In slagwerkkrant 241 (mei-juni 2024) lees je een interview met jazzdrummer Vinsent Planjer, waarin hij vertelt over zijn bijzonder project "Warm To The Touch". Hier op Slagwerkkrant Plus kun je een aantal mooie relevante video's checken en daarnaast presenteren we nog wat interviewfragmenten die we je niet wilden onthouden. Als je onder DOWNLOAD klikt op het pdf-icoontje kun je een archiefartikel over Vinsent bekijken uit 2014 (SWK180), en onderaan vind je nog twee links naar eerdere online items, beide van zijn eigen hand.
Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 241 (mei-juni 2024). Vanaf vrijdag 17 mei in de winkel. Of je kunt deze editie bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.
door Bouke Bijlsma
In het artikel vertelt Vinsent over zijn project Warm To The Touch; een album met acht stukken geïnspireerd op o.a. Shostakovic, Messiaen, Iraanse muziek, Pink Floyd en Amerikaanse drumline-groepen. Van elk nummer zal de komende maanden ook een video verschijnen.
PINK fLOYD
Hij vertelde in het interview nog over de track The Western Lands, met mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo.
'Zij speelde op een basmondharmonica, en het geluid daarvan, en de riff die ze speelde, deed denken aan baslijnen die je ook wel hoort in de symfonische rock (het deed haar zelf denken aan Soft Machine). Ik had ook al wel en paar keer gehoord, dat als ik op de Whisper Kit speelde met mallets, het mensen deed denken aan 70's rock. Iemand zei: als je zo speelt, denk ik aan de vroege Pink Floyd met Nick Mason. Dat verbaasde me wel. Dank je, I Guess, maar zo kwamen die twee dingen dus bij elkaar. We zijn gewoon gaan zitten spelen met die lijnen, echt een beetje een jazzy aanpak, dus met een vast thema en dan veel improvisatiestukken die daarmee spelen.'
BAROK
Bij dit project en ook bij vaste formatie Rembrandt The Trio speelt Vinsent vooral op zijn Whisper Kit. Een eigenzinnige set-up met een aanmerkelijk zachtere sound, waarop je dus eigenlijk voluit kunt spelen zonder dat het te hard wordt. Vinsent legde uit:
‘We speelden vaak met muzikanten uit het Midden-Oosten, en die spelen dan op Ud, Kanoun, Santour, en Dar; allemaal akoestische instrumenten die zachter klinken dan onze piano, drums en contrabas. Het werd voor ons dus noodzaak om op zoek te gaan naar instrumenten met een zachtere klank. Via via kwamen we voor Rembrandt Frerichs uit op de forte-piano – ik had er toevallig een documentaire over gezien. Het is een soort voorloper van de vleugel en hij klinkt echt veel milder. Onze bassist Tony Overwater vond de Violone, een minder bekend barok-instrument, een soort voorloper van de contrabas, maar dan wel met zes snaren. En ik stelde mijn eigen Whisper Kit samen (zie onderstaande video’s voor een beeld en de klank daarvan). Het was bijzonder hoe goed deze instrumenten mengden met de klanken uit het Midden-Oosten. En wat ook mooi is: door die andere klank ga je ook weer anders spelen.’
VIDEO'S
Check hieronder een aantal mooie video's met Vinsent planjer
Pianoconcerto - Rembrandt Frerichs, Alma Quartet, Dominic Seldis, Vinsent Planjer
Kepera Trio & Yoram Lachish (Vinsent op tombak)
The Apple And The Apricot - animated film by Anna Eijsbouts & Rembrandt Trio (story by Vinsent Planjer)
MEER ARTIKELEN OP SWK.NL
Opnamedagboek uit 2014 (de uitgebreide online versie van het artikel in SWK 180)
Tourverslag met Kayhan Kalhor in Iran (2017)
Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 241 (mei-juni 2024). Vanaf vrijdag 17 mei in de winkel. Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl