Op zijn vaste cursuspagina 'Spelen' in Slagwerkkrant 222 (maart-april 2021) analyseert Mark Eeftens alle drumpartijen op het nieuwe Foo Fighters-album 'Medicine At Midnight'. In Slagwerkkrant vind je het notenwerk van drie songs: 'Making A Fire', 'Shame Shame' en 'Cloudspotter'. Hier op Slagwerkkrant Plus zie je video's van 'Shame Shame' en 'Waiting On A War' en transcripties en uitleg bij alle overige tracks!
In de cursus Spelen met Taylor Hawkins vertelt Mark Eeftens over diens drumwerk:
'Op Medicine At Midnight, de nieuwe plaat van Foo Fighters, grossiert Taylor Hawkins weer in lekkere drumtracks (check ook het interview vanaf pagina 18). Mooie originele grooves worden afgewisseld met duidelijk hoorbare invloeden van Queen en Beatles. Wij noteerden de belangrijkste en meest opmerkelijke ritmes van het hele album. Natuurlijk komen er ook een paar lekkere fills voorbij. We kijken ook hoe Hawkins een nummer opbouwt van basic naar heel heftig.'
Check de official video van Shame Shame
Hier spelen Foo Fighters Waiting On A War live in de talkshow van Jimmy Kimmel (2021)
Uitleg bij de transcripties
Hieronder lees je de uitleg van alle overige tracks (vanaf 3c)
De bijbehorende transcripties kun je bekijken als je klikt op het pdf-icoontje onder DOWNLOADS.
3. Cloudspotter
(3a & 3b zie cursuspagina in Slagwerkkrant 222)
3c. Opbouwen naar het refrein nu, de hihat blijft nog dicht.
3d. Nu scheuren in het refrein met een ouderwetse Bonham-groove en halfopen rammelende hihatbekkens.
4. Waiting On A War
De drums in dit nummer bouwen rustig op van spaarzaam naar heftig op het laatst. Tijdens de versnelling komt deze spetterende fill voorbij met veel single strokes.
5. Medicine At Midnight
5a. Na een korte fill begint dit introritme nogal tegendraads, doordat er geen bass op de eerste tel zit. Daarna gaat de hihat telkens een stukje open op de eerste tel van maat 1.
5b. Refreinritme op ride(cup).
6. No Son Of Mine
6a. Bij dit nummer zie je een mooie opbouw. Via een soort housebeat, gevolgd door een discobeat met open hihat gaat het naar het snelle 6b op hihat.
6c. Nu knallen in het refrein op ridebekken.
6d. Als je denkt dat je alles wel gehoord hebt, komt opeens dit vette tomritme voorbij. Lekker!
7. Holding Poison
7a. Scheuren op halfopen hihat in het eerste deel.
7b. Toffe groove met een naar voren getrokken eerste tel.
7c. Zelfde ritme met twee fills die via Max Roach terug te herleiden zijn op een van de eerste drummers Big Sid Catlett.
7d. Dit nummer blijft verrassen: kijk hoe vanaf 2:50 minuten er opeens een overgang komt naar een stuk in triolen. Dat gebeurt met een leuke triolenfill die haaks staat op alles wat er daarvoor gespeeld werd.
7e. Na de stop gaan we verder met een onvervalst Queen-ritme (dat je terugvindt na het operadeel van Bohemian Rhapsody en ook wel in Tie Your Mother Down en Let Me Entertain You). Als op 3:30 minuten dan ook nog een letterlijk citaat uit Queens’ Prophet Song voorbijkomt, weten we wat we al wisten: deze mannen zijn zware Queen-fans.
8. Chasing Birds
Dit nummer ruikt naar The Beatles en tegen het eind komt ook nog even Roger Taylor’s #1 handelsmerk voorbij: het kort openen van de hihat tijdens elke snareklap, waardoor de backbeat op 2 en 4 extra vet klinkt.
Love Dies Young
De openingsriff van de gitaar doet denken aan de gitaarpartij van Queens’ eerste single Keep yourself Alive.
9a. Lekker basic four on the floor-ritme uit het couplet.
9b. Scheuren op de ride (met veel crashes) tijdens het refrein.
Bekijk de volledige cursus inclusief notenwerk in Slagwerkkrant 222 (maart-april 2021)
Vanaf 26 februari 2021 in de winkel
Of bestel ’m bij ons via Muziekmagazines.nl