Spelen met Steve Judd (Karnivool)

Meer transcripties bij de cursus in Slagwerkkrant 158

Slagwerkkrant Plus 19-06-2010 23:55

In de cursus Spelen van Slagwerkkrant 158 ging Mark Eeftens in de weer met de complexe partijen van Steve Judd, drummer bij de Australische rockband Karnivool. Hier in Slagwerkkrant Plus presenteren we nog eens vijf extra transcripties; gewoon omdat het zo lekker en gewaagd gedrumd is allemaal.

In de stilte rond de band Tool duiken er andere namen op die qua stijl of geluid soms in de buurt komen. De Australische groep Karnivool lijkt momenteel de wereld stormenderhand te veroveren. De formatie doet het over het algemeen goed bij fans van Tool, maar heeft ondanks de raakvlakken toch een duidelijk eigen geluid. Drummer Steve Judd lijkt qua spel in elk geval geen kloon van Tool-drummer Danny Carey. Hij doet meer denken aan José Pasillas (Incubus) en Thomas Pridgen (Mars Volta). Eén ding staat vast: Judd heeft op het recente album Sound Awake gezorgd voor geweldig drumwerk! Dit is weer zo’n cd waarvan je het drumwerk van de eerste tot de laatste noot zou kunnen uitschrijven. Zou willen uitschrijven, als dat niet zo’n berg tijd zou kosten. Judd speelt in elk nummer een interessante partij die prachtig is verweven met de ingewikkelde nummers van de band. Hier nog een paar extra transcripties, maar luister naar de hele cd en je zult versteld staan van de ritmische inventiviteit van Judd!
Koop die plaat!

1. Umbra
Een lang uitgesponnen 7/4 op 0:44 minuten, gespeeld op de ride. Let op de 32sten-frutsel op tel twee en drie en de linkerhand die op de tweede zestiende van tel 4 even de open hihat raakt.

2. All I Know
Op 2:37 minuten denk je dat je een rare maatsoort hoort met een verspringende jamblocktik. Het is echter gewoon 4/4, en die tik zit om de vijf zestienden. Dat jamblockpatroon begint elke maat opnieuw op de 1, dus dat valt dan weer mee (omdat het niet over de maatstreep loopt). Een hihat zit er misschien ergens onder, maar is niet hoorbaar. De ghostnotes op de snare die samenvallen met de jamblocknoten zou je weg kunnen laten.

3. The Caudal Lure (vanaf begin)
Tja, hoe schrijf je deze tien 3/4-maten op? Tien keer 12/8 had ook gekund, en klinkt even logisch. In maat 5 en 6 zitten een paar stevige accenten op de tweede zestiende van de eerste tel, waardoor het lijkt alsof er een andere maatsoort wordt gespeeld. Als je echter gewoon doortelt en schrijft, kom je gewoon op de reeds genoemde tien 3/4-maten uit. En dit is dan nog maar het intro...

4. Deadman (vanaf 0:03)
Het is een beetje moeilijk te horen op welke toms en met wat voor stokken Judd dit patroon speelt. Ik heb de eerste vier maten opgeschreven, maar het nummer bevat nog heel veel meer mooie patronen, ook weer met een ongelooflijke ritmische ideeënrijkdom. Judd trapt de hihat heel zacht op de kwart (met punt, want 12/8) of beweegt alleen met zijn linkerbeen, maar je hoort de hihat heel zachtjes meegaan.

5. Set Fire To The Have
Dit nummer begint met een vol en neurotisch patroon. Het lijkt aanvankelijk gewoon een improvisatie over de set, maar na twee maten blijkt het te herhalen! Ik heb het voor vier toms geschreven, maar je kunt het zelf een beetje aanpassen aan je eigen set.

Succes!

Voor vragen en opmerkingen: info@drumschool.nl
zoeken
zoeken