Drums opnemen - deel 2
Meer citaten van bekende drummers
Vinnie Colaiuta (SWK 101)
‘De tijd dat ik mij door een producer als het ware met de zweep liet slaan is voorbij. Maar zelf ben ik ook toleranter en duidelijker geworden. Dat is het karakter dat je moet hebben om in de studio goed te kunnen functioneren. Iemand als Jeff Porcaro beheerste al die facetten tot in de perfectie.’
Ricky Lawson (SWK 101)
Over opname
Gaslighting Abbie van de cd 'Two Against Nature' van Steely Dan
‘Alle grote sterren hebben maar één eis: je moet hun muziek perfect kennen. Alle licks, alle tempo’s, alle melodieën uit je hoofd meedreunen. Hoeveel takes ik voor deze song heb gedaan? Drie. Eentje voor de lunch en twee erna.’
Cesar Zuiderwijk (SWK 108)
‘Door de theatertour 'The Naked Truth' ben ik een andere drummer geworden. (...) Ik ben ook veel kleiner gaan spelen. Een kleinere maat drumstel en een kleinere snaredrum die ik nu ook tijdens de elektrische optredens gebruik. (...) Doordat we in de theaters hebben gespeeld, is er binnen de band veel minder angst. We durven nu veel vrijer te spelen, ik ook. Daardoor kun je het livespel vertalen naar de studio.’
Kenny Aronoff (SWK 109)
‘Ik kan aan sommige cd-tracks horen dat de drummer is ge-edit in Pro Tools. Ik hoor het aan de feel. En soms gewoon omdat ik weet dat een drummer niet zo goed is als hij op plaat klinkt. Dat kan heel misleidend zijn, vind ik.’
Kenny Aronoff (SWK 109)
‘Je hoort het soms aan een agressief refrein dat qua fills en dynamiek veel te naadloos overgaat in een soft couplet. Het is alsof je een auto die 150 rijdt van de ene op de andere seconde 20 laat rijden, zonder remsporen te maken.’
Kenny Aronoff (SWK 109)
‘Iets anders dat de creativiteit kan verpesten, is een producer die na drie takes zegt: “Zo is het goed genoeg. We fixen het wel.” Dan kan ik wel zeggen: maar ik maakte er in dit gedeelte echt een zooitje van. Dan zeggen ze nog: “We fixen het wel.” Met Pro Tools naast zich zijn ze al snel tevreden…’
Butch Vig (echte naam: Bryan David Vigorson) (SWK 109)
‘De eerste keer met Pro Tools moet je voorzichtig zijn. Je moet je toms bijvoorbeeld niet te hard aanslaan en sowieso je levels goed in de gaten houden. De kleuring van de tape-sound mis je en het is dus heel belangrijk dat je tevreden bent met het geluid dat het apparaat in gaat. Zorg voor een goede sound van de ruimte en let op de microfoons! Het geweldige is dat als die basis eenmaal in Pro Tools zit, je nog alles aan de sound kunt veranderen: met filters, plug-ins, distortion. En alles los van elkaar: bass, toms, snare.’
Steve Jordan (SWK 123)
‘Veel artiesten hebben weinig op met studiodrummers en dat is terecht. Een studiodrummer speelt altijd zijn ‘studioversie’ van songs. Als je een bekende sessiecat bijvoorbeeld een reggaenummer laat inspelen, krijg je een studioversie van een reggaenummer. Veel studiodrummers zijn daarom niet om aan te horen.’
Gene Hoglan (SWK 127)
‘Er zijn albums die worden geroemd vanwege het drumwerk, terwijl ze in de computer in elkaar zijn gedraaid. Dat is bij ons niet het geval. Ik wist dat er hier en daar gePro-Toold zou worden, maar ik had me voorgenomen om de partijen zo strak te spelen als, eh,
onmenselijkerwijs mogelijk was.’
Pierre van der Linden (SWK 136)
Over de plaat 'Focus II' (1971)
‘In de studio klonk het fantastisch, maar toen ik de plaat terughoorde, viel het enorm tegen. Het leek wel alsof ze mijn hele drumstel vol schuimrubber hadden gestopt. Ik was niet bij de mix geweest en het bleek dat ze bijvoorbeeld in mijn drumsolo hadden geknipt. Dat was een onaangename verrassing.’
Gavin Harrison (SWK 137)
‘Tegenwoordig hebben ze na twee maten spelen al genoeg. Het is makkelijker te knippen en te plakken dan even de track uit te spelen. Dat vind ik toch wel erg jammer.’