Nate Smith - Hiphop, jazz en vreemde maatsoorten

video's en extra's bij het interview in Slagwerkkrant 230

Slagwerkkrant Plus 23-06-2022 15:06

In Slagwerkkrant 230 (juli-augustus 2022) lees je een uitgebreid coverinterview met Nate Smith. Op het komende North Sea Jazz speelt hij op één avond zowel met Fearless Flyers als met zijn eigen formatie Kinfolk. Een aanrader voor elke drummer om dat te gaan checken, allebei, want Smith is dé jazzdrummer van dit moment. Hier op Slagwerkkrant Plus kun je een aantal mooie video's bekijken, met genoemde bands en solo, en presenteren we nog een aantal mooie interviewfragmenten die niet in het magazine staan. Als je onder DOWNLOAD klikt op het PDF-icoon kun je nog de transcripties vinden die Mark Eeftens in het vorige nummer maakte van Smith werk met zanger Jose James.

Dit is een extra web-item naar aanleiding van een artikel in Slagwerkkrant 230 (juli-augustus 2022). Vanaf vrijdag 24 juni in de winkel. Of je kunt deze editie bestellen in onze webshop Muziekmagazines.nl. We sturen Slagwerkkrant op zonder verzendkosten.  

door Bouke Bijlsma
Foto's Fred van Diem

foto Fred van Diem

In het interview in SWK 230 (mei-juni 2022) vertelt Nate Smith onder meer over zijn ghostnote-techniek, over zijn liefde voor zowel jazz als hiphop. over zijn muziekheld Vernon Reid, en over ritmische modulaties. Hieronder lees je nog een aantal interviewfragmenten die we je niet wilden onthouden: 

'Ik geef niet veel les, zeker niet zoveel als vroeger, maar doe wel aardig wat clinics, en dat vind ik altijd heel leuk. Omdat je er zelf ook zo veel van leert. Je gaat over dingen nadenken, ook door de vragen die je krijgt. Dat is de sleutel om dat soort dingen goede te doen; het doel om er zelf ook wat van op te steken; over drummen, over je eigen spel.

'Ik werk altijd heel erg aan mijn dexterity met de linkerhand, mijn zwakkere hand, dus, om hem net zo sterk en krachtig te krijgen als de rechterhand. Dat doe ik soms ook gewoon bewust op het podium; hoe kan ik dit ostinatopatroon vasthouden met mijn linkerhand, en er dan met rechts overheen spelen, volledig los en onafhankelijk. Dat is een levenslange reis, een uitdaging, om dat voor elkaar te krijgen.

 

Foto Fred van Diem

'Het is altijd goed om op zoek te gaan naar de een of twee zwakheden in je spel en daar dan echt aan te gaan werken. Dan heb je een doel om naartoe te werken. Een stip aan de horizon. Anders ben je gewoon een beetje gigs aan het doen zonder vooruitgang… Als dat je uitgangspunt is, hoef je er ook geen bijzonder druk op te zetten, omdat het gewoon in je systeem zit.  It should be a joyful pursuit. Je kunt terugkijken op een gig of luisteren naar een plaat waarop je speelt met plezier, maar toch denken: dit kan beter, of dit zou ik nu anders aanpakken.'

 

      

Hoe manage je de band vanachter een drumstel, en zorg je dat de muziek klinkt zoals jij het in je hoofd hebt?
'De stage setting is belangrijk. Ik heb mijn drumset vrij centraal staan en iets meer naar voren dan wellicht normaal is in een band. Zodat ik alles en iedereen goed kan zien en zij mij. Ik geef allerlei cues, met kleine bewegingen, knikjes, muzikaal met breaks en fills; wij spelen met Kinfolk al zo lang samen dat we elkaars gedachten kunnen lezen. Als ik een bepaald drumpattern inzet, weten zij meteen waar we zijn en wat ze moeten doen. We kennen elkaar door en door en vertrouwen elkaar volledig.'

  

 

 


Klik onder DOWNLOAD op het PDF-icoon voor de transcripties van Mark Eeftens voor de cursus Spelen van Slagwerkkrant 229 (mei-juni 2022) van Smith drumpartijen op de plaat Lean On Me van zanger Jose James.

 

Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 230 (juli-augustus 2022)
Vanaf 24 juni 2022 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken