De snelleesmethode van John Riley

Eric Harland’s drumleraar legt uit

Slagwerkkrant Plus 16-04-2008 15:40

In Slagwerkkrant 145 lees je het interview dat redacteur Mark Eeftens deed met jazzrevelatie Eric Harland. Deze vertelt daarin over de voordelen van Speedreading, een goede methode om supersnel partijen te kunnen lezen én interpreteren. Harland leerde deze aanpak van John Riley, zijn drumleraar op The Manhattan School of Music en tevens auteur van boeken als 'The Art Of Bob Drumming' en 'Killer Grooves'. Wij vroegen Riley via de mail om er wat meer over te vertellen.

John Riley:
Leuk om van jullie te horen. Leuk ook dat jullie met Eric gesproken hebben. Hij speelt echt geweldig.

Om een goede lezer te worden op de snaredrum moet je vooral veel herhalen. Je herkent de frases en patronen dan sneller. Voor het lezen van een partij voor drumstel kun je een iets andere benadering gebruiken. Kijk eerst waar de ‘verrassingen’ zitten en oefen die. Speel vervolgens de frases die tot de normale flow behoren eens goed door.

Om je ogen te trainen om sneller door een stuk bladmuziek te gaan, kun je het volgende doen. Neem een boek als 'Syncopation' van Ted Reed. Kies een tempo dat sneller is dan het tempo waarop je alles precies kunt lezen.

Speel time en probeer zoveel mogelijk ritmes uit het boek met je linkerhand er tegenaan te spelen. Stop niet als het fout gaat of wanneer je noten mist, maar laat je ogen doorgaan en blijf grooven. Probeer dus te raken wat je kunt, maar laat de rest gewoon gaan en blijf de muziek gewoon doorspelen, ook als je niet elke noot raak slaat. Hoe beter dat gaat, hoe hoger het tempo dat je kiest.

Ik hoop dat dit helpt en dat we elkaar een keer kunnen ontmoeten.

Vriendelijke groet,
John Riley

Edities bij dit artikel

zoeken
zoeken