Dino Campanella van Dredg

'In m'n eentje in een oefenhok zitten is niks voor mij.’

Slagwerkkrant Plus 28-06-2006 22:06

Dino Campanella is de hoofdrolspeler in de Californische progressief/alternatieve artrockband Dredg. Hij bepaalt het geluid zowel live op het podium als op de plaat. En hij is altijd in voor een grap. Of zoals Campanella zelf zegt :'Ik hou ervan om tijdens een live-set iets compleet verrassends te doen. Zo houd ik het niet alleen spannend voor mezelf, ook voor mijn band en het publiek. Soms levert dat hilarische momenten op.' Slagwerkkrant trof de man én zijn band tijdens Pinkpop backstage.

Campanella omschrijft zichzelf als een rusteloos en vooral moeilijk persoon. Hij is bereid iedere uitdaging aan te gaan, met zichzelf en met zijn muziek. Het is daarom niet verwonderlijk dat hij in de band twee rollen tegelijkertijd vervult. Hij is zowel drummer als pianist. Naast zijn drumkit staat steevast een keyboard. En terwijl zijn rechterhand drumt, is zijn linker bezig met de toetsen. Niet veel mannen kunnen met meer dan een ding tegelijk bezig zijn, zoals algemeen bekend is. 'Misschien ben ik wel een vrouw?' vraagt Campanella zich hardop af, 'of een ontzettende freak of nature.'

Tikken
Dino Campanella groeide op in een muzikaal gezin. Zijn moeder speelde accordeon en zijn oudere broer liet hem kennismaken met The Doors, Led Zeppelin en The Beastie Boys. Vanaf zijn zevende speelde de kleine Campanella piano. Maar het was hem niet genoeg. Niet dat hij er geen plezier aan beleefde, maar op een gegeven moment raakte hij uitgekeken op het instrument. Tijdens een ouderavond op zijn school klaagde zijn lerares dat Dino altijd met zijn vingers op de schoolbanken aan het tikken was. 'Ieder ander kind had daarvoor op z'n kop gekregen, maar ik niet. Ik kreeg van mijn ouders een drumkit.'

Lessen heeft hij nooit gevolgd. Vooruit, hij is een keer bij een drumclinic van Chili Pepper Chad Smith geweest en sindsdien is deze een van Campanella's drumvoorbeelden. De combinatie met het keyboard begon als experiment. Gewoon, kijken of het mogelijk was om de twee instrumenten tegelijkertijd te bespelen. ‘Het leek me wel cool als ik dat op mijn cv kon zetten.’

Zijn drumstijl omschrijft Campanella als verrassend. Volgens eigen zeggen kan hij je in twintig seconden tijd meenemen van het ene uiterste tot het andere uiterste. Verveling is een andere drijfveer: 'Dat zit nu eenmaal in me. Ik raak snel uitgekeken op dingen. Dat is soms heel lastig voor mijn directe omgeving. Ik ben altijd bezig, met meerdere dingen tegelijk. Dan kom ik pas echt tot rust. In de band ben ik ook degene die het meest aan het experimenteren is. Ik ben vaak tot in de late uurtjes nog bezig met het sleutelen aan songs. Zelfs degene die 'af' zijn. Dan komt de rest van de band 's morgens weer terug en dan heb ik er iets totaal anders van gemaakt. Gelukkig ben ik ook goed in compromissen sluiten, en ik ga blind op het gevoel van de rest van de band af. Dus als ze zeggen: "Dino, dit is echt ruk", dan kan ik het ook wel loslaten. Maar ik kan het dan vervolgens niet laten om het live bijvoorbeeld wel op mijn manier te doen.'

