Joris Feiertag - Hybride drums en tv-reclame
Het volledige interview en video bij het artikel in SWK 214
Slagwerkkrant Plus 10-10-2019 09:10
In Slagwerkkrant 214 (november-december 2019) lees je een kort interview met Joris Feiertag, drummer van Kraak & Smaak en zeer actief met eigen projecten Feiertag (hybride drums en dance) en Bunraku (ambient soundscapes), en hij geeft les op de Herman Brood Academie. Afgelopen zomer was hij het gezicht van een reclamespot van Nationale Nederlanden (hypotheken voor ZZP’ers): "Er is maar één Nederlander zoals Joris: ‘Ik ben drummer en produceer elektronische muziek, en daarmee reis ik de hele wereld over'." In het interview vertelt hij daar meer over. Hieronder kun je het volledige interview lezen dat we met hem maakten; en ook een aantal video's bekijken van zijn werk; en natuurlijk de gewraakte tv-reclame.

door Bouke Bijlsma 

Wij schreven in Slagwerkkrant en hier op de site eerder over Joris Feiertag. Dat was in 2014 rond zijn project Hamertje Tik (ook met een hybride drumopstelling): check hier ons uitgebreide onlineartikel over Feiertag's Hamertje Tik uit 2014

 

Uiteraard kwamen we daar bij het interview even op terug

Is jouw project Feiertag een soort voortzetting/spin-off van Hamertje Tik?

'Hamertje Tik is inderdaad een tijd geleden, waarin ik voor het eerst experimenteerde met de combinatie live drums en elektronische muziek. Ik zie Feiertag als het volwassen worden en het eindstadium van mijn carrière als producer/soloartiest.

'Ik experimenteer in Feiertag met organische geluiden en samples in combinatie met elektronische sounds variërend van live vocals tot (bass) synths. Ik maak al mijn tracks thuis in mijn kelder studio. Hier heb ik een prachtige ‘uitgemicte’ vintage Premier kit staan. Omdat de studio zich in mijn eigen huis bevindt kan ik op elk moment van de dag mijn muzikale ei kwijt wat mij de mogelijkheid geeft om me te storten op het maken van mijn Feiertag tracks. Qua stijl laat ik mij inspireren door acts als Bonobo, Maribou State en Four Tet.'

'Afgelopen zomer ben ik naar Berlijn gegaan om een platendeal te tekenen bij het Duitse label van Jazzanova: Sonar Kollektiv. Ik kan met trots zeggen dat mijn laatste single ‘Ocean’ ft. de Engelse Oli Hannaford net uit is en mijn volgende single gepland staat voor eind dit jaar.'

'Live werk ik met Ableton, SPD, triggers en een midikeyboard. Hierin probeer ik mezelf uit te dagen en steeds meer van mijn muziek live te spelen. Met links speel ik synths, met rechts de SPD, en met mijn voet de elektronische kick. Dit wissel ik af met mijn akoestisch getriggerde Ludwig-kit, wat tot het hybride spektakel leidt.'

Met Kraak en Smaak speel je al acht jaar samen. Hoe is dat ontstaan en wat is precies jouw rol?

‘Nét na mijn afstuderen van het conservatorium in 2011, kon ik mijn eerste gig doen met Kraak & Smaak in Istanbul; cold turkey zonder repetitie en soundcheck. Ik was al jaren fan van de groep en ik wist dat ik deze kans moest grijpen. Er ging op dat moment een wereld voor me open en wat het bijvoorbeeld betekent om live met backingtrack te spelen. De band heeft een elektronische sound waardoor ik veel heb geleerd over hybride drummen en het gebruik van de SPD en triggers.'

‘Ik merk dat ik (pas) in de laatste paar jaren de juiste energie huishouding heb ontdekt waarin ik rust ervaar tijdens de gigs. Ik ben van mening dat dit soort inzichten dankzij ervaring tot stand zijn gekomen en het mij zeker gevormd heeft als muzikant en als mens. Een van de uitkomsten hiervan is dat ik bewuster mijn momenten kies tijdens de gig en drum ik over het algemeen relaxter. Hierdoor blijft mijn sound veel mooier en ben ik uiteindelijk vrijer en strakker in mijn spel. Het 6e studioalbum Pleasure Center is net uit, ter ere hiervan begint onze clubtour in het najaar door Nederland.’

Joris Feiertag bij Karaak & Smaak

 

Hoe kwam je terecht in die commercial van Nationale Nederlanden?

