Jan "Snoopy" Rechberger - Vrij relaxt bij Amorphis

Video's en een tekening bij het interview in Slagwerkkrant 218

Slagwerkkrant Plus 18-06-2020 13:06

In Slagwerkkrant 218 (juli-augustus 2020) lees je een boeiend interview met Jan Rechberger. Hierin legt de Finse drummer met Oostenrijkse roots onder meer uit waarom iedereen hem in Finland "Snoopy" noemt. En hoe hij als gitarist min of meer per ongeluk achter de drums terecht kwam bij Finse metalgrootheid Amorphis. Hier op Slagwerkkrant Plus lees je nog wat extra interviewfragmenten en kun je video's bekijken met Amorphis. Check vooral ook de mooie illustratie die interviewer Steven Leijen maakte van Jan "Snoopy" Rechberger. We plaatsten hem al klein in het artikel, maar hier zie je hem in volle glorie. Een mooie traditie van onze multi-talented auteur!

 

Tijdens het interview kwamen er nog een aantal onderwerpen aan bod, die we je niet willen onthouden. Rechberger vertelt over zijn opnamestudio, zijn eigen muziek ('soundtrack-achtig'), zijn andere project met Finse rockband Verenpisara en de best werkende opneemstrategie voor Amorphis.

Amorphis


Jan Rechberger tijdens interview @The Age Of Metal

Je zou denken dat spelen bij een veel tourende band als Amorphis vrij weinig tijd overlaat voor andere dingen, maar Jan probeert zijn visie breed te houden: ‘Naast Amorphis maak ik elektronische muziek en experimenteer ik met soundtrackachtige orkestrale muziek. Ook speelde ik in de andere band van onze keyboard speler, genaamd “Verenpisara”. Dat is Finse rockmuziek. Daarnaast heb ik ook gewoon nog een gezin en run ik een opnamestudio in Finland. Af en toe krijg ik de kans om daar een bandje op te nemen en mixen. Dat zou ik wel vaker willen doen, maar Amorphis is continu aan het touren. Dat is uiteindelijk mijn fulltime baan en ik ben heel blij met hoe dat nu gaat. Ik heb de luxe om niet financieel afhankelijk te zijn van die studio, dus ik kan de projecten uitkiezen die ik zelf interessant vind en werken met muzikanten die ik tof vind.’

Line-up wisselingen horen bij het bandbestaan. Daarbij is ook Amorphis zeker geen uitzondering. Maar wel uitzonderlijk is, dat bij een band die een dergelijk snelle en hevige muzikale ontwikkeling doormaakt als Amorphis, een relatief korte afwezigheid kan voelen als een eeuwigheid: ‘Ik heb tussendoor iets van negen jaar geen deel uitgemaakt van Amorphis. Toen ik uiteindelijk weer terugkeerde was het bijna alsof ik me bij een volledig andere band aan had gesloten qua sound. De muziek was compleet anders! Ik ben dan ook niet zo blij met het Far From The Sun- album. Niet dat er geen goede dingen op staan, maar die sound was gewoon niet Amorphis, naar mijn mening. Gelukkig hebben we de boel weer goed op de rails gekregen toen na dat album Tomi Joutsen onze zanger werd. Toen keerden we weer wat meer terug naar de sound van onze roots. Hoewel ik geloof dat we wel de goede dingen hebben kunnen behouden van dat ‘andere muzikale tijdperk’. Wat meer compacte songwriting en wat meer catchyness. Het is heus niet altijd slecht om niet altijd helemaal metal te zijn!’

‘Ik kijk erg uit naar het nieuwe album, ondanks dat we nog niets geschreven hebben. Daar beginnen we waarschijnlijk van de zomer mee. Iedereen werkt tegenwoordig individueel in onze homestudio’s en delen dan de files met elkaar om verder te werken aan elkaar ideeën.
Meestal komen daar dan zo’n 30 a 35 songs uit en dan moeten we een selectie maken. Dat is wellicht nog het moeilijkste, het loslaten van die nummers. Maar iedereen weet dat het nodig is om de kwaliteit te behouden. Gelukkig laten we dat meestal aan een producer over die kiest welke songs we gaan opnemen, welke gereserveerd worden voor bonustracks en wat de volgorde van de nummers op het album wordt. De producer is echt een zevende bandlid waar we intens mee samenwerken,… maar uiteindelijk blijft het toch een outside opinion, iemand die er neutraal in staat. We zijn nou eenmaal zes gasten met ieder een sterke mening; dit scheelt ons een hoop geruzie! Deze methode heeft ons goed geholpen bij het opnemen van de laatste twee albums,  en dat waren twee zeer goed ontvangen albums. Het werkt dus!’ 

 

 Jan Rechberger - illustratie Steven Leijen

 

Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 218 (juli-augustus 2020)
Vanaf 18 juni 2020 in de winkel
Of bestel 'm bij ons via Muziekmagazines.nl

zoeken
zoeken