Vijf jaar lang hebben we het Drumworld Festival moeten missen. 2018 was de laatste keer, 2019 viel voor het eerst weg en toen kwam corona nog eens om de hoek zeilen. In 2024 is het fameuze festival in ere hersteld, met wat op het oog nog een bescheiden editie leek te worden, maar een heel mooie, goede dag werd. Het werd de revanche van het Drumworld Festival na een lange afwezigheid!
foto's door Jan Kloosterboer
Het nieuwe team van Adams Drumworld, Tom Pijnenburg en marketeer Mark Naus, sloegen de handen ineen met de distributeurs van de belangrijkste drummerken en zetten een clinicprogramma neer met vijf drummers, waarvan maar liefst drie vrouw was. En dat pakte heel goed uit. Alle drie kwamen heel goed beslagen ten ijs en hadden elk een heel andere invalshoek gekozen voor hun clinics.
Groove-docent Wiktoria Bialic
Wiktoria Bialic won in 2021 de Hit Like A Girl Contest en is op Instagram een kijkcijferkanon. De Poolse speelt poppy drums, waarbij ze elke track enthousiast toelicht. Ze excuseert zich met ‘I am not a legendary drummer’, waarmee ze wil aangeven dat ze clinic vooral wil richten opdat je er iets van leert. En dat gebeurt! Ze laat grooves horen van trap tot half time shuffles en legt uit hoe je ze kan instuderen.
'Dame de polyrithmie' Camille Bigeault
Camille Bigeault is de heldin van de polyritmes. De francaise hadden we in 2019 al uitgebreid meegemaakt tijdens de DrumDrieDaagse en het jaar daarvoor op Herfstfest. Onlangs maakte ze nog diepe indruk op Tama’s 50th Anniversary Celebration. Ze heeft in de loop van de jaren haar complexe ritmes steeds verder uitgewerkt en legt ze vooral heel goed uit. Wat niet wil zeggen dat we ze ook meteen kunnen spelen…
Spraakwaterval Brittany Bowman
Na de clinic van Brittany Bowman is de term ‘hired gun’ voor niemand meer onbekend. Brittany is namelijk een ‘hired gun’: een drummer die ingehuurd wordt voor studio of live, steeds weer door andere artiesten. Momneteel speelt ze bij Demi Lovato. In haar clinic vertelt ze in hoog tempo (spraakwaterval is de toepasselijke term hier) hoe ze die carrière heeft ontwikkeld, wat je moet doen en laten om er te komen (vooral ook een SPD aanschaffen: als je die niet hebt tegenwoordig, kom je nergens) en dat illustreert ze in haar fantastisch goed voorbereide clinic met het spelen van tracks en projecteren van slides op het scherm. In de volgende editie van Slagwerkkrant vind je een interview met haar.
Grooveplayer Dexter Hercules
De clinics van de twee mannen voelde vergeleken bij de drie dames traditioneler aan. Dexter Hercules, drummer van de Voice of UK, speelde track na track en leverde zo een indrukwekkend staaltje groove-playing in allerlei stijlen af, met natuurlijk hypersnelle, knallende fills.
De genesis van Nic Collins
De clinic van Nic Collins is ontegenzeggelijk het hoogtepunt van de dag. In het interview in de vorige editie van Slagwerkkrant (SWK 244) kon je zijn historie al lezen. Frappant is het verhaal waarin hij vertelt dat hij thuis nooit Genesis nummers had gehoord, totdat hij ze moest gaan spelen in Genesis zelf, met zijn vader als zanger. Op het festival voerde hij ons in in de complexiteit van die nummers en liet hij zelfs een Genesis-track horen die hij nog nooit eerder live had gespeeld. Indrukwekkend, en bovendien met een ontwapenende presentatie.
Boeiende gearworkshops en masterclasses
Waren de clinics alleen al de moeite om naar Adams in Ittervoort te komen voor het festival, het randgebeuren was al net zo interessant. Natuurlijk was daar de winkel, met vooral heel veel Adams drums en percussie, maar zeker ook minimaal één setje van alle andere drummerken, en natuurlijk een flinke afdeling elektronische drums. De bekkenwand is ook indrukwekkend.
Op de bovenverdieping waren een viertal ruimtes vrijgemaakt voor masterclasses en gearworkshops. Het is boeiend om de drumcoaching van Juan van Emmerloot te volgen, de uitleg van Mike Hendrickx van Zildjian Benelux over bekkenproductie was interessant, net als de Remo Tuning workshop door de uit de VS overgekomen Jeff Davenport, evenals Pearl’s Tuning Service. Bram Raeymaekers, drummer van The Voice of Flanders verhaalde over de aanpak van sessiewerk en meer.
Dank!
Al met al een heel succesvolle dag, met dank aan de distributeurs van Gretsch, Sabian, Zildjian, Pearl, Meinl en Tama. En natuurlijk het team van Adams Drumworld. En een heel klein beetje wijzelf van Slagwerkkrant ook, als partner van het Drumworld Festival! Op naar het volgende festival! (Erk Willemsen)