Eeftens' inzichten

Notatiedokter Slagwerkkrant gek of geniaal?

Interviews 23-10-2008 14:09

Sinds jaar en dag maakt Slagwerkkrant-medewerker Mark Eeftens voor zowel het magazine als voor Slagwerkwereld.com transcripties van ritmes. Drummers die hij 'uitschreef' lopen uiteen van Vinnie Colaiuta tot Thomas Pridgen (SWK 146) en in SWK 148 vinden we weer bijna onmogelijke notaties van Dafnis Prieto van zijn hand.

Een handig en leerzaam onderdeel in Slagwerkkrant dat veel drummers een stap in de juiste richting heeft geholpen. Slagwerkwereld.com wilde nu wel eens weten hoe hij dit steeds weer voor elkaar krijgt en stelde hem een enkele vraag: "Eeftens, hoe doe je het?!?!"

Mark gaf uit de losse hand een meer dan poëtisch en inzichtelijk antwoord, dat ons doet vermoeden dat hij zich af en toe op een compleet andere drumplaneet bevindt. Maar het zet aan tot denken...

"Nou kijk... het aantal mogelijke manieren van slaan op een drumstel binnen één tel mag dan groot lijken, het is in wezen heel beperkt. Misschien maar een paar miljoen opties....

Het meeste hoor ik gewoon na een aantal keer draaien en een beetje vertragen, wat overblijft: tja, je moet eerst uitzoeken hoe de grote lijn en de belangrijke noten vallen ten opzichte van de tel. Als je dat weet vul je de rest gewoon in.

Drummers spelen vaak toch combinaties van alle bekende rudiments dus als je die kent is het aantal mogelijkheden al heel overzichtelijk. We hebben allemaal dezelfde 4 ledematen. Alles wat gespeeld kan worden is in potentie aanwezig in iedereen om dat we allemaal deel uitmaken van de zelfde ene geest, de levenskracht, de ziel van de kosmos. Als het in Dafnis Prieto aanwezig is dan zit het dus ook in mij. Ik hoef het alleen maar wakker te maken, de intentie te hebben om het te begrijpen en dan komt het vanzelf binnen. Niet dat ik dan zo kan spelen als Prieto of wie dan ook, dat zou wel heel mooi wezen, maar het uitschrijven is te doen.

Het enige wat het altijd weer moeilijk maakt zijn de andere muzikanten die er doorheen spelen. Daardoor ontstaan clusters van klank waarin het soms echt niet te horen is op welke trommels de drummer hoe vaak slaat. Op dat moment moet je aannames gaan schrijven. Het enige wat niet te noteren is is klank, timing en feel en laat dat nou net de zaken zijn waar we zo op kicken! Ik doe dus alleen het gewone werk. Muzikale magie vangen in even ontoereikende als onontbeerlijke notentekens.

Ehhh zoiets dus...."
zoeken
zoeken