download (1)

‘Shake, Rattle & Roll’

Deel 6: De eerste ‘New Percussionists’

Gijs Anders van Straalen 14-08-2008 12:50

In het vorige deel werd de eerste generatie percussionisten behandeld die hun eigen, vaak in niet Westerse muziek gewortelde stijl, gingen aanpassen aan de muziek in Nederland en Europa. Deze generatie percussionisten werd rond de jaren tachtig opgevolgd door een tweede. De meest invloedrijke is Nippy Noya, die voor het eerst een set up bouwt waarin instrumenten uit verschillende muziekculturen zijn vertegenwoordigd.

Sound wordt een belangrijk element in het spel van deze generatie. Dit heeft ook invloed op de speeltechnieken, waarin voor het eerst een ‘unified technique’ naar voren komt. Hierbij worden speelmanieren voor aparte instrumenten door elkaar heen gebruikt om tot een nieuw geluid te komen.

Tot de derde generatie behoren musici als Martin Verdonk en Joshua Samson. Zij nemen de verworvenheden uit de jaren zeventig naar een hoger niveau en breiden het aantal instrumenten en speeltechnieken fors uit. Tegenwoordig zitten we al weer aan een vierde generatie waarin, vaak leerlingen van de derde, de functie van de percussionist weer aan het veranderen is, maar daarover misschien in de toekomst meer.

Je kunt het laatste deel downloaden via de pdf-link hiernaast. Voor vragen en suggesties kan je onder dit artikel reageren. Mijn antwoorden en reacties vind je er dan snel bij!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn artikelen.

All the best en tot ziens,
Gijs
zoeken
zoeken