Anika Nilles Clinic bij Drumland
Dinsdag 25 februari op Slagwerkkrant Podium bij Terpstra Muziek Drumland in Lijnden
Events 12-12-2019 22:12
Op het Slagwerkkrant Podium van Terpstra Muziek Drumland in Lijnden, onder de rook van Amsterdam, zijn er al heel wat mooie clinics gepasseerd de laatste jaren. In februari 2020 komt Anika Nilles langs voor een clinic.

Anika Nilles Clinic
dinsdag 25 februari, 20.00 uur
Slagwerkkrant Podium, Terpstra Drumland, Lijnden
Tickets € 10,- op www.drumland.nl

Ze is in een paar jaar tijd uitgegroeid van Youtube-drumster tot een van de beste en meest gevraagde clinicians wereldwijd, met een enorme dosis groove en techniek in haar spel. Te gek dus dat ze in februari op het Slagwerkkrant Podium van Drumland een clinic komt geven.

Anika Nilles heeft een prachtige open groove, vol klaterende fills en spectaculaire breaks, maar boven alles ongelooflijk muzikaal drumwerk. 

Anders dan de meeste drummers die naam maken via Youtube schrijft en produceert Anika zelf de songs die ze op de videosite zet.

Bekijk haar video’s op Drumeo maar eens, of de tracks die ze op haar eigen website en Youtube-kanaal (178.000 abonnees) heeft gezet.



Haar video Alter Ego, waarmee ze doorbrak, heeft al bijna 4 miljoen views.

Anika Nilles Clinic
dinsdag 25 februari, 20.00 uur, Slagwerkkrant Podium, Terpstra Drumland, Lijnden
Tickets € 10,- op www.drumland.nl

In Slagwerkkrant 188, juli-aug 2017 hebben we een interview gepubliceerd. Ze vertelt daarin alles over haar visie op drums en muziek. Lees dat interview - door Dennis Boxem - hieronder! 

Eh... dat is toch die Youtube-drumster? Ja, Anika Nilles dankt haar bekendheid inderdaad aan ’s werelds grootste videovergaarbak. Wie daar een van haar drumvideo’s heeft gezien, weet ook dat ze heel veel meer is dan een simpel Youtube-sterretje. Een prachtige open groove, vol klaterende fills en spectaculaire breaks, maar boven alles ongelooflijk muzikaal drumwerk in door haarzelf geschreven songs: maak kennis met het fenomeen Anika Nilles.

‘Ik had een filmpje gemaakt omdat iedereen altijd aan me vroeg of ik ook dingen op Youtube had staan. Eigenlijk meer met het idee dat het me wat werk op zou kunnen leveren. Zes uur na het uploaden was de video van Wild Boy al een paar duizend keer bekeken.’ Het lijkt erop dat niemand verbaasder is over haar eigen succes dan Anika Nilles zelf. De cijfers liegen er dan ook niet om. Sinds Wild Boy in oktober 2013 online kwam, is de video meer dan 700.000 keer bekeken. Alter Ego, de tweede video van Nilles, kruipt inmiddels richting anderhalf miljoen viewers. Nilles’ andere video’s zitten stuk voor stuk rond de paar honderdduizend, maar ook daar komen nog wekelijks duizenden views bij.
‘Het stomme is: toen ik die eerste video postte, stond ik er helemaal niet zo bij stil dat de hele wereld hem zou kunnen zien. Je wéét het wel natuurlijk, maar eigenlijk dacht ik dat ik gewoon iets had gemaakt om aan bekenden te laten zien. Ik had een nummer liggen dat ik zelf geschreven had, en waar ik ook alle rechten over bezat. Het was geen drumcover of zo, maar gewoon iets dat echt van mezelf was.’

Sinds die eerste video is er een hoop veranderd voor Nilles. De aanvragen voor clinics en gigs vliegen haar links en rechts om de oren, en alle drummerken staan in de rij om iets met de in Mannheim woonachtige Duitse te doen. Nilles begint er nu zelf langzaam aan te wennen, al komt die nieuwgevonden roem met de nodige ongemakken. ‘Weet je wat gek is? Ik heb sinds die video’s zo populair zijn geworden veel meer last van zenuwen. Ik heb altijd het gevoel dat ik perfect moet spelen, en sommige dagen lukt dat gewoon niet. Soms ben je moe, soms loopt het gewoon niet zoals je wilt. Er zijn echt wel dagen dat ik het niveau van de video’s niet haal.’

