Hybrid Drums Experience in Q-Factory Amsterdam - 13 juni 2019
Oscar Kraal, Nicky Hustinx, Michael Schack, Yori Olijslagers, Jasper Meurs
Events 13-06-2019 09:06
Slagwerkkrant, Interface en Ableton presenteren deze avond Hybrid Drums Experience met vijf topdrummers in de intieme Kleine Zaal van Q-Factory in Amsterdam. De eerste 25 bezoekers krijgen een Ableton T-shirt cadeau. Zaal open 20.00 uur! Hybride drummen, oftewel het combineren van akoestische drums, e-drums en muzieksoftware in één set-up. Het is bijna standaard aan het worden dat drummers op die manier te werk gaan. Oscar Kraal laat vier topdrummers op deze avond uitleg geven over hun aanpak, obstakels en inspiratie rond deze materie. In dit artikel laten we de aanpak van Nicky Hustinx alvast voorbij komen!

Tijdens deze speciale avond in Q-Factory Amsterdam laten vijf succesvolle hybride drummers, waaronder host Oscar Kraal, zien hoe zij hun hybride set-up gebruiken. Tricks of the trade!

De drummers belichten hun specifieke hybride werkwijze met klinkende voorbeelden vanaf het podium. Ze reageren op de algemene vragen van host Kraal, en natuurlijk kun jij ook je persoonlijke vragen stellen. Beleef de wereld die hybrid drumming heet en raak overtuigd van nieuwe muzikale mogelijkheden voor de drummer van nu.

De Hybrid Drums Experience drummers
Oscar Kraal -
(Milow, Van Dik Hout, Anouk, Candy Dulfer) - host 
Nicky Hustinx 
(Weval, Fink, Sophie Letitre, Katie Melua) 
Michael Schack 
(Netsky, Mik Inc)
Yori Olijslagers 
(Secret Rendez-Vous, Kyteman, Willem, Pax) 
Jasper Meurs & Wies 
(Winnaar Grote Prijs van Nederland 2019)

Hybrid Drums Experience
Q-Factory, Amsterdam 
Donderdag 13 juni 20.30 uur (zaal open 20.00 uur)
Tickets € 12,50, excl. € 1,87 reserveringskosten. 
Bestel je tickets op www.q-factory-amsterdam.nl

Q-Factory, Atlantisplein 1, Amsterdam
5 minuten lopen vanaf station Amsterdam Muiderpoort
Eronder parkeren: parkeergarage Oostpoort

De drummer! Vaak de zakelijk leider, de mediator, de stuwende kracht achter de band. Het laatste decennium is daar een taak bij gekomen: de band aansturen vanaf de drumkit met Ableton; beats en sounds producerend. 

Oscar Kraal is de host van de Hybrid Drums Experience. Hij zal tijdens de avond het publiek langs alle ins en outs leiden van hybride drummen anno nu: het combineren van akoestische drums met elektronische drums en modules, en ook nog eens de laptop bedienen. Hij zegt: ‘Het is bijna standaard aan het worden dat drummers op die manier te werk gaan. Van pop tot metal, van fusion tot dance: elektronische drumsounds en effecten zijn overal inzetbaar. Het wordt niet alleen steeds makkelijker om elektronische geluiden in te bouwen in je setup, het is voor veel drummers zelfs noodzaak geworden. Door elektronische elementen toe te voegen aan je akoestische set word je flexibeler en krijg je eerder een “eigen” geluid. Voeg daarbij de mogelijkheden die een daw op je laptop biedt, en je krijgt de “hybride drummer anno nu”: breed inzetbaar want naast groovemachine ook soundmaker en banddirigent!’

We vroegen een van de drummers die deze avond aantreden, Nicky Hustinx (Weval, Fink, Sofie Letitre, Katie Melua), alvast om enkele inzichten. 

Nicky Hustinx is altijd met sounds in de weer geweest. Was het niet met zijn vintage kit bij Eefje de Visser, dan wel met elektronische sounds en Ableton bij Weval (foto rechts, in Paradiso, foto door Jelmer de Haas): ‘Ik ben begonnen met elektronica toen ik een paar jaar geleden een plaat maakte met Sofie Letitre. Dat was heel heavy geproduceerde muziek; eigenlijk niet eens live te spelen. Ik vond het dus heel gaaf om uit te zoeken hoe ik zoiets dan toch kon neerzetten. Het is gebruikelijk als je live met een grote productie speelt, dat er veel op backingtrack meeloopt. Dat is namelijk hufterproof: altijd hetzelfde, aan, uit, klaar. Wij wilden dat per se niet. Wij wilden écht spelen. Dat is een risico, maar dat maakt het ook leuk. Ik ben er toen diep in gedoken hoe je van een laptop een instrument kunt maken. Ik wilde live iets kunnen loopen, iets reversen, er een bitcrusher op loslaten, enzovoort. Dat kan allemaal met een computer, maar je gaat niet live met een muis achter een beeldscherm zitten. Dus dan moet je op je controller zo programmeren zodat je het met één druk op de knop kunt doen.’

