. We hebben nu zo’n vier, vijf winkels nieuw ingericht, met duurzame materialen bovendien.
Keymusic Antwerpen is gevestigd in de voormalige Porsche garage
Unieke locaties
‘We proberen steeds unieke locaties te bemachtigen. In Antwerpen de oude Porsche-garage, een superplek. We gingen er in februari in, maar mochten in augustus België pas weer in om daar te gaan verbouwen. Het oude Feedback-pand in Rotterdam was te donker. Het nieuwe pand aan de Vierhavenweg hebben we met een enorme teamspirit binnen vier weken ingericht. Iedereen heeft daar zó hard gewerkt! We waren drie dagen open en toen konden we weer dicht door de lockdown. Maar we hadden wel 700 man op één dag binnen!’
Lees het hele interview in Slagwerkkrant 224, juli-augustus 2021. Nu in de winkel of te bestellen in onze webshop.
Foto's Keymusic Amsterdam - met 2 winkels gevestigd in Q-Factory, waaronder de nieuwe formule DJ Gear Shop
Foto's Keymusic Antwerpen
Foto's van de nieuwe 5 etages hoge winkel van Keymusic in Den Haag, sinds kort gevestigd in de winkel waar Keymusic ooit met Rock Palace begon.
Nieuwe locatie Keymusic Rotterdam aan de Vierhavenweg
www.keymusic.com/nl
www.keymusic.com/be
In de nieuwe Atlantis Studio, gevestigd in Q-Factory Amsterdam:
'Met Wild Romance hebben we daar al de nieuwe single opgenomen'