Op Je Oren Online

Audio bij de rubriek in Slagwerkkrant 172

Slagwerkkrant Plus 19-10-2012 10:10

In de rubriek Op Je Oren van Slagwerkkrant 172 (november-december 2012) draaiende we voor de geblinddoekte panelleden een lekker extreem plaatje. Extreem? Nou ja, Big Drum, van bassist Buell Neidlinger (met verder tenorist Marty Krystall en trompettist Hugh Schick) is een staaltje postmoderne freejazz uit 1990, dat niet alleen bij geblinddoekte recensenten voor uiteenlopende reacties zorgt… Drummer van dienst, Vinnie Colaiuta, verkent hier de uitersten van zijn instrument. Hieronder een samenvatting van de reacties; in het magazine lees je de complete commentaren. Beluister de tracks hieronder bij Gevonden Releases.

Mark Eeftens
Behoorlijk heftige jazz, waarbij de drummer veel vrijheid krijgt. Hij weet van wanten en heeft een paar snelle polsen. De veelvuldige Tony Williams-licks doen me vooral denken aan een losgeslagen Vinnie Colaiuta. En ja hoor, na een nummer of zes weet ik het zeker. Vinnie heeft hier ontzettende lol met een paar collegamuzikanten. Niet voor mensen met zwakke zenuwen!

Bouke Bijlsma
De drummer speelt een lekker spel met jazzconventies en antiautoritaire uitbarstingen. Zijn klank is duister, zijn dynamiek rauw, zijn techniek intimiderend. Hoogtepunt is track 4, een drum- en contrabasduet met ingehouden blazersbegeleiding. De drummer fillt, roffeltikt en backbeat op z’n rim; alles klinkt lekker. Wat is niet leuk? De muziek. Lol hebben ze wel.

Erk Willemsen
Steeds een baslijntje waarop de anderen loos gaan. De drums begeleiden en verstoren. Wat een speelspanning tussen de muzikanten. De drummer ‘rolt’ niet per se zoals Ed Blackwell en Rashied Ali in de freejazztijd, waardoor ik gok dat we hier met een blanke drummer te maken hebben. Eentje die beslist swingt, maar zeker ook met z’n hoofd speelt.

zoeken
zoeken