Extra noten bij de Notenbalkentip (SWK 146)

Uit het nummer Bleed (2:31 minuten, Obzen - Meshuggah)

Slagwerkkrant Plus 20-06-2008 13:38

In de Notenbalkentip van Slagwerkkrant 146 behandelt Mark Eeftens het intro van het supercomplexe nummer Bleed op de nieuwe Meshuggah-cd Obzen. Echt voer voor de ritmische rekenwonders. Zoals beloofd hier nog een extra patroon uit dat nummer.

Een nieuwe cd van Meshuggah betekent als vanouds voer voor de transcribenten. Welke vernuftige geintjes en rekensommetjes tovert mathwizzard Thomas Haake nu weer uit zijn hoge hoed? Volgens Haake is Bleed het moeilijkste nummer op de hele cd. Hij heeft het in delen opgenomen en het heeft hem nog eens een maand of zes gekost om het nummer in zijn geheel te leren spelen. ‘Dit nummer is net zo moeilijk als alle andere nummers op de cd bij elkaar’, zo zei hij in een interview in het blad Drum.

In diverse bladen verschenen de afgelopen maanden dan ook transcripties van het drumwerk op Obzen, zo ook van het nummer Bleed. Echter, dit toch opvallende stukje kwamen we nog nergens tegen. De ‘bovenkant’ speelt gewoon een vierkwartsmaat met de hihat in kwarten en de snare op de derde tel. Daaronder voltrekt zich echter een stukje rekenwerk: een bassdrumpatroon dat loopt over 27 zestienden en is verdeeld in frases van 7-7-5-3-5. Dat verspringt natuurlijk totaal ten opzichte van de brave vierkwarts bovenkant!

Haake speelt het slim: iedere frase begint met een dubbelslag op de bass, gespeeld in single strokes. Aangezien alle groepjes oneven zijn, begint zo dus elke frase met de rechtervoet en dat is weer wat makkelijker dan wisselen van beginvoet. Er zit dus geen dubbele rechtse of dubbele linkse voet in dit patroon.

De ‘voetzetting’ is als volgt:
7: RL R L R L R L
7: RL R L R L R L
5: RL R L R L
3: RL R L
5: RL R L R L


De eerste twee noten zijn steeds de snelle tweeëndertigsten en de rest volgt als gewone zestienden. Het geheel zou 27 maten nodig hebben om weer op de één uit te komen, maar na 24 maten volgt er een ander stuk.
Hoe pak je dit aan? Begin met het bassdrumpatroon en speel dat op een traag tempo tot je het kunt dromen en het mooi gelijkmatig klinkt. Ga dan de hihat in kwarten erboven spelen. Dat is een lastige stap, maar als je superlangzaam begint, moet het te doen zijn. Als laatste voeg je de snare toe op de derde tel, hetgeen niet zo moeilijk meer zou moeten zijn als je de eerste twee stappen beheerst. In het ideale geval kun je deze beat spelen en daarbij nog gewoon tot vier tellen in de vierkwartsmaat. Pas als dit allemaal lukt, het tempo geleidelijk opvoeren.

De fans zullen blij zijn met weer zo’n sterk staaltje mathklopperij waarbij de beide voeten echt enorm aan de beurt komen. De tegenstanders zullen opmerken dat hun dochter in groep 3 ook zulke getallenkettingen moet maken en zich afvragen wat dat gereken in vredesnaam met muziek te maken heeft. Echter, als ‘crossritmische’ voetenworkout alleen al is dit een geweldige oefening!

Succes!
Reacties en vragen graag naar: mark@drumschool.nl
zoeken
zoeken