Spelen met Wilco’s Glenn Kotche
Extra notenwerk bij de cursus in Slagwerkkrant 155
Glenn Kotche heeft heel wat in zijn mars. Ga eens kijken op zijn site (via zijn artist page), waar hij erg vindingrijk is met het bedenken van geluiden. Zijn drumsound en -techniek zijn eveneens dik in orde, en met die bagage voorziet hij de nummers van Wilco telkens weer van een mooie, fantasievolle begeleiding. Kotche’s spel is soms subtiel tikkend, maar ook vaak vol vette groove en variatie. Opvallend is dat zijn patronen bijna altijd over twee of vier maten lopen en dat hij vaak de hihat in kwarten speelt.
De uitgeschreven fragmenten zijn afkomstig van de albums: 'Wilco', 'The Album', 'A Ghost Is Born', 'Yankee Hotel Foxtrot' en 'Sky Blue Sky'.
Gelinkt aan dit artikel is ook zijn solo-album 'Mobile' uit 2006.
- You and I (0:39) (Wilco, The Album, 2009, track 5)
Open ritme dat wederom over twee maten loopt.
- Spiders (A Ghost Is Born, 2004, track 3)
Lekker maniakaal intro- en basisgroove zonder bass op 1 en 3, en daardoor toch weer wel apart.
- Hummingbird (1:24) (A Ghost Is Born, 2004, track 5) Een zestiendenshuffle die aantoont dat Kotche ook zijn swingfeel tot in de puntjes beheerst.
- I’m A Wheel (A Ghost Is Born, 2004, track 9)
Lekker snel ritme en alweer met kwarten op de hihat, een van Kotche’s handelsmerken.
- I’m Trying To Break Your Heart (2:34) (Yankee Hotel Foxtrot, 2002, track 1)
Dit maffe offbeatritme wordt door Kotche nog aangevuld met allerlei steelpan- en bell-achtige klanken. Lekker weird wel.
- Pot Kettle Black (0:02) (Yankee Hotel Foxtrot, 2002, track 9)
Deze hebben we inmiddels vaker gehoord: de tweematengroove, nu met achtsten op de hihat.
- Either Way (Sky Blue Sky, 2007, track 1)
Kalm en toch funky ritme met zestienden op de hihat.
- You Are My Face (1:59) (Sky Blue Sky, 2007, track 2)
Groove met ghostnotes, in zestienden-shufflefeel gespeeld.
- Side With The Seeds (1:49) (Sky Blue Sky, 2007, track 5)
Leuke inventieve 6/8-maat met triool erin. Excuses voor de drietjes van de onderste triolen. Die hadden een halve centimeter naar rechts moeten staan, maar lieten zich door het programma niet verplaatsen.