Een ander drumstel
Campanella schrijft de basis voor de nummers vanaf de piano. Vervolgens bouwt de band samen het nummer om de basis op. Het fijne van zijn Yamaha S90 synthesizer vindt Campanella dat je er alle kanten mee op kunt. 'Ik hou heel erg van de basic piano, maar soms ben ik ook in een orgelmood, of moet het juist heel erg galmen. Op de laatste plaat ('Catch Without Arms', 2005, red.) heb ik veel toetsen gespeeld. Er staan ook meer nummers met een drumcomputer op. Nee, dat vind ik helemaal niet erg. Zeker niet omdat de synth in die nummers centraal staat. Ik wil beide instrumenten even centraal plaatsen in onze muziek. En alles staat in het teken van een goede song. Dus als een goede song vraagt om vette drums, dan ben ik minder op synth aanwezig, maar dat werkt ook andersom. Op dit moment zijn we erg met geluiden aan het experimenteren. Zodra deze tour afgelopen is gaan we weer de studio in. We hebben nieuwe ideeën, en ik kan niet wachten om ze om te bouwen naar nieuwe nummers.'

'In m'n eentje in een oefenhok zitten is niks voor mij. Dan loop ik helemaal vast. Dat zie je bij veel drummers. Ik hou er juist van om naar andere drummers te kijken en te luisteren. Daar haal ik mijn inspiratie vandaan. Het liefste kruip ik ook achter een ander drumstel dan het mijne. Dus vaak kun je me na een show van een of andere band opeens achter die drumkit vinden... Even kijken hoe dit klinkt, wat gebeurt er als ik dat doe. Daarom vind ik festivals zo leuk. Je ziet zoveel verschillende drummers, ik hoor zoveel nieuwe dingen. Die probeer ik later zelf ook uit. Ik schaam me er ook niet voor om op een drummer van een andere band af te stappen en te vragen hoe hij aan dat bepaalde geluid komt of wat voor accessoires hij gebruikt.'

Zelfbehoud
Optreden vindt hij het leukst om te doen. En hij merkt dat zijn drumstijl door de jaren heen steeds beter is geworden tijdens shows. 'Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen. Je ziet heel vaak bij jonge bands dat ze zich strak aan de nummers houden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me daar ook schuldig aan heb gemaakt. Maar toen ik eenmaal het lef had om dingen in de set te veranderen ging er een wereld voor me open. Ik hoor sneller wat goed is en wat niet. Ik sta er ook niet meer bij stil waar ik mee bezig ben, ik vind het belangrijker dat het overkomt op het publiek. Ik kan nu mijn technische kant op de automatische piloot schakelen en horen en voelen wat de mensen voelen. Ik denk dat dat hetgene is wat je een goede drummer maakt. Zeker als je gaat improviseren in nummers, je moet heel snel reageren.'

Wat anderen over zijn drumstijl zeggen laat hem koud. Zolang zijn eigen band het er maar mee eens is. 'In de muziekwereld stikt het van de kontenlikkers. Ik geloof daar niet meer in. Het is een kwestie van zelfbehoud. Ik heb te vaak gezien dat mensen de ene dag de hemel in worden geprezen en de volgende dag in de goot lagen. Ik wil mezelf ervoor behoeden dat ik ook zo eindig. Of dat ik naast m'n schoenen ga lopen en als persoon verander. Ik heb het te vaak gezien, en dat is iets wat ik absoluut niet wil.'

Service
Toch moet hij even grijnzen als het gaat over sponsoren en gratis attributen. 'Ik zou liegen als ik ontken dat ik daar niet volop gebruik van maak. Natuurlijk is het fijn om een sponsor achter je te hebben staan. Ik heb heel goed contact met mijn sponsors. Ze doen alles voor me. En het is vooral de service die ik zo waardeer. Laatst had ik tijdens de tour mijn hangende tom stuk gemaakt. Die dingen worden (door Orange County Drum & Percussion, red.) handgemaakt en het duurt ongeveer een week voor er een af is. Ik hoefde maar te bellen en de volgende dag werd er een nieuwe afgeleverd. Nou, dat is toch geweldig?'
zoeken
zoeken