In zijn cursus "Spelen" voor Slagwerkkrant (september-oktober 2014) gaat Mark Eeftens dieper in op het drumwerk van jazzrock-icoon Billy Cobham. Hieronder vindt je naast een link naar het artikel met de muziek van deze Slagwerkkrant (waaronder tracks die Mark transcribeerde) ook nog een aantal extra transcripties uit Cobham's oeuvre. klik links onder DOWNLOAD op het pdf-icoon om ze te bekijken.
In Spelen van Slagwerkkrant 183 (september-oktober 2014) schrijft Mark Eeftens onder meer over Billy Cobham:
"In de jaren zeventig was Billy Cobham dé drummer’s drummer. Er volgde nog een hele rij na hem, maar voor velen is hij nog steeds een absolute held. Zijn solo’s zijn meestal vrij in tempo en er is vrij goed te horen wat hij doet. Niet echt voer om uit te schrijven dus. De grooves die hij vanaf de plaat Spectrum op de wereld afvuurde, staan ook veertig jaar later nog als een huis."
"Wat meteen opvalt, is Cobham’s beheersing van de ghostnotes op zijn altijd mitrailleurstrak klinkende snare. Er zit een enorm verschil tussen de zachtste ghostnotes en de hardste backbeat. Gespeeld in een tijd dat compressors en gates nog in de kinderschoenen stonden duidt dat op een grote technische beheersing. Ook lekker vreemde maatsoorten als 7/8 en zelfs 17/16 worden met een geweldige flow gespeeld."
Bekijk de volledige cursus met de transcripties in Slagwerkkrant 183 (september-oktober 2014). De meeste uitgeschreven tracks kun je hier beluisteren via Spotify.