In Slagwerkkrant 211 (mei-juni 2019) presenteren we net als in de editie ervoor een aantal mooie interviews met drummers die wij troffen (en die ons troffen) op Eurosonic Noorderslag. Zo lees je een artikel over Jaap Relou die met For I Am King de vaderlandse metal-eer hoog hield in Groningen. Hier op Slagwerkkrant Plus kun je video's bekijken van de band en nog een aantal extra interviewfragmenten lezen.
door Kevin Pasman
In het interview in Slagwerkkrant 211 vertelt Relou over het onconventionele compositieproces bij For I Am King.
‘Er worden ideeën gemaakt in Guitar Pro. Daarin wordt door de gitaristen bedacht waar bijvoorbeeld double bass moet komen. Er zitten geen fills in, er wordt niet over bekkens nagedacht; alleen de basis om een idee te geven. Als het grootste gedeelte van de song staat, maak ik een mix van die midigitaren, die zet ik over in Superior Drummer en begin ik helemaal blanco.'
Jaap Relou met For I Am King op ESNS 2019
(foto Dennis Boxem)
In deze video speelt For I Am King de track Hades live @Fortarock 2018
Hieronder wijdt Jaap Relou uit over dat ongebruikelijke compositieproces.
'Het heeft er bijvoorbeeld bij In Flames toe geleid dat het intro twee keer zo lang is geworden en er een stop voor de drums in is gekomen. Daarna is pas de thrashbeat gekomen, gevolgd door de blastbeat aan het einde. Die zat oorspronkelijk helemaal aan het begin. Zodra ik dat heb ingeleverd, importeert de rest dat in Guitar Pro en als alles af is, boeken we weekendjes ergens in een huisje.''Daar gaan we een weekend lang alle nummers luisteren die er op dat moment zijn, aantekeningen daarvan maken en een beoordeling eraan geven. Daar zijn vier categorieën voor: studiomateriaal en af, studiomateriaal en er moet nog aan gewerkt worden, het heeft potentie maar het is er nog niet of het moet echt de prullenbak in. Op de tweede of derde dag hebben we een inventarisatie en bespreken we wat we er niet goed aan vinden. Daar werken we in dat weekend ook weer aan.’
Dit is de Official Video van de track Prey
Bekkeninspiratie
‘Justin Foley van Killswitch Engage is voor mij hét voorbeeld van less is more. Mijn bekkeninspiratie heb ik van hem. Een Hybrid china en een K hihat in combinatie met A Customs. Hij is ook meesterlijk in het spelen van simpele grooves onder best wel technische gitaarstukken, maar zonder dat het te leeg klinkt. Ik vind dat zo knap! Het is moeilijk om dat goed voor elkaar te krijgen.
‘Naar mijn mening kan ik dat nog wel veel beter doen, maar dat hou je altijd. Ik ben van mening dat ik nog wel heel veel vaardigheden kan bijleren, maar het moet wel in dienst van de muziek blijven. Dat is voor mij nummer één, in plaats van indrukwekkende chops spelen.’
Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 211 (mei-juni 2019)