Bill Bruford Inspirations - zijn Spotify playlist toegelicht

Extra's bij het artikel in Slagwerkkrant 225, sept-okt 2021

Slagwerkkrant Plus 20-08-2021 09:08

Bill Bruford (King Crimson, Yes, U.K. en eigen bands Bruford en Earthworks) publiceerde onlangs Inspirations op zijn Spotify-kanaal. Een bijzondere playlist met de muziek die hem vanaf z’n 15de tot op de dag van vandaag heeft geïnspireerd. Op zijn website billbruford.com gaf hij een uitgebreide toelichting op de playlist. Wij zochten contact, en zo ontstond het mooie artikel voor Slagwerkkrant 225, in Bruford’s eigen, zoals altijd welgekozen woorden. In dit artikel natuurlijk die Spotify playlist, maar ook diverse extra's, zoals het artikel Bruford tipt Bruford en de podcast met Morgan Simpson van Black Midi.

Bill Bruford is in de loop van al die jaren Slagwerkkrant regelmatig onderwerp van interviews en artikelen geweest – te beginnen op de cover van nummer 10 – maar ook maakten we de Britse drummer van nabij mee tijdens een aantal onvergetelijke eigen events. Als drummer van King Crimson, Yes, U.K. en zijn eigen bands Bruford en Earthworks heeft hij een standaard gezet voor de progrockdrums en elektronische drums in de jaren zeventig, tachtig en negentig.

In Slagwerkkrant 225, sept-okt 2021, presenteren we een 4 pagina's lang artikel van de hand van Bill Bruford, waarin hij alle tracks die hij in zijn Inspirations playlist heeft geplaatst mooi verwoord toelicht. 

Dit is de Bill Bruford Inspirations playlist: 

Toegelicht in Slagwerkkrant 225, sept-okt 2021, te bestellen via Muziekmagazines.nl.

 

 

Bruford noemt in het artikel ook de podcast die hij onlangs deed met Morgan Simpson, drummer van Black Midi.  

En over de video met Joan Osborne zegt hij: 'De de funk is terug - dit keer in de vorm van What Becomes Of The Broken-Hearted van Joan Osborne en de Funk Brothers. Hun YouTube-video van dat nummer is heilig in huize Bruford.’

Bill Bruford noemde ons twee artikelen die leuk zouden zijn om aan onze lezers aan te bevelen. Bij deze! 

BLOG Absent Without Leave, blog door Bill Bruford in The Absolute Sound

INTERVIEW Journal On The Art Of Record Production: Control, Chaos, Power, And Play

ARCHIEF interview uit Slagwerkkrant 144, maart-april 2008
En we hebben uit onze archieven het interview opgedoken dat we in 2008 met Bruford hebben gedaan, waarin hij  op onze vraag laat weten wat hij van zijn eigen muziek waard vindt om naar te luisteren!  

Bruford tipt Bruford
Gevraagd naar zijn vijf essentiële albums van de laatste veertig jaar, kan Bill Bruford het niet laten even te sputteren dat zijn persoonlijke mijlpalen volledig irrelevant zullen zijn voor het brede publiek. Om vervolgens de volgende titels te tippen:

‘One Of A Kind met gitarist Allan Holdsworth was een samenhangende plaat. Ik schreef de meeste muziek en was zo betrokken bij de productie dat ik bijna vergeten was dat ik er ook nog op moest drummen. Ik ben gewoon gaan zitten, heb gespeeld, en ben me weer met het grote plaatje gaan bemoeien. Mijn bijdrage klinkt daardoor des te beter.'

Absent Lovers, een live-cd van King Crimson, opgenomen in Montreal op de laatste avond van de tournee. Zeer accuraat gespeeld en gezongen; geen overdubs of postproductionele cosmetica. Een zeer gefocuste rockgroep die precies doet wat hij moet doen.'



‘David Torn’s ECM-album Cloud About Mercury. Producer Manfred Eicher, bekend om zijn gevoelige akoestische gehoor, snuffelde rond bij mijn mid-jaren-tachtig elektronische kit als een speurhond die getraind is om explosieven te vinden - alsof hij elk moment kon ontploffen. Deed-ie ook! Ik heb me voor die plaat echt uitgesloofd in gestemd drumwerk.'

The Sound Of Surprise van Earthworks. De situatie was ideaal. Eerst deden we een tournee van vijftien optredens, zodat de muzikanten alle mogelijke opties, vingerzettingen en tempo’s in de behoorlijk uitdagende muziek konden uitproberen. De zestiende avond gingen we zo de studio in. Bovendien hadden we een beetje extra geld om het extra goed te laten klinken. Mijn favoriete Earthworks-album als componist en muzikant.'

‘Elke muzikant zal zeggen dat zijn laatste album essentieel voor hem is. Waarom? Omdat dat het verhaal tot dusver is. In Two Minds met Michiel Borstlap is grotendeels geïmproviseerd, hoewel je dat niet zou zeggen. Mijn taak is het om de muziek met dynamiek en kleur en stilte zachtjes voort te duwen in een samenhangende vorm. De drummer heeft zoveel gewicht dat zijn inzet spaarzaam moet zijn. Een zeer aantrekkelijke manier van werken.’


Favoriete drumpartijen

‘Ik heb nogal wat rondgelummeld in de machinekamers van rock- en jazzgroepen. Die laatste hebben al met al een iets verfijnder mechanisme. Wat gebeurt er als je aan die hendel trekt, of die schakelaar omzet? Wat als de drummer dit doet, of dat...? Als de gitarist een patroon van elf noten speelt, de bassist een twaalfnootscyclus en de drummer een patroon van dertien? Wat gebeurt er als de drummer en niemand anders de akkoorden speelt? Ik heb groepen opgericht en op die manier met ze gestoeid, omdat ik van nature muzikaal nieuwsgierig ben.

‘Ik was weg van de song Discipline. Met die partij was ik bezig toen Robert Fripp langskwam en we de King Crimson van 1980-1984 begonnen.'
(King Crimson - Discipline, DGM 0508).



Ik hou ook van de ritmische variaties die we bedachten in de Earthworks-compositie White Knuckle Wedding. Ik faxte saxofonist Tim Garland een 11/4-lijn met wat ritmische variaties, en een paar dagen later kreeg ik een symfonie terug, gebaseerd op dat simpele fragment.'
(Bill Bruford’s Earthworks - Random Acts Of Happiness, SFVP 00CD).

‘Mensen praten wel over ritme alsof daar geen melodie in zit, maar de melodie in de hoge en lage koebellen in Footloose And Fancy Free is de hook, wat mij betreft. Het is de sleutel, of clave, waaromheen de rest van de compositie is opgetrokken'. 
(Tim Garland and Bill Bruford - Earthworks Underground Orchestra, BBSF013CD).



Ik had ook erg veel plezier aan een Turks stuk dat we gebruikten voor de Big Bang-optredens in 2005. Dat heette Ritm Kompozisyon, maar is dus niet mijn eigen compositie.'
(World Drummers Ensemble - A Coat Of Many Colors, BBSF 015DD).

‘Dat is wat ik doe: dingetjes bedenken; kleine aanjagers, ritmische ondergrondjes. Eigenlijk zijn het kleine composities voor slagwerk, zodat in het ideale geval - mocht niemand in je groep besluiten in te vallen - het ritme zelf de interesse van je publiek opwekt.' (Uit SWK 144, maart-april 2008, door Mark van Schaick)

https://billbruford.com/  

 

zoeken
zoeken