30% drums
Nilles kreeg de liefde voor drums met de paplepel ingegoten, want niet alleen haar vader, maar ook haar oom en neef spelen drums. ‘Mijn vader had een drumstel in de kelder staan, en ik ben er op een dag gewoon achter gaan zitten. Mijn vader heeft me toen de eerste grooves geleerd, en ik was verkocht. In het begin heb ik wel les gehad bij de plaatselijke muziekschool, maar daar zat ik na vier jaar nog steeds alleen achter een snaredrum. Ik heb vervolgens vooral zelf heel veel geleerd en pas later, toen ik al wat meer kon, ben ik weer lessen gaan volgen.’

Ondanks die muzikale familie was het muzikantenvak voor Nilles niet de eerste keus. ‘Ik kom uit een familie waar we redelijk nuchter zijn. Muziekmaken is leuk, maar je moet eerst maar eens een gewoon en veilig beroep leren. Ik heb dan ook jarenlang als sociaal hulpverlener gewerkt; een veilige baan, met een betrouwbaar inkomen, Huisje, boompje, beestje, alles voor elkaar. Maar toch bleef het maar aan me trekken, en op een dag heb ik gewoon de sprong gewaagd. Ik heb mijn baan opgezegd, en dat was het.’

Nadat Nilles haar baan had opgezegd, schreef ze zich in bij de Popacademie in Mannheim; de Duitse variant van de Nederlandse rockacademie. Daar studeerde ze begin 2014 af op de studierichting Popmusik Design. ‘Dat is een richting waarbij je een instrument combineert met de zakelijke kant van de muziekindustrie. De balans ligt daarbij wat zwaarder op de zakelijke kant. Ongeveer 30 procent drums, 70 procent business, maar eerlijk gezegd voelde het wel eens alsof ik nog maar 10 procent van de tijd aan drummen toe kwam.

‘Voor mijn eindexamen had ik een aantal eigen nummers nodig, en een daarvan is Wild Boy geworden. Ik heb jarenlang als zangeres in een band gezongen, en in die tijd heb ik altijd al zelf muziek geschreven. Gek genoeg had ik nog nooit bij mijn eigen muziek de drumpartij geleverd. Toen ik aan Wild Boy begon, heb ik dat ook geschreven met een band in gedachten. Het was iets waar ik in mijn hoofd wel een zangpartij bij hoorde, maar die is er uiteindelijk nooit gekomen. Ik denk dat de drums die rol een beetje hebben overgenomen. De drumpartij is niet alleen maar dienend; hij bepaalt voor een groot deel ook het verhaal en de sfeer van het nummer. Zonder dat het echt een show wordt. Het gevoel is voor mij belangrijker dan de techniek.’
 

Gekke bekken
‘Ik bepaal mijn drumpartij dus aan de hand van een melodie, en dat hoeft dus niet eens een melodie te zijn die je in de track terughoort. Het mooiste voorbeeld daarvan is Alter Ego. Die track had aanvankelijk wel een zanglijn, en mijn drumpartij loopt om die zanglijn heen terwijl ik hem op sommige juist volg. Nadat ik mijn drumpartij had opgenomen, hebben we dat zangspoor helemaal gewist, waardoor de drums nu reageren op een partij die niet meer bestaat. En het werkt!’

Maar met alleen een drumpartij en een melodielijn ben je er nog niet. Wie denkt dat Nilles haar extreem succesvolle Youtubes even in een weekje in elkaar draait, komt bedrogen uit. ‘Het maken van zo’n video kost heel veel tijd. Van begin tot eind zo’n twee maanden. Als je schrijft zoals ik schrijf, dan kost dat al relatief veel tijd. Een nummer moet voor mij altijd een hook hebben, iets dat het pakkend maakt. Als ik een paar akkoorden heb, dan begin ik met het bepalen van de vorm. Daar maak ik een drumpartij bij. Die neem ik op. Daar neem ik vervolgens alle instrumenten bij op, en uiteindelijk doe ik de drumpartij nog een keer. Door die drums een tweede keer op te nemen, kan ik reageren op wat de andere instrumenten doen, en zo ontstaat er vaak iets heel anders. Voordat een nummer helemaal af is, ben ik dus al heel wat tijd kwijt. Vooral ook omdat ik er door al mijn andere verplichtingen niet iedere dag aan kan werken. Daarna komt natuurlijk het hele videogedeelte. Pas als de video en de bijbehorende audio zijn opgenomen regel ik een bassist en gitarist en dan wordt het nummer verder ingevuld. Het lijkt een omslachtige manier van werken, maar in de praktijk werkt dat gewoon erg goed. Het enige probleem is momenteel dat ik de tijd moet zien te vinden om te focussen en door te kunnen werken. Daarom zet ik deze zomer ook twee maanden alles opzij om aan het album te kunnen werken. Het is een volgende stap die ik gewoon moét maken.

‘Spelen voor de camera is gewoon heel raar. Je moet er leuk uitzien, je moet opletten hoe je erbij zit, en tegelijkertijd moet je ook nog eens je drumpartij op orde hebben. Dat valt niet mee, en er zijn echt wel een aantal takes geweest waarbij de drumpartij helemaal in orde was, maar ik allerlei gekke bekken zit te trekken. Zo’n take gebruik je dan toch maar liever niet.’

Eigen band
‘Ik heb er nu bewust voor gekozen om de komende tijd geen video’s meer uit te brengen. Ik ben me echt aan het focussen op het schrijven van mijn album. Dat moet aan het eind van de zomer zijn afgerond. De komende maanden doe ik nog een aantal clinics, maar in juli en augustus heb ik alles stilgelegd. Dan kan ik in een keer een aantal video’s van songs op het album maken, en die kan ik dan gespreid releasen. De opnamen voor de plaat doe ik in de Liner Studio’s in Waldorf. Daar maak ik al mijn eigen opnamen, en in ruil daarvoor speel ik op producties van anderen. Dat gaat allemaal met gesloten beurs, en dat is momenteel ook echt de enige manier waarop ik zo’n project kan financieren. Ik ben geen geluidstechnicus, dus ik kan het niet alleen. Ik werk daar nu vier jaar en ik voel me er ontzettend thuis. Het voelt echt als familie daar.’

Ik moet zeggen dat ik tot een paar maanden geleden nauwelijks een plan had voor mijn carrière als drummer. Ik speelde gewoon in bands en deed mijn ding. Plotseling werden die video’s een hit en zat ik in een soort achtbaan. Ik ging er maar gewoon in mee. Pas bij Chary Life begon ik weer een beetje grip op de zaak te krijgen. Ik heb nu min of meer een beeld van hoe ik al die aandacht kan gebruiken om mijn carrière een stapje verder te helpen. Daarom ben ik nu ook meer op mijn eigen dingen aan het focussen. Niet alleen het doen van clinics en lesgeven, maar ook het werken aan meer eigen materiaal. En het opzetten van een eigen band natuurlijk: Nevell. Op de laatste video speel ik al met ze samen, en dat is echt te gek. Het is ook de bedoeling dat ik met die band vanaf volgend jaar live ga spelen.

‘Er is natuurlijk heel wat te zeggen voor het succes dat ik nu al heb gehad, en ik ben daar ook ontzettend dankbaar voor. Maar als ik mijn eigen ding wil doen, moet ik gewoon meer materiaal hebben. Met vijf songs kun je geen optreden geven, dan staat je publiek in twintig minuten weer buiten.’

Hoogtepunt
Ook voor Anika Nilles geldt dat je met alleen Youtube-succes niet even slapend rijk wordt; het blijft een kwestie van op de centen passen en er moet een vervolg komen. ‘Door al het succes en de drukte daaromheen heb ik zelfs wat goedbetaalde gigs moeten laten schieten. Zo speelde ik in een coverband waarmee ik redelijk wat geld verdiende, maar daar heb ik geen tijd meer voor. Dat is wel voor een groot gedeelte opgevangen door de clinics die ik nu doe, maar alles wat ik verdien, gaat wel in de productie van de nieuwe plaat zitten.

‘Daarnaast schrijf ik nu cursuspagina’s voor twee muziekbladen en geef ik wat drumlessen via Skype. Hoewel ik daar eerst nogal sceptisch over was, blijkt dat heel goed te werken. Zolang je allebei een stabiele internetverbinding hebt, is dat heel goed te doen. En het mooie is dat ik die lessen om al mijn andere activiteiten heen kan plannen.’

Naast het geplande album zal Nilles waarschijnlijk het komend jaar op een aantal prestigieuze drumfestivals te zien zijn. Een daarvan is al bevestigd: Het Meinl Drumfestival op 27 juni in Gutenstetten. ‘Er zijn inderdaad wat aanvragen voor de grote drumfestivals, en dat vind ik behoorlijk spannend. Ik heb inmiddels al wel heel wat clinics gegeven, maar op zo’n groot podium heb ik nog niet in mijn eentje gestaan. Het Meinl drumfestival is wat dat betreft wel een hoogtepunt. Meinl heeft me de afgelopen anderhalf jaar enorm gesteund, maar daarnaast ben ik er zelf ook een aantal keer als bezoeker geweest. Dat maakt het wel bijzonder. Natuurlijk ga ik er een aantal van mijn songs spelen, dat moet gewoon. Ik zit er zelfs aan te denken om een drumsolo te spelen. Misschien... Ik heb een paar ideetjes en daar ga ik nog even flink op zitten; als ik genoeg vertrouwen heb dan doe ik het.’

www.anikanilles.com