‘Ik zag een oproep op Facebook voorbij komen via een castingbureau dat er voor een reclamespotje ZZP’ers gezocht werden in de creatieve sector. ‘Muzikanten, producers, DJ’s tussen de 25 en 35 jaar’, ik dacht: ‘He, ik ben 30 jaar (inmiddels 31) drum, produceer én heb een leuk huis, dit is wat voor mij.'

‘Voordat ik het wist, had ik me aangemeld, werd ik geselecteerd, en stonden ze voor de deur met 20 man en talloze camera’s. De draaidag was ontzettend leuk en intens; de straat was afgezet met twee vrachtwagens en de crew moest allemaal maar passen in mijn kleine huisje. De "kelderstudio", die je in het filmpje ziet, is daadwerkelijk de plek waar ik mijn tracks produceer, schrijf en waar ik al mijn drums opneem. De reacties vanaf het moment dat de commercial live ging waren erg leuk om te lezen, maar uiteindelijk ben ik vooral blij met het eindresultaat.’

Joris Feiertag in de commercial

 

Wat is jouw aanpak bij de drumlessen op de Herman Brood Academie

‘Dit schooljaar ben ik begonnen met drumles geven aan de Herman Brood Academie. Ik viel daar al regelmatig in voor Nicky Hustinx en Bram van den Berg, maar heb nu het stokje helemaal over genomen. Dit bevalt mij erg goed, ik vind de leerlingen inspirerend en uitdagend; en ik moet hierdoor ook zelf scherp blijven.

‘In de eerste blokken focus ik voornamelijk op de basis zoals techniek, noten lezen, en verschillende stijlen. Ik vind het belangrijk dat de studenten écht een goede basis hebben en met een volle rugtas de opleiding verlaten. Bij de ouderejaars studenten vind ik het belangrijk dat ze hun eigen sound en gezicht ontwikkelen en zich verdiepen in hun visie omtrent drums en (hun) muzikaliteit in het algemeen. Ik werk hierin ook veel samen met mijn collega docenten; de HBA is een hechte club met veel onderlinge waardering en openheid over het vakgebied. Daarnaast is mijn specialiteit (hybride drummen, e-drums) zeker een onderwerp waar ik ze ook kennis mee wil laten maken. En als ik ze warm kan maken om ook tracks in Logic Pro X en Ableton te bouwen, ben ik natuurlijk helemaal blij ;)’

 

Joris Feiertag is Bunraku


Heel wat anders, maar wel interessant is jouw andere soloproject:
Bunraku. Ik hoor daar bijzonder weinig drums…

‘Mijn ambientproject Bunraku (debuutalbum Toshi is net uit; red.) bevat inderdaad nauwelijks drums of beats. Alles valt of staat puur bij de compositie en ik kan de drums hierdoor helemaal loslaten. Waar ik het meest naar op zoek ben is de juiste sfeer per track; ik werk bijvoorbeeld veel met field recordings, zoals afgelopen zomer op een Grieks eiland sta ik toch weer met mijn telefoon een groep wind chimes op te nemen in een toeristisch winkeltje. Mijn inspiratie haal ik uit een mix van artiesten als Brian Eno, Nils Frahm, Yann Tiersen en Joep Beving.


De track Yoyogi van het album Toshi door Bunraku

‘Dit is voor mij een heel bijzondere wending geweest; vooral als tegenwicht voor mijn ‘control freak’ manier van drummen met clicktracks en tempo, en mijn overtallige energie in het echte leven. Ik haal rust en ontspanning uit het zoeken naar de juiste geluiden, sfeer, en ze te componeren in een rustgevende setting, wat een mooi contrast biedt in mijn elders drukke bestaan.’

Als je niet hoefde te kiezen en gewoon kon doen wat je wilde, wat zou je dan als eerste volgende project graag doen?

‘Eerlijk; precies dit wat ik nu doe. Drummen met Kraak & Smaak vind ik nog steeds geweldig en ik hoop dit nog vele jaren te doen, en op creatief persoonlijk veld kan ik al mijn energie en plezier kwijt in Feiertag en Bunraku. Daarnaast is het lesgeven bij de Herman Brood Academie een echte toevoeging waar ik weer andere voldoening uit haal.

‘Wat ik graag zou willen bereiken zijn een aantal dingen, waarvan bijvoorbeeld met Feiertag tekenen bij Ninja Tune, samenwerken met Little Dragon, spelen op Coachella en op high-rotation gedraaid worden door de BBC.’

 

Check ook het artikel in In Slagwerkkrant 214 (november-december 2019)