‘Het was leuk om dat allemaal uit te zoeken, maar soms ook ongelooflijk klote. Er gebeuren altijd dingen die je van tevoren niet kunt voorzien. Je laptop kan vastlopen door de trilling van de bassen, of een usb-stekker kan op het podium uit de poort trillen. Nu raak ik niet meer gestrest als er op het podium iets misgaat. Ik los het wel op. Als je net begint, is het allemaal veel spannender. Dan heb je toch het gevoel dat je het podium op moet met een apparaat waarop je thuis je e-mail doet.’

Risico nemen
‘Voor live loopen heb ik een manier gevonden die voor mij fijn werkt. Dat geeft mij het vertrouwen om dat op het podium te doen. Bij Fink hebben we bijvoorbeeld songs waarvan sommige stukjes écht elektronisch mogen klinken. Bij één nummer bouw ik iedere avond een elektronische beat vanaf nul, en die is elke keer weer net even anders. Dat vind ik heel gaaf. Als je eenmaal over die drempel van “durven doen” bent, dan kun je live waanzinnig veel doen met elektronica. Je moet risico durven nemen; dat straal je ook uit als muzikant en dat merkt het publiek.’

Bekijk hier het concert van Fink op Sziget, 2018

‘Elektronica gebruik ik eigenlijk alleen voor de dingen die je met een normaal drumstel niet kunt doen. En dat is bij elke band weer anders. Bij Weval zijn ze bijvoorbeeld superkritisch op hoe iets klinkt, en dat hoeft helemaal niet te zijn zoals je als muzikant gewend bent. Zo’n snare hoeft bijvoorbeeld totaal niet als een snaredrum te klinken. Soms is het eerder een hele lichte, bijna lullig subtiele klank. Het kan ook heel weird zijn, of iets met een heftige plug-in erop. Zo’n sound heeft de functie van een snaredrum; de twee en de vier benadrukken, maar daar houdt het ook wel op. Soms gaat het best ver, maar ik vind dat juist inspirerend.’

Weval live bij 3voor12 Radio, 2019: 

In onderstaande crappy videoregistratie van een sessie die Oscar Kraal en Nicky Hustinx op Musicfair 2017 voor Musicmaker deden krijg je een goede indruk van wat je allemaal kan met live sampling via Ableton. Oscar Kraal speelt op zijn uit pads samengestelde kit een groove, en Nicky Hustinx neemt deze in realtime op via Ableton om er vervolgens een heel scala aan effecten op los te laten.

 

Vijf hybride drummers
Naast Oscar Kraal en Nicky Hustinx treden op de Hybrid Drums Experience nog drie drummers aan. Michael Schack (foto) is bekend van zijn hyperenergieke drumwerk bij Netsky en zijn baanbrekende werk met zijn educatieve demo’s voor Roland en Drumeo.
Yori Olijslagers zet zijn hybride drums in bij tal van bands: Secret Rendez-Vous, Willem, Pax en Kyteman.
Jasper Meurs kun je gezien hebben bij Wies (met wie hij onlangs de Grote Prijs van Nederland won) en Radio Eliza. Hij biedt het perspectief van een drummer die ‘akoestisch’ het conservatorium binnenkomt, maar tijdens zijn studie expert wordt in ‘hybride’.
Dat alles komt 13 juni voorbij tijdens de Hybrid Drums Experience!

Michael Schack 
Dominate your live drumming - Drumeo: 

Yori Olijslagers met Secret Rendez-Vous:

Jasper Meurs met Wies: 

Oscar Kraal die hier live de tricky drumcomputerpartij van Milow's hit Waiting Around For Love live speelt: 



Slagwerkkrant, Interface en Ableton presenteren
Hybrid Drums Experience
Donderdag 13 juni 20.30 uur (zaal open 20.00 uur)
Tickets € 12,50, excl. € 1,87 reserveringskosten. 
Bestel je tickets op www.q-factory-amsterdam.nl