Ton Dijkman - Altijd trekken en duwen bij Mell & Vintage Future

Video's en extra's bij het interview in Slagwerkkrant 213

Slagwerkkrant Plus 15-08-2019 11:08

In Slagwerkkrant 213 (september-oktober 2019) lees je een uitgebreid interview met de man op de cover: Ton Dijkman. Naast ontelbaar veel sessiewerk en natuurlijk 30 jaar Marco Borsato is Ton altijd bezig geweest met eigen muziek (drie soloplaten en band In De Steen). Rode draad daarin is een duidelijke voorliefde voor soul en rootsmuziek. Met Mell & Vintage Future lijkt alles op z’n plek te vallen: 16 augustus staat de formatie op de DrumDrieDaagse, en uiteraard vertelt Dijkman dan alles over zijn drumpartijen. Hier op Slagwerkkrant Plus vind je meer interviewfragmenten. Als je onder DOWNLOADS klikt op de pdf-icoontjes kun je archiefinterviews bekijken. En uiteraard zie je video's met Vintage Future, Borsato en solo.

door Bouke Bijlsma

In het interview vertelt Ton in zijn bekende recht door zee-stijl over de opnamen van Mell & Vintage Future, over zijn liefde voor oude soul (met name Sly Stone), en hoe je een beat laat grooven ('er moet kauwgom in zitten'). Hieronder nog een paar fijne fragmenten uit het interview die niet meer op de pagina's pasten, maar waar iedere drummer zijn voordeel mee kan doen.   

foto Dennis Boxem

Over shufflen:
‘Als ik met drummers zit te praten over muziek, of als jongens hier komen, dan gaat het zelden over chops, of over wat speel jij daar? Dan gaat het over sound: hoe pak je iets aan, hoe ga je van couplet naar refrein, hoe zet je een feel neer? Ik ben heel erg een sextolenfiguur, weet niet hoe ik eraan kom, maar daar hou ik van. Ik kreeg laatst een tape van Bertus Borgers uit begin jaren tachtig. Daar speelde ik al een shuffle zoals ik dat later deed bij Borsato. Dus dat ritme, die feel, dat zit dan blijkbaar al in je. Je weet niet waar het vandaan komt.’

Met Mell & Vintage Future @North Sea Jazz 2018

Over spelen met click:
‘Die click hoor ik al niet meer hoor. Dat gaat zo automatisch. Het is wel gebeurd dat de click was uitgevallen en dat ik dat niet eens doorhad. Ik zie de click ook niet als een vijand die je in de gaten moet houden, eerder als een vriend, die ergens op de achtergrond meehelpt. Maar het is tegenwoordig echt een must. Computers en muziekprioagramma’s, dat kun je nog leren, maar met een click spelen moet je gewoon kunnen. Weet ook niet of je dat kunt leren. Wel om in de maat te spelen, maar als je met een click speelt en je wilt toch in een bepaalde bounce van je eigen gevoel komen, dat is dan weer een dingentje. Maar dat is bij mij nooit een probleem geweest; ging altijd heel natuurlijk.'

foto Dennis Boxem

'Als je goed met een click wilt spelen, dan moet je focussen op de kick en de snare, en dan moet je hihat toevoegen. Je hebt ook drummers die gaan dan over die click eerst helemaal die hihat invullen en dan de bass en snare erbij spelen, maar dan wordt het heel moeilijk. [Slaat het voor op zijn benen; eerst de natuuurlijke feel met kick en snare, dan pas de pulse van de hihat) Als je dat andersom doet, worden de kick en de snare los onderdeel van al die klapjes die je in de maat probeert te slaan. Je hebt drummers die spelen vanaf hun hand, en drummers die spelen vanaf de onderkant. Ik denk dat als mensen mijn manier van spelen lekker vinden, dan komt dat daardoor. Ik speel vanuit de onderkant.’

Mell & Vintage Future

Over hoe je een beat verzint bij een nieuw eigen nummer:
'Hoe verzin je een goede beat bij een liedje? Dat is best lastig. Dan heb je allemaal liedjes geschreven, en dan denk je; ja de twee en de vier kan altijd, maar dan toch iets vinden dat het net bijzonder maakt, da’s echt moeilijk. Wat ik zelf nog wel eens doe. Ik ben nogal een N.E.R.D.-fan (vroege band van Farrell Williams; red.), en die hadden altijd twee drummers. Dat heb ik ook op de plaat gedaan, dat ik twee beats op de plaat heb ingespeeld. Om een beetje spanning te krijgen. En dan echt de snare op een andere plek. Luister bijvoorbeeld naar Two Of Us.'

Ik vertel Ton over ons hoofdartikel over Drumtandems (2 drummers in 1 band), en hij reageert lachend:
'Ik speel  ook vaak met twee drummers, alleen die ene drummer zit in een doosje; en bij sommige opnamen ben ik het zelf, haha.'

Mell & Vintage Future @Hammond event

 

Check hierondere een aantal lekkere video's van Ton Dijkman met Vintage Future, met Borsato en solo.

Mell & Vintage Future speelt live Call Me

 

Mell & Vintage Future speelt live Central Station

 

 

Dijkman speelt solo @Herfstfest 2018

 

Dijkman live met Borsato Ik Leef Niet Meer Voor Jou

 

 Als je het archiefinterview uit 1997 wilt lezen, klik dan onder DOWNLOADS op het pdf-icoontje

Lees het volledige interview in Slagwerkkrant 213 (september-oktober 2019)

zoeken
